Jump to content
christopherstein

Vil flytte til S. Fastansat i DK men med deltidsvirksomhed i DK. socialt bidrag i S?

Recommended Posts

Hej alle :-) Jeg har kigget lidt rundt på siden og er lidt usikker på hvordan jeg skal forstå reglerne med socialt bidrag? Lige nu bor jeg i DK, men jeg har en svensk kæreste der gerne vil tilbage til Sverige, så det har jeg arbejdet de sidste par måneder. Det har resulteret i at jeg er blevet ansat i en sjællandsk virksomhed. Min plan er at flytte til sverige og pendle. Så langt så godt. Sagen er dog den, at jeg har en deltidsvirksomhed i DK som jeg bruger 150-250 timer på om året. Så vidt jeg kan forstå, gælder reglen for at undgå at betale socialt bidrag i sverige KUN hvis man har een (1) dansk arbejdsgiver. Hvad gør man i praksis i min situation? Jeg har læst http://www.sunddebat.com/showthread.php/23325-Nu-er-det-officielt-blevet-tilladt-at-bijobbe-i-Sverige-UDEN-at-blive-quot-fl%C3%A5et-quot Og jf. det, så kan jeg kun bijobbe i sverige - ikke i DK. Er alternativet at starte virksomhed i Sverige i stedet for DK og så fakturere kunderne derfra? Håber på nogle gode råd :-) I øvrigt har jeg et tillægsspørgsmål: Jeg har hus i DK som jeg skal have solgt. Planen er at flytte i en lejlighed i sverige indtil huset er solgt. Grundet mit husejerskab, er jeg fuldt skattepligtig i DK. Betyder det så at jeg ikke må køre bil på svenske plader i DK? /chris

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Reglerne siger maks 25% af dit arbejde må stamme fra Sverige hvis du skal undgå at skattepligten flytter dertil... Men du behøver jo som sådan ikke flytte din danske virksomhed til SE, den kan forblive i DK... Og med den arbejdsmængde du beskriver bliver det ikke det store problem, da et arbejdsår indeholder cirkus 1800 arbejdstimer og 250 timer er under 25% heraf... Så selvom du arbejder hjemmefra i din egen virksomhed bliver det ikke noget problem...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I øvrigt har jeg et tillægsspørgsmål: Jeg har hus i DK som jeg skal have solgt. Planen er at flytte i en lejlighed i sverige indtil huset er solgt. Grundet mit husejerskab, er jeg fuldt skattepligtig i DK. Betyder det så at jeg ikke må køre bil på svenske plader i DK? /chris
Nej - Dansk skat mener at skattepligten følger din officielle bopæl. Den dag hvor du officielt og reelt er flyttet til Sverige er du ikke længere fuldt skattepligtig i Danmark, men kun begrænset skattepligtig - også selvom du har et hus stående. Det er det svenske Skatteverket, som kan have fortolkninger om at man stadig er fuldt skattepligtigt til Sverige, når/hvis man engang flytter ud af Sverige uden at have solgt sin svenske bostad. Så der er ikke noget problem med bil og svenske plader i DK, så snart du reelt bor i Sverige. (du vil jo normalt kunne vise nogen brobizz regninger, som beviser at du sover i Sverige, hvis der skulle opstå tvivl med en enkelt krakilsk skrankepave) Men den dag du flytter til Sverige bliver du fuldt skattepligtig i Sverige - og hvis der er gevinst på dit hus, vil Skatteverket beskatte den hvis du ikke har solgt huset før end du er flyttet over. http://www.oresunddirekt.dk/oekonomi/skat/skat-ved-fortjeneste-paa-boligsalg

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

P.S: Omkring socialavgifterne. Du kan faktisk godt starte et "enskild firma" (i.e. personligt selskab) i Sverige og fakturere derfra uden at din danske arbejdsgiver bliver socialafgiftspligtig. Nederst herfra: http://www.oresunddirekt.se/jobb-utbildning/arbeta-i-tvaa-laender/regler-vid-arbete-i-tvaa-laender Enskild näringsidkare i ett land och anställd i ett annat Som enskild näringsidkare med firma i ett land och anställning hos en arbetsgivare i ett annat, är du socialförsäkrad i det land där du är anställd. Du ska dock informera Försäkringskassan (om du bor i Sverige) eller Pensionsstyrelsen (om du bor i Danmark) så att de kan fatta ett formellt beslut om vilket land du är socialförsäkrad i. Hvad der er nemmest kommer i virkeligheden også an på hvor arbejdet udføres fysisk idet det er hovedtanken at arbejdet skal beskattes i det land det bliver udført.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var lige de svar jeg håbede på! Tak til jer begge.. Jeg beholder bare virksomheden i DK. Den er pt hjemhørende på mine forældres adresse så det kan den komme til at forblive når jeg engang er væk. Og jeg skal nok sørge for at holde det på den danske side af grænsen, så jeg ikke kommer i klemme der :-) Jeg var bare under det indtryk (af en eller anden grund) at man kun måtte have een dansk arbejdsgiver. Mht skat af avance på boligen, er jeg helt rolig - faktisk tror jeg nærmest at jeg kommer til at tabe på huset - og det kan man jo trække fra i sverige ;) Selvfølgelig ville det være bedre at betale skat af avance på huset end at fradrage et tab, men det kommer til at dreje sig om småpenge ift. hvad jeg kommer til at spare ved at være af med det! :-) nu skal jeg bare have fundet en ejendomsmægler der kan sælge det ASAP! :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites