worthy42 10 Anmeld indhold Skrevet June 9, 2013 Hejsa. Jeg har lidt div. spørgsmål til som jeg håber at kunne få lidt svar på- Jeg tager dem i punktform for (min egen) overskuelighedens skyld. Jeg skal være far lige om lidt. Så en nyfødt på vej, men har også en stedatter på 15år som nu er færdig med sin skolegang i Thailand. Hun kommer og skal bo med os. Nu eller aldrig. 1) Hvordan bliver min stedatter sluset ind i skolesystemet i Sverige. Vil for alt i verden undgå SFI da hun helst skal gå med nogen på egen alder. Da jeg selv er dansk får vi ikke snakket svensk hjemme. Så jeg frygter lidt integrationen da sproget jo er vigtigt. Hun er ellers en sød og fornuftig pige. 2) Kan man selv vælge dagis til den lille? Hvor og hvornår bør man skrive sig op? 3) Hvordan fungerer det med alm. skole. Jeg kan forstå at kvaliteten (som i DK) er noget svingende. Vi bor i Segevång og der er et par skoler der har et noget blakket ry. Kan min lille skrives op til en privat skole eller en skole med et godt ry? 4) Hvordan ser det ud med danske skoler? Har hørt for år tilbage at der var snak om danske skoler i Malmø med fokus på det danske sprog. Det blev aligevel lidt blandet, men håber i kan hjælpe. Står over for en del udfordringer (og glæder) i den kommende tid. Det praktiske bliver noget opad bakke har jeg erfaret i de sidste 9-10 år i det svenske. På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
worthy42 10 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2013 Er der ingen som kan hjælpe? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 18, 2013 1) Ingen anelse. Men hvis hun taler engelsk så måske finde et gymnasium som har fokus på det internationale/engelsk er en god ide. 2) Du kan søge plads hvor du syntes om. Ring evt rundt når det er ved at være tid - det gjorde vi og fik plads i en rigtig god uteförskola som både vi og vores datter er rigtig glad for. Du bør søge så snart behovet for plads er kendt, dvs så snart barnet er født. 3) Privat skoler er anderledes her i det svenske end i Danmark. Undersøg hvad der findes hvor i bor og hvordan man kommer ind. 4) Ingen anelse. Her er planen at vores datter skal gå på en svensk skole i lokalområdet - så venner osv er i nærheden. Det er ikke en dansk skole, men det er ikke mit indtryk af det danske sprog er den største udfordring når man vokser op som lille i Sverige med dansktalende forældre. Jeg har også snart boet i Sverige i 10 år (og flyttede herover fra Danmark) det som jeg syntes er mest op af bakke er bøvlet når man arbejder i et land og bor i et andet, som bare fortsætter for evigt. Senest har Försäkringskassan nu - helt korrekt - stoppet udbetaling af børnefamilieydelse ifm at min hustru har fået arbejde i Danmark, det skete faktisk omgående. Men at få ekspederet færdig så ydelsen kan udbetales fra Danmark, jaaa - det er ikke lige sket endnu. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites