coolio 10 Anmeld indhold Skrevet August 28, 2013 Hejsa, overvejer at købe en brugt bil kontant, og så pendle de 70 km, jeg har hver vej i bil over broen, mit månedskort med dsb koster mig 1910kr , men hvad koster broen egentlig efter fradrag, nogen som kan give mig et kvalificeret gæt? Takker på forhånd Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Hejsa, overvejer at købe en brugt bil kontant, og så pendle de 70 km, jeg har hver vej i bil over broen, mit månedskort med dsb koster mig 1910kr , men hvad koster broen egentlig efter fradrag, nogen som kan give mig et kvalificeret gæt? Takker på forhånd Her en beregning på kun bropris dvs. udgifter til brændstof, slidtage, forsikring osv. skal lægges oveni hvis man vil have en reeel sammenligning af hvad det koster i bil vs. offentlig transport. Og her tænker jeg på direkte udgifter, ikke de lidt mere flydende såsom at hvis man altid kommer for sent fordi toget er forsinket så trækkes man i løn osv. Eksempel på en måned med 21 arbejdsdage i alt 42 ture. Tur 1-16: 16x153 = 2448,- Tur 17-42: 26x32 = 832,- I alt 3280,- før brofradrag. Brofradrag 50 kr/tur: 42x50 = 2100. Værdi af fradrag ca 1/3 ~ 700,- (værdien falder løbende helt ned til ca 1/4 i år 2019, så 700 kr er måske allerede nu højt sat) Pris for bro: 3280 - 700 = 2580,- Beregningen tager udgangspunkt i at du kun kører de dage hvor du arbejder. Læg dertil eventuelle ekstra (private) ture over broen der ikke udløser fradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ronny85 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Køb en diesel bil. Du kan gå ind på øresundsbroen hjemme side, og beregne, hvormeget det vil koste, at pendle Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Brofradrag 50 kr/tur: 42x50 = 2100. Værdi af fradrag ca 1/3 ~ 700' date='- (værdien falder løbende helt ned til ca 1/4 i år 2019, så 700 kr er måske allerede nu højt sat)[/quote'] Et alternativt er at aftale med ens arbejdsgiver at de står for at betale brobizz'en mod en fast mdl. træk i bruttolønnen. Så kan man ikke anvende brofradraget - men til gengæld betaler du for turen til/fra arbejde af ikke-beskattede penge. Det kan som regel godt betale sig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
coolio 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 waw, så kan jeg da hurtigt regne ud at det at køre i bil vil være en ekstra omkostning pr md på ca 4000kr, mindst, så en ca 5-6000kr hver md for at køre over broen i bil, kontra 1900kr med toget!, tjaa,50000kr ekstra hvert år, ved ikke at køre i bil er jo også en slags penge, mange skønne rejser for de penge, men selvfølgelig en priotering Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Regnestykket er ikke helt så simpelt. Skal også medregne at du får 100 kroner i fradrag om dagen med bil, mod kun 16 kroner om dage med tog, når du kører over broen. Tallene antager at du rejser frem og tilbage. Men uanset udregningen, er det MEGET dyrere at tage bilen over broen, end at tage toget. Lavede et regneark til at lave udregningen på et tidspunkt. Den tager dog ikke højde for at kun 30%? af fradraget, rent faktisk "udbetales". https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuqRzPik-361dFBtVWxuMERiLVowdHJTVmVTZ2ZFRXc&usp=sharing Men med 140km om dagen, 225 dage om året, ville du få en ekstraudgift på omkring 37,5k hvis benzinprisen er på 13 kr/L og du kører 18 km/L Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2013 waw' date=' så kan jeg da hurtigt regne ud at det at køre i bil vil være en ekstra omkostning pr md på ca 4000kr, mindst, så en ca 5-6000kr hver md for at køre over broen i bil, kontra 1900kr med toget!, tjaa,50000kr ekstra hvert år, ved ikke at køre i bil er jo også en slags penge, mange skønne rejser for de penge, men selvfølgelig en priotering[/quote'] Du maler fanden på væggen, men ja - det ér dyrere at anvende egen bil. Derfor ska man tænke sig lidt om, hvilken een man vælger. Dieselbil der kører langt på literen, kan være number one, men el-bilen, der koster ca. 100 kr pr. opladning (ca. 400 km), hvis ikke man får en ordning med arbejdsgiveren, presser sig gevaldigt på... (ikke mindst fordi man får 40.000 kr af staten samt en række andre udgiftsreduktioner - www.miljofordon.se/ekonomi ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites