Frank 10 Anmeld indhold Skrevet June 1, 2013 Jeg vil gerne sælge min lejlighed i Danmark. Jeg bor i Sverige og arbejder i Danmark, og derfor er jeg som udgangspunkt skattepligtig til Sverige af overskud ved salg af min lejlighed i Danmark. Jeg vil gerne flytte tilbage til Danmark og sælge lejligheden efter jeg er flyttet tilbage til Danmark. Jeg skal have noget større når jeg flytter tilbage. Mit spørgsmål er: Er jeg stadig skattepligtig til Sverige ved salg af lejlighed i Danmark efter jeg er fraflyttet Sverige inden for samme regnskabsår? Eller kan jeg flytte tilbage til Danmark og sælge umiddelbart efter jeg har flyttet min adresse uden at skulle svare skat til Sverige? Lejligheden har jeg købt længe før jeg flyttede til Sverige. Jeg har en bostadsrätt i Sverige som jeg skal have solgt ved samme lejlighed. Har det nogen indflydelse på min skattepligt til Sverige hvis jeg ikke har fået denne bostadsrätt solgt, når jeg sælger min lejlighed i Danmark (efter jeg har flyttet min adresse til Danmark)? På forhånd tak! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 2, 2013 Jeg skal ikke kunne sige om Skatteverket i sin vildskab kunne finde på at kræve svensk skat af en dansk lejlighed fordi du i en del af af den ejerskabsperioden har boet i Sverige. Hvis du sælger den efter at du er sluppet helt fri af svensk skattepligt vil jeg dog tro, at de ikke kan mene at have ret til noget. Det er skattepligten på salgstidspunktet som er afgørende vil jeg mene - det er derfor at Skatteverket i første omgang kan finde på at kræve realisationsskat af tilflyttende danskere for danske lejligheder, som ikke blev solgt inden flytningen til Sverige. Så vidt jeg husker mener det svenske Skatteverket dog at man er skattepligtig i Sverige så længe man stadigvæk har råderet over en bolig i Sverige - dvs. at der er nok at man fx. ejer en bostadsrätt selvom man ikke bor i den. Så du skal nok have solgt den svenske bostadsrätt før den danske lejlighed hvis du vil være sikker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frank 10 Anmeld indhold Besvaret June 8, 2013 Tak Bananas Det er egentlig også sådan jeg forestiller mig at det er, men det jo ikke til at finde et konkret svar på dette hos Skatteverket. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites