Jump to content
Moore Michel

kørekort i dk flytte til sverige

Recommended Posts

Hejsa Jeg kan se der er en del tråde om emnet men trådene ligger flere år tilbage og vi vil gerne være på den sikre side. Er der nogen idé i at konvertere vores danske kørekort til svensk i forbindelse med flytning til sverige? Grunden til jeg spørger er at jeg læste noget med man skal forny det hver 10. år i sverige, der var noget tvivl om det betød ny køreprøve elelr bare fornyelse.. Men jeg ville egentlig gerne se om der er nogen fordel i det, for hvis ikke, kan vi lige så godt beholde vores danske jo.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men du kan jo også bare anskaffe dig et svensk id-kort, hvis du har behov for svensk billed-id. Det er vist også billigere end at få sig et svensk kørekort. Desuden vil et svensk kørekort kun være gyldigt i 10 år, så skal det fornyes (og du skal betale igen).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi kan vel bare bruge pas som ID når det er nødvendigt..?
Ja - den er jeg selv på, da mit svenske ID ikke blev fornyet inden tre måneder efter udløbsdato, og jeg derfor skulle hele møllen igennem igen, hvis jeg ønskede at benytte mig af et sådant på ny. Det er et lidt u-fleksibelt system på dét punkt, for at sige det mildt. Så nu kæmper de med at læse mit danske pas istedet, når jeg henter pakker på Posten :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg bruger altid mit danske kørekort som ID. 2: Dansk kørekort, i swe, er altid et +(polisen kan ikke tage det fra dig) Men derimod, hvis du får 2 klip i det danske, så skynd dig at få det svenske. Så kan det danske politi ikke gøre dig noget!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bruger altid mit danske kørekort som ID. 2: Dansk kørekort, i swe, er altid et +(polisen kan ikke tage det fra dig) Men derimod, hvis du får 2 klip i det danske, så skynd dig at få det svenske. Så kan det danske politi ikke gøre dig noget!
Det danske politi kan ikke frakende dig dit kørekort når du bor i Sverige. Heller ikke selvom det er et dansk kort. Det har jeg rettens ord for. De kan dog give dig kørselsforbud i DK. Men det kan de også selvom du har et svensk kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det danske politi kan ikke frakende dig dit kørekort når du bor i Sverige. Heller ikke selvom det er et dansk kort. Det har jeg rettens ord for. De kan dog give dig kørselsforbud i DK. Men det kan de også selvom du har et svensk kort.
Hej Har du noget link på det? pga. jeg kender mange, som er blevet taget for fart i DK, og når de har vist DKkørekort, er det blevet inddraget!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke et link. Og du får da aldrig indraget dit kørekort i DK hvis det kun drejer sig om fart. Du kan jo bare lade være med at vedkende dig overtrædelsen til betjenten. Anyways så blev jeg for et par år siden snuppet med 85 i en 50-zone ved et vejarbejde. Fik tilsendt brev med bøde og besked om at jeg skulle til ny køreprøve osv. Det ringede jeg og sagde jeg ikke kunne vedkende mig da jeg ikke ville kunne få lov at komme til en sådan køreprøve. Ca et år gik med at ingen kunne finde ud af reglerne så til sidst endte jeg med at blive indkaldt til retten i Glostrup da jeg stadig ikke havde vedkendt mig overtrædelsen grundet den forkerte straf. Til retsmødet fremlagde anklageren min overtrædelse hvorefter dommeren bad mig forholde mig til anklagen. Jeg sagde at jeg ikke benægtede overtrædelsen, men at straffen på bødeforlæget efter min mening var forkert grundet min bopæl i DK. Det bekræftede dommeren og spurgte om der var enighed mellem anklager og jeg hvis delen omkring betinget frakendelse blev fjernet. Anklageren bekræftede og så var alle glade. Det tog i alt 5 min. Har et brev fra retten i Glostrup om det et eller andet sted. Men om jeg kan finde det er noget helt andet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har ikke et link. Og du får da aldrig indraget dit kørekort i DK hvis det kun drejer sig om fart. Du kan jo bare lade være med at vedkende dig overtrædelsen til betjenten. Anyways så blev jeg for et par år siden snuppet med 85 i en 50-zone ved et vejarbejde. Fik tilsendt brev med bøde og besked om at jeg skulle til ny køreprøve osv. Det ringede jeg og sagde jeg ikke kunne vedkende mig da jeg ikke ville kunne få lov at komme til en sådan køreprøve. Ca et år gik med at ingen kunne finde ud af reglerne så til sidst endte jeg med at blive indkaldt til retten i Glostrup da jeg stadig ikke havde vedkendt mig overtrædelsen grundet den forkerte straf. Til retsmødet fremlagde anklageren min overtrædelse hvorefter dommeren bad mig forholde mig til anklagen. Jeg sagde at jeg ikke benægtede overtrædelsen, men at straffen på bødeforlæget efter min mening var forkert grundet min bopæl i DK. Det bekræftede dommeren og spurgte om der var enighed mellem anklager og jeg hvis delen omkring betinget frakendelse blev fjernet. Anklageren bekræftede og så var alle glade. Det tog i alt 5 min. Har et brev fra retten i Glostrup om det et eller andet sted. Men om jeg kan finde det er noget helt andet.
Men tager panserne ikke kørekort med det samme? fx. ved fart osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men tager panserne ikke kørekort med det samme? fx. ved fart osv.
Nope. Du får et brev lidt tid senere hvorefter du skal sende det ind. I Sverige tager de det med det samme. Der får man en lap papir der giver en lov til at køre hjem. Men de må ikke tage det hvis det er et dansk kort. Har desværre erfaringer på begge sider af sundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Desværre kan man ikke længere bruge sit danske kørekort som ID længere i Sverige ,-) eller... du kan jo prøve at hente en pakke og så tage hjem efter dit pas, det er pænt irriterende når ens pas var udløbet også...... (heldigvis kun 5 dage før det nye kom, men kunne ikke hente min pakke i mellemtiden da jeg reelt intet gyldig ID havde)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites