Jump to content
jmdk

Kan vi få ROT eller RUT avdrag?

Recommended Posts

Hej! Vi skal have udført nogle småting på vores hus af et firma som normalt anvender ROT avdrag. Vi tjener vores løn og betaler skat i Danmark. Er det således muligt at udnytte ROT avdraget i Sverige? Mvh Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej i kan ikke udnytte ROT eller RUT, da man skal betale skat i Sverige for dette. Men i kan vist udnytte håndværker fradraget i Danmark så vidt jeg husker. Jeg arbejder selv i Sverige, så er ikke 100% orienteret om det danske håndværkerfradrag, men der er nok andre herinde som kan svare på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! Jeg har netop fundet en side på skat.dk, som beskriver dette for grænsegængere. Ja, man har ret til samme servicefradrag (15.000kr pr år), som danskere bosiddende i Danmark også har. Arbejdet skal blot udføres af et firma som er momsregistreret i EU. Skal anføres i rubrik 460 på selvangivelsen. Mvh Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er ikke muligt i jeres situation. Det kræver at I har skattepligtig indkomst i Sverige for at kunne udnytte fradraget. Det danske fradrag i kan i derimod benyttet - bare sørg for at faktura osv lever op til kravene. Og så er der den rigtig smart - hvis den ene arbejder i Sverige og den anden i Danmark - så kan man sørme bruge begge fradrag. Nok ikke på samme arbejde dog (antager jeg) - men her har jeg trukket noget malerarbejde fra i DK og så har fruen fået fradrag for tømrerarbejde i Sverige sidste uge. Det er ret fint :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak! Jeg har netop fundet en side på skat.dk, som beskriver dette for grænsegængere. Ja, man har ret til samme servicefradrag (15.000kr pr år), som danskere bosiddende i Danmark også har. Arbejdet skal blot udføres af et firma som er momsregistreret i EU. Skal anføres i rubrik 460 på selvangivelsen. Mvh Jesper
AHA! Se det var dælme gode nyheder! =) Hvad er det så man kan trække fra? Momsen på timelønnen eller er det også materialer og lign.?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan trække arbejdsløn inkl moms fra op til hvad der svarer til 15.000 dkk. Ikke materialer. Vær nøje med at kvittering/faktura for arbejdet overholder de krav som Skat har. Jeg trak 15.000 fra sidste år - man bliver ikke bedt om dokumentation nødvendigvis. Da jeg talte med Skat om det og et par andre spørgsmål jeg havde omkring selvangivelsen var svaret at de ville kontakte mig hvis der skulle fremsendes bilag (aka - don't call us, we'll call you).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan trække arbejdsløn inkl moms fra op til hvad der svarer til 15.000 dkk. Ikke materialer. Vær nøje med at kvittering/faktura for arbejdet overholder de krav som Skat har. Jeg trak 15.000 fra sidste år - man bliver ikke bedt om dokumentation nødvendigvis. Da jeg talte med Skat om det og et par andre spørgsmål jeg havde omkring selvangivelsen var svaret at de ville kontakte mig hvis der skulle fremsendes bilag (aka - don't call us, we'll call you).
Det endda mere end jeg troede. tæller dette fradrag så som ligningsmæssige fradrag (dvs. reelt set 1/3 ?)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det endda mere end jeg troede. tæller dette fradrag så som ligningsmæssige fradrag (dvs. reelt set 1/3 ?)
Ja - det tæller under "Ligningsmæssige fradrag" - står i min årsopgørelse sammen med befordring, fagligt kontingent osv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites