lovebuine 10 Anmeld indhold Skrevet May 28, 2013 er der nogen der kender til dette og hvad de kan anbefale, har 280m2 hus med radiatorer i alle rum. havde IVT ude og de ville have 108.000 for sådan et anlæg, han må have fået noget galt i halsen. eks på vvs eksperten kan man få anlæg til omkring de 30k og de skriver at hvis ens hus er omkring de 200m2, så skal man op og have en 10kw pumpe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 28, 2013 Jeg har et anlæg til 125k fra CTC. Det varmer 250kvm op. Et anlæg til 30k kan ikke klare det og slet ikke lønsomt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Jeg er enig her, virkningsgraden er alt for dårlig på de billige anlæg, en anden ting man skal være meget opmærksom på er hvilken temperatur på vandet varmepumpen generere, hvis man for eksempel har et hus med et anlæg dimensioneret til olie eller gas, så er det ikke sikkert man kan klare sig med en "normal L/V" varmepumpe, som levere 35-45c varmt radiatorvand som egner sig bedst til gulvvarme og moderne radiatorer. Så derfor er det mange gange nødvendigt at anvende en højtemperatur varmepumpe, og de er en del dyrere og det er sikkert det du har fået tilbudt. Men en god test er at forsøge at sætte sin fremløbstemperatur til 45 grader en vinterdag, og se om det er muligt at holde varmen... for "alle" dem der kommer ud og sælger L/V pumper og jordvarme siger altid du spare op til 99,99 procent på din varmeregning om året, og realiteten er at elpatronen køre fra september til april for at kunne holde varmen, da der ikke er taget højde for isolering og 50år gamle radiatorer, og det er dyrt. Men hvis det er dimensioneret til huset, er det en dejligt vedligeholdelsesfri varmekilde som bare spiller. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Og en helt anden ting man skal tænke på. Hvis det er et etplanshus uden vinkler kan man måske nøjes med en enkelt meget kraftig pumpe, men er det i flere plan og i vinkler skal der ideelt set 3 pumper op (ikke de største af slagsen naturligvis). Vi har selv den største IVT varmepumpe som supplerende varme til vores IVT jordvarme. Jordvarmen klarer i princippet hele huset (samme størrelse ca. som dit), men i "ydergraderne" (varme om sommeren - kulde om vinteren) bruger vi pumpen til ekstra varme/kulde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Mette, han spørger til Luft/Vand varmepumpe :-) Men ellers er det helt rigtigt det du siger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Jeg er enig her' date=' virkningsgraden er alt for dårlig på de billige anlæg, en anden ting man skal være meget opmærksom på er hvilken temperatur på vandet varmepumpen generere, hvis man for eksempel har et hus med et anlæg dimensioneret til olie eller gas, så er det ikke sikkert man kan klare sig med en "normal L/V" varmepumpe, som levere 35-45c varmt radiatorvand som egner sig bedst til gulvvarme og moderne radiatorer.[/quote'] Min varmepumpe laver 55° varmt vand uden el patronen. Tror ikke det er en særlig varmepumpe specielt til at yde extra. Vi har en CTC EcoAir110 og en CTC EcoEl. Det spiller bare! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 underligt IVT ikke fortælle mig hvad elpatronen gør i stedet kommer han med fantastiske regnestykker, fordi som i netop siger her, hvis ens anlæg er for lille, så køre elpatronen på fuld drøn hele vinteren og så synes jeg ikke jeg gider at skifte mine varmepumper ud. i øvrigt ville jeg have skiftet mine 2 panasonic varmepumpe ud med IVT, men den løsning tog han af tegnebrættet efter 1min, fordi deres pumper ville ikke give mere varme end dem jeg havde og han kom med en lang forklaring jeg fattede minus af. noget med luftgennem strømning ikke er mere osv. men jeg må indhente nogle flere tilbud tror jeg og samtidig kontakte IVT og høre hvor varmt vand man kan få ud af deres anlæg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Min varmepumpe laver 55° varmt vand uden el patronen. Tror ikke det er en særlig varmepumpe specielt til at yde extra. Vi har en CTC EcoAir110 og en CTC EcoEl. Det spiller bare! Vi fik installeret en Nibe Varmepumpe i efteråret og som Brian siger de levere 55 grader varmt vand uden el patronen. Men jeg har lige været den øvelse igennem du er igang med nu, og mit forslag er at du skriver/ringer rundt til nogle af alle de installatører der er på markedet og for dem ud og kigge på forholdene. Så giver de dig nogle tilbud på nogle forskellige anlæg. Også kan du vælge det der passer dig bedst. Jeg kunne endda spille dem lidt ud mod hinanden da et par stykker gav tilbud på samme anlæg. Så fik den leverandør jeg følte mig mest tryg ved og til den pris jeg gerne ville have. Lad for alt i verden være med at købe et af de der anlæg fra VVS Eksperten. Her er et par af dem jeg havde ude og kigge(IVT har du allerede fundet). Tror jeg havde en 8-10 stykker ude. http://www.klimatkontroll.se/ http://www.thermia.se/produkter/luftvarmepumpar.asp http://www.ctcvarme.se/web/Luftvarmepumpar.aspx http://www.osterlenkyla.nu/varmepumpar/luft-vatten-varmepump/mitsubishi-electric/64 http://www.nibe.se/Om-NIBE/Installatorsinformation/RORMAN-I-SVEDALA-AB-SVEDALA/ Men prisen ligger altså over de 100K SEK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Det er korrekt at alle de nye mærkepumper kan levere 55-65 grader med en rimelig virkningsgrad, men det kan de billige ikke.... den som var i spil fra VVS eksperten http://www.vvs-eksperten.dk/upload/2-tekniskespecifikationerhpwvarmepumper.pdf der er det tydeligt at se den kan levere 55c, men det er ikke noget de råber højt med, er feks ikke med i de første grafer, der er kun nævnt 45 grader. her er der lidt info om lidt mere seriøse modeller, hvor der også er nævnt en højtemperatur model. http://varmepumperiet.dk/produkter/luft-til-vand-varmepumpe.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Det er korrekt at alle de nye mærkepumper kan levere 55-65 grader med en rimelig virkningsgrad, men det kan de billige ikke.... den som var i spil fra VVS eksperten http://www.vvs-eksperten.dk/upload/2-tekniskespecifikationerhpwvarmepumper.pdf der er det tydeligt at se den kan levere 55c, men det er ikke noget de råber højt med, er feks ikke med i de første grafer, der er kun nævnt 45 grader. her er der lidt info om lidt mere seriøse modeller, hvor der også er nævnt en højtemperatur model. http://varmepumperiet.dk/produkter/luft-til-vand-varmepumpe.html Det er præcis den der Nibe Split vi har købt, virker upåklageligt. Jeg snakkede med en gut i Danmark(som jeg kender gennem en ven) der sælger luft/vand varmepumper, og han han sagde man skal holde sig langt væk fra de der billige pumper. De levere ikke hvad de lover, og så er der hældt "køle" væske på fra fabrikken og det skulle også kunne give nogle problemer(kan sku ikke huske det tekniske idet mere). Derud over er indemodulet til den VVS Eksperten varmepumpe kun udstyret med en 3 kw el patron. Så skulle det kommer så langt ned i ude temp at varmepumpen ikke kan klare det, så er der meget lidt hjælp at hente fra indemodullet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Det optimale vil vel være at el patronen kan levere en effekt som er tilstrækkelig til at det kan fungerer hvis varmepumpen går i stykker. Jeg har en halvgammel IVT installation (den er 8 år så vidt jeg husker) med luft/vand pumpe og tilskudsvarme på et gammel vandbårent varmesystem. Det lyder netop af problemstilllingen med tilskudsvarme når det er koldt udenfor, det skal ikke være meget mere end 5-8 graders frost før der bruges relativt meget tilskudsvarmer. Med en samlet elregning på omkring 20-24.000 sek er det dog besluttet at vi IKKE skifter den ud før den dør. Med prisen på nye systemer så skal der nok nok en markant besparelse til før en udskift før tid giver mening :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Den primære årsag til at jeg valgte IVT fra var at det kun er deres egne folk der kan lave dem. Dvs de bestemmer 100% hvad prisen skal være og det er ikke til din fordel. Så følg nogen af de forslag der er kommet her og så forvent en min pris på 100k for et seriøst anlæg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 Helt enig - jeg havde ikke valgt IVT hvis jeg selv havde valgt anlæg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lovebuine 10 Anmeld indhold Besvaret May 29, 2013 yes mange tak for jeres gode råd, jeg vil studere det mere og få indhentet nogle tilbud, nu ved jeg i det mindste meget mere omkring det, burde faktisk være IVT der skulle have sat mig ind i dette, men nix. og jeg kan godt se jeg skal holde mig væk fra de billige anlæg, giver faktisk mening. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret May 30, 2013 Åh ja....det ser jeg nu.......jeg læste det som luft til luft :) Mette, han spørger til Luft/Vand varmepumpe :-) Men ellers er det helt rigtigt det du siger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret May 30, 2013 yes mange tak for jeres gode råd' date=' jeg vil studere det mere og få indhentet nogle tilbud, nu ved jeg i det mindste meget mere omkring det, burde faktisk være IVT der skulle have sat mig ind i dette, men nix. og jeg kan godt se jeg skal holde mig væk fra de billige anlæg, giver faktisk mening.[/quote'] Herligt at se du ikke er helt blæst bagover at du nok ender omkring de 100k som du til at starte med mente var helt ude i skoven :) Held og lykke med projektet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret May 30, 2013 Åh ja....det ser jeg nu.......jeg læste det som luft til luft :) Har i ikke jordvarme Mette? Det var måske også noget trådstarter kunne overveje! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2013 Jo det har vi. Og det fungerer upåklageligt, men om sommeren kan der godt blive lidt rigeligt varmt på 1. sal og ditto køligt om vinteren, når det er lavere end 7 minus grader, så vi fik i 2011 installeret den store IVT luft/luftpumpe som supplement. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret June 12, 2014 Ved godt tråden er gammel, men jeg ville høre om i havde erfaringer med nogle af områdets varmemontører? Jeg har et Nibe Jordvarmeanlæg, som er udtjent, og skal skiftes. Eller rettere kun pumpen skal skiftes. Jeg havde en overtaget en kontaktoplysning fra tidligere ejer på service hos Imtech, og det var deres dom, at det var udtjent. De gav mig et mundtlig tilbud på udskiftning, og prøvede at presse mig at til at slå til straks, fordi de så kunne udskifte i 'næste uge'. Prisen var så tilpas heftig og tilbuddet så ivrigt, at jeg lige ville checke op. Efter en uge ringede jeg og bad om tilbudet skriftligt. Det kom ikke før jeg, over 4 uger, havde rykket 3 gange mere. Prisen er stadig fuld listepris på enheden samt 26.000 i arbejdsløn (selvom de siger det kan udføres på 2 dage). Nu har jeg så (alligevel) ringet og talt med dem om, at jeg ville acceptere tilbuddet, men ville have en dato, så jeg kan planlægge omkring det. Og det får jeg så ikke svar på. Nu er der igen gået 2 uger uden en lyd fra dem. Det første svar var at på grund af semesterperioden, så skulle det planlægges (??) med montørene, og det betyder åbenbart de vender tilbage i august Jeg er ved at være træt af at jeg skal presse dem, så jeg tænker på at indhente andre konkrete tilbud. Så bl.a. at Lynge havde et link til Rörman i Svedala, er de noget værd, eller er der andre brugbare forslag? :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites