Kvalm 13 Anmeld indhold Skrevet August 26, 2013 Nogen, der har forsøgt sig med at pendle i en el-bil? Jeg har længe spekuleret på en Opel Ampera, som efter en testtur gik rent ind - den kører fremragende og ser i mine øjne osse rigtig godt ud. Desværre deler min viv ikke opfattelsen og vil hellere ha en BMW. Det er så blevet en mulighed, fordi BMW snart kommer en el-bil, der bygger på de samme præmisser, som Opel Ampera (grundlæggende en el-bil, men med en lille benzinmotor, der øger rækkevidden) blot med BMW'ens fordel: Opel Ampera kører fuldt opladet og fuld tank ca. 400 km inden næste tankning - heraf ca. 75 km på el. BMW kører ca. 350 km inden næste tankning - heraf omkring 200 km på el. Altså rigtige gode forbrugstal for BMW'en der tæller godt i pendlerregnskabet :-) Når jeg kan lide den teknologi (el med hjælpemotor), skyldes det, at jeg kan anvende bilen kontinuerligt uden at være 100% afhængig af en stikkontakt. Det kan jeg ikke med eksempelvis Tesla S, der kræver opladning efter 400 km... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2013 Fruens næste bil bliver nok den helt nye Lexus IS 300h (Executive Edition). Omvendt en Ampera er det jo så grundlæggende en benzinbil med en elmotor til at supplere med. http://www.youtube.com/watch?v=2bW8-3thZCw http://www.lexus.se/car-models/is/is-300h/index.tmex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2013 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2013 Jo vel er Ampera / Volt det, men den går under kategorien el-biler, hvorfor de 40.000 kr's bonus udløses. Kører du så meget by-kørsel, at merprisen for en Lexus H-model kan retfærdiggøres? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret August 26, 2013 Jo vel er Ampera / Volt det, men den går under kategorien el-biler, hvorfor de 40.000 kr's bonus udløses. Kører du så meget by-kørsel, at merprisen for en Lexus H-model kan retfærdiggøres? Næh, men jeg/vi vil gerne bare have en lækker lille Lexus. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Den er sgu meget pæn sådan en Lexus IS 300h.... Er der nogen af jer som har prøvet at køre den? Umiddelbart syntes jeg ikke at "Sport Sedan" og "CVT Gear" er noget som lige rimer - men måske de faktisk har en variant som (også) kan være sjov at køre med... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Den er sgu meget pæn sådan en Lexus IS 300h.... Er der nogen af jer som har prøvet at køre den? Umiddelbart syntes jeg ikke at "Sport Sedan" og "CVT Gear" er noget som lige rimer - men måske de faktisk har en variant som (også) kan være sjov at køre med... Det kommer jo an på, hvad man egentligt vil have. Se fuldstændig bort fra deres forsøg på at tale til både "sportsfolket" og "hybridfolket" med deres 300h. Glem det og køb en ikke-hybrid med et traditionelt gear, hvis du vil have sport, eller køb trygt en 300h, hvis du vil have verdens lækreste hybrid i sin klasse (midsize sedan). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Det kommer jo an på' date=' hvad man egentligt vil have. Se fuldstændig bort fra deres forsøg på at tale til både "sportsfolket" og "hybridfolket" med deres 300h. Glem det og køb en ikke-hybrid med et traditionelt gear, hvis du vil have sport, eller køb trygt en 300h, hvis du vil have verdens lækreste hybrid i sin klasse.[/quote'] OK - men det var også min opfattelse egentlig - hvilket absolut ikke gør bilen dårlig! Den fås jo i en sports version med lidt anderledes instrumentering, men jeg tænker at man "bare" skal have den i Executive Edition egentlig... Selv om det der LFA speedometer godt nok ser ret gadget agtigt ud på den fede måde :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Jeg kan kun sige at en Tesla S står højt på "næste bil listen" Jeg har nogle bekendte der lige har modtaget deres 85Kwh performance model, og med en rækkevide omkring 400km, er det rigeligt til mig når jeg "kun" pendler ca. 260km per dag, og kan lade lidt på kontoret. De har fået en hurtiglader på deres, og en ladestation hjemme.. som lader ca. 50% på 25min. Så hvis man skal langt må man bare tage den anden bil :-) Der er næsten ikke nogle driftsomkostninger til bilen ud over el, service er næsten gratis i forhold til andre biler i den klasse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Tesla'en ser super fed ud... For mit vedkommende vil den falde på den begrænsede rækkevidde... :) Lexus'en kunne derimod godt være spændende, specielt hvis de meget fine forbrugstal for også bykørsel holder nogenlunde i praksis! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Tesla'en ser super fed ud... For mit vedkommende vil den falde på den begrænsede rækkevidde... :) Begrænset rækkevidde? - hvis man kan lade 50% på under 30 minutter, er den begrænsede rækkevidde til at overse. Husk på at der er et netværk af ladestandere i Europa - i Tyskland omkring 1.000 stk f.eks. Ladestanderne identificeres på et kort on-line - kan blot lægges i navi'en som POI's :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 50% på en halv time dvs 200 km ad gangen. Det ville jeg godt nok blive træt af på tur ned gennem Europa med en halv times tvungen pause for hver 200 km. Eller til Løkken hvor jeg var i sidste uge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Der er en del som har klaget over at Tesla S' byggekvalitet stadig mangler en del (bevares den er også amerikansk), men desuden, at siddekomforten skulle være katastrofal specielt på bagsæderne - hvilket ikke burde være tilfældet i en bil i den prisklasse. Jeg tror ikke rækkevidden er så lang, hvis man suser afsted på autobahnen i Tyskland med 130 km/t (eller mere). Synd for jeg synes også Tesla'en er fed, men er ikke vild med den store fladskærm der er placeres i midterkonsollen - men igen har kun set den på billeder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 Jeg har siddet i den i Bredgade, og bagsædet - samt sæderne i al almindlighed - matcher ikke noget, man er vant til. De er direkte dårlige IMO. Skærmen i midten er for fed - kæmpestor. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2013 50% på en halv time dvs 200 km ad gangen. Det ville jeg godt nok blive træt af på tur ned gennem Europa med en halv times tvungen pause for hver 200 km. Eller til Løkken hvor jeg var i sidste uge. Det er vel også derfor der er mulighed for at skifte batteri på ca. 90 sek på bilen. Jeg ved godt der ikke er stationer i Europa endnu, men det skal nok komme.. når de bliver enige om en standard :p eller om ikke andet når nu Tesla bygger deres nye fabrik i Europa. Vi er i opstarts fasen af "den nye tid" og tingene skal lige have lidt tid til at modne... men så bliver det også godt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Der er jeg helt enig da - når det engang bliver en moden løsning med batteriskifte stationer 'overalt' og fornuftig rækkevidde så er der ikke andet end bare købe løs :-) Men som det er *i dag* mener jeg ikke det er en realistisk løsning med en 100% elbil hvis man ind imellem har behov for lange rækkevidder.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dannemare 21 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Der er jeg helt enig da - når det engang bliver en moden løsning med batteriskifte stationer 'overalt' og fornuftig rækkevidde så er der ikke andet end bare købe løs :-) Men som det er *i dag* mener jeg ikke det er en realistisk løsning med en 100% elbil hvis man ind imellem har behov for lange rækkevidder.... Jeg har det på fuldstændig samme måde, og derfor er jeg så glad for Lexus' hybrid-løsning, som i min optik er det helt perfekte kompromis (som verden ser ud i dag). Bevares, en diesel-version kunne Lexus også have lavet for at komme op på de ungefär 20 km/l, men så blev det altså ikke med mig som køber (jeg er ikke diesel-fan). Lexus prøvede for øvrigt med en diesel-version i den forrige IS, og det var ingen succes for deres i forvejen meget snævre kundesegment. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Det er vel også derfor der er mulighed for at skifte batteri på ca. 90 sek på bilen. Jeg ved godt der ikke er stationer i Europa endnu, men det skal nok komme.. når de bliver enige om en standard :p eller om ikke andet når nu Tesla bygger deres nye fabrik i Europa. Vi er i opstarts fasen af "den nye tid" og tingene skal lige have lidt tid til at modne... men så bliver det også godt Jeg er desværre ikke så positiv, se bare, hvordan det gik med Better Place og batteriskifte i Danmark (okay, man kunne også kun tilbyde en skodbil). På den anden side, så er der spørgsmålet om strøm. Batterierne lader jo ikke sig selv. Hvis el biler får så stor en succes så kræver det en større udbygning af leverancenettet for strøm og også for produktion af strøm. Tyskland er jo i gang med at lukke ned for alle deres atomkraft anlæg (de siger 2020, men tror ikke selv på det) og der skal bygges en hel del andre energikilder (vedvarende) for bare at kunne producere lige så meget som atomkraften gør. England og Skotland er meget tæt på ikke at kunne producere nok strøm selv og man har været meget tæt på blackouts i kapaciteten. Man er selvfølgelig i en rivende udvikling også indenfor smart grid, hvor ting lades, når der produceres overskud af strøm og hvor vaskemaskinen går i gang når strømmen er billigst osv., men hele energi politiken og leverancen og produktion af strøm er meget svært at sætte sig ind i (og blive enige om i hele Europa). Et andet spørgsmål som kommer frem i mit hovede er, hvad tænker de forskellige regeringer gøre, når/hvis flere og flere skifter over til el-biler. I Danmark kommer provenuet for afgifter på benzin/diesel jo til at falde drastisk. Men mon ikke man bare sætter afgifterne op på strøm i stedet så når alt kommer til alt bliver provenuet for staten det samme og det kommer til at koste det samme at have en el-bil som en benzin/diesel bil... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Som en lille sidebemærkning, så kommer VW Up og VW Golf 7 snart som el-biler (e-Golf og e-Up). De skal fremvises biludstillingen i Frankfurt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Hmmm - regnede lige lidt og man kan købe en ret komplet BMW 330xd sedan med "det hele" for cirka det samme pris som en Lexus IS 300h Executive... Jeg ville nok være fristet af BMW'en - men har så heller ikke noget videre imod deres 6 cyl diesel motorer :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2013 Hmmm - regnede lige lidt og man kan købe en ret komplet BMW 330xd sedan med "det hele" for cirka det samme pris som en Lexus IS 300h Executive... Jeg ville nok være fristet af BMW'en - men har så heller ikke noget videre imod deres 6 cyl diesel motorer :) I øjeblikket er der jo mega udsalg hos BMW på 300-serien, hvor udstyrsniveauet generelt er opgraderet og "bundprisen" desuden reduceret med 50-60.000 kr !! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Benzino 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2013 Hvad med denne? Stor familiebil, lynhurtig og over 30 km / l http://bil-sitet.dk/biltests/2013/08/6-stjerner-til-ny-porsche/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2013 Jeg er desværre ikke så positiv, se bare, hvordan det gik med Better Place og batteriskifte i Danmark (okay, man kunne også kun tilbyde en skodbil). På den anden side, så er der spørgsmålet om strøm. Batterierne lader jo ikke sig selv. Hvis el biler får så stor en succes så kræver det en større udbygning af leverancenettet for strøm og også for produktion af strøm. Tyskland er jo i gang med at lukke ned for alle deres atomkraft anlæg (de siger 2020, men tror ikke selv på det) og der skal bygges en hel del andre energikilder (vedvarende) for bare at kunne producere lige så meget som atomkraften gør. England og Skotland er meget tæt på ikke at kunne producere nok strøm selv og man har været meget tæt på blackouts i kapaciteten. Man er selvfølgelig i en rivende udvikling også indenfor smart grid, hvor ting lades, når der produceres overskud af strøm og hvor vaskemaskinen går i gang når strømmen er billigst osv., men hele energi politiken og leverancen og produktion af strøm er meget svært at sætte sig ind i (og blive enige om i hele Europa). Et andet spørgsmål som kommer frem i mit hovede er, hvad tænker de forskellige regeringer gøre, når/hvis flere og flere skifter over til el-biler. I Danmark kommer provenuet for afgifter på benzin/diesel jo til at falde drastisk. Men mon ikke man bare sætter afgifterne op på strøm i stedet så når alt kommer til alt bliver provenuet for staten det samme og det kommer til at koste det samme at have en el-bil som en benzin/diesel bil... Nu bor jeg i Sverige, så det interesserer mig mindre, hvorledes man i DK anvender kronerne fra bilafgifterne (eller mangel på samme). I Norge er det nærmest gratis at eje en el-bil (inkl. 0 i skat som firmabil !!), og el koster en brøkdel af, hvad det koster andre steder. Jeg er ret overbevist om, at el er vejen frem for en stor del af bilismen (ikke alle), ligesom jeg er ret sikker på, at eventuelle leveranceproblemer vil blive løst. Jeg glæder mig til at få min første el-bil :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2013 En lettere brugt Opel Ampera, der har kørt under 1.000 mil koster 260.000 SEK på www.mobile.de - garantien følger jo med over grænsen de næste mange år. Virkeligt et alternativ til diesel IMO. Jeg har prøvet en ny Opel Ampera sidste år. Den kørte fremragende og lydløst samt var særdeles veludstyret, da den i grundversionen har alt i udstyr ! (samt navigation og stort lydanlæg som tilvalg) En spritny koster 466.400 SEK, hvor man får 40.000 retur af Staten efter købet... www.opel.se/content/dam/Opel/Europe/sweden/hq/sv/11_Brochure_Library/Ampera_MY13_Prislista_2012-08-01_2.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites