Jump to content
MrsSweden

Snart Svensker via Kærlighed

Recommended Posts

Til at starte med må jeg heller sige jeg er helt ny her (fandt siden via google ;) Jeg står i den situation at jeg har fundet manden i mit liv <3 som dog bor på den anden side af broen hvor han også arbejder. Så han pendler hver weekend til provinsen da jeg desværre er på kontanthjælp og ikke må forlade landet, ej heller i weekenden!! Pt. er jeg desværre uden job som følger af nedskæringer (var ufaglært ansat) Planen er at jeg skal rykke pælene til malmö, men da job marked ser surt ud just nu, er planen at jeg skal begynde uddannelse til næste sommer. Jeg er dog meget i tvivl om jeg skal starte i kbh eller malmö? Hoved problemet er at jeg valgt at tage et sabbat år efter 10.klasse for at arbejde og tjene lidt penge og ja...tja så kom jeg aldrig tilbage til skole bænken da det var sjover at arbejde, det er nu 10 år siden. Begge min drømme uddanelser er no-go (da jeg ikke kan finde læreplads i DK, har dog ikke undersøgt med SE endnu..) Så det ser ud om jeg om det bliver en kedelig HG eller deromkring. tjjaa...det jeg egenligt vil med dette emne er vel at høre fra andre der har stået i sammen situation og måske kan hjælpe med lidt opmuntring og gode råd?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Til at starte med må jeg heller sige jeg er helt ny her (fandt siden via google ;) Jeg står i den situation at jeg har fundet manden i mit liv <3 som dog bor på den anden side af broen hvor han også arbejder. Så han pendler hver weekend til provinsen da jeg desværre er på kontanthjælp og ikke må forlade landet, ej heller i weekenden!! Pt. er jeg desværre uden job som følger af nedskæringer (var ufaglært ansat) Planen er at jeg skal rykke pælene til malmö, men da job marked ser surt ud just nu, er planen at jeg skal begynde uddannelse til næste sommer. Jeg er dog meget i tvivl om jeg skal starte i kbh eller malmö?
Det du spørger om, er om der er bedre uddannelsesmuligheder i Sverige end Danmark eller? Umiddelbart så fritages dansk SU fra skat, hvis du bor i Sverige, men tage SU-givende uddannelse i Danmark. Men, kommer jo lidt an på hvilken uddannelse du ønsker, hvis det er svensk-norsk tolk, så ville jeg tage uddannelsen i Sverige. Og....Mener du seriøst at kontanthjælpsmodtagere ikke må tage en sviptur til hverken Tyskland eller Sverige? (kontanthjælpsmodtagere må godt tage på 5 ugers ferie i udlandet, jf. borger.dk) Og husk at du mister din kontanthjælp, hvis din mand tjener, så han kan forsørge dig (dvs. mere end kontanthjælp)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det du spørger om, er om der er bedre uddannelsesmuligheder i Sverige end Danmark eller? Umiddelbart så fritages dansk SU fra skat, hvis du bor i Sverige, men tage SU-givende uddannelse i Danmark. Men, kommer jo lidt an på hvilken uddannelse du ønsker, hvis det er svensk-norsk tolk, så ville jeg tage uddannelsen i Sverige
Jeg er desværre stadig i fasen at skullevælge :S
Og....Mener du seriøst at kontanthjælpsmodtagere ikke må tage en sviptur til hverken Tyskland eller Sverige? (kontanthjælpsmodtagere må godt tage på 5 ugers ferie i udlandet, jf. borger.dk)
Som jeg er informeret fra kommune, så ja! Man er ikke selv herrer over sine weekender ej heller selvom man er sygemeldt pga. fysisk problemer.
Og husk at du mister din kontanthjælp, hvis din mand tjener, så han kan forsørge dig (dvs. mere end kontanthjælp)
Det ved jeg, men det bliver ikke aktuelt da vi ikke flytter sammen før jeg er begyndt skole (forhåbentligt til Januar) De kan da vel næppe tager min kontant hjælp når vi ikke bor sammen her i Danmark (ville bliver ALT for dyrt for ham at pendle, desuden bor vi begge i små ego boliger)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Umiddelbart så fritages dansk SU fra skat, hvis du bor i Sverige, men tage SU-givende uddannelse i Danmark.
Samt dit fradrag belastes ikke af SU så du kan ha dansk fritidsjob og bruge dit fradrag der. 10-12k kr udbetalt er ikke unormalt for en studerende med fritidsjob. Og togkortet til og fra uddannelsen koster stadig kun ca 580kr selvom man bor i Sverige. Så alt i alt er økonomien bedst i at bo i Malmø og studere + evt job i KBH. Man skal dog være meget afklaret med at der er omkostninger på det sociale plan. Man skal selv være meget mere opsøgende og kæmpe for at skabe og holde et netværk. Det vil nok være lidt nemmere hvis du studerer og bor i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det du kan i Sverige er at tage en svensk gymnasie uddannelse på Komvux. Ellers kommer du ikke ind på en videregående uddannelse. Men kan du ikke sproget vil jeg ikke anbefale det. Menace: Ferie er vel ok at tage på, man får bare ikke kontant hjälp i den tid. Medmindre man har en god sagsbehandler. Kontanthjälps modtagere bliver taget på stribe når de kommer hjem fra ferie.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Menace: Ferie er vel ok at tage på' date=' man får bare ikke kontant hjälp i den tid. Medmindre man har en god sagsbehandler. Kontanthjälps modtagere bliver taget på stribe når de kommer hjem fra ferie.[/quote'] Jeg skrev bare hvad de har skrevet på borger.dk - Som kontanthjælpsmodtager i Danmark har man 5 ugers ferie og skal meddele det til kommunen og selvfølgelig skal de bruge de feriepenge de har fra sidste års arbejde/dagpenge, men jo, du får 5 ugers kontanthjælp til at holde ferie i udlandet - http://bm.dk/da/Aktuelt/Nyheder/Arkiv/2012/03/Modtagere%20af%20kontanthjalp%20far%20ret%20til%20fem%20ugers%20ferie.aspx Det er en ny lov fra 2012 Desuden må man godt tage til Sverige 1 dag eller Jylland for den sags skyld, kommunen skal bare kunne komme i kontakt med en og man skal kunne møde op med 1 dags varsel, man kan dog også bare meddelelse kommunen at man tager 2 feriedage

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites