Jump to content
Rice

Kan I blive strafet for samtidigt arbejde i Danmark og Sverige?

Recommended Posts

Hejsan Jag bor i Sverige och har arbetat i Sverige och Danmark samtidigt då jag inte visste att det hade vissa komplikationer. Jag har nu slutat på mitt arbete i Sverige och fortsatt i Danmark. Nu i efterhand vill min danska arbetsgivare avskeda mig på hörsägen om att jag har jobbat i Sverige. Min fråga är; - Om jag nu arbetar uteslutet i Danmark så borde det inte vara några problem? och - Kan jag bli straffad eller vara tvungen att betala något i efterhand för den tiden då jag arbetade i både Danmark och Sverige eller gäller det bara arbetsgivaren? Tack på förhand

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tack för informationen. Det är dock vissa saker som fortfarande står oklara för mig men jag skall till att läsa om dem alla igen, innan jag går ut med nästa fråga.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:thumbup::thumbup:
Jag är nu på det helt klara med att man inte skall arbeta både Danmark och Sverige samtidigt då det komplicerar för den danska arbetsgivaren. Som jag även förstår det så är lagarna ändrade så att man kan ha ett bi-arbete i sitt hemland om det är mindre än 25%. Min situation är dock, jag har arbetat i båda länderna samtidigt under ett par månader, är bosatt i Sverige och har arbetat ca 70% i Sverige och mindre än 20% i Danmark. Jag har betalat skatt till båda länderna och har deklarerat. Jag slutade dock på mitt svenska jobb för tre månader sedan och arbetar ca 25% uteslutet i Danmark. Nu har min arbetsgivare fått nys om att jag jobbar i Sverige, vilket jag inte längre gör och vill eventuellt avskeda mig. Jag undrar helt enkelt om jag kan stå till svars för att ha arbetat i båda länderna samtidigt i efterhand? Om min danska chef inte får reda på att jag jobbat ett fåtal månader i bägge länderna, kan då hela denna tråkiga historia räknas som avslutad eller kommer detta att förfölja mig i framtiden (ev böter osv)? Denna situation gör mig ganska förvirrad och jag hoppas verkligen inte att detta kommer till att förfölja mig då jag inte hade kunskap om att jag gjort fel. Jag ringde dessutom Skatteverket i Sverige och frågade om det var ok att arbeta i bägge länderna och hon svarade att det var okej om jag betalade normal skatt för bägge. Eftersom det var mitt bostadsland antog jag att kusten var klar och kunde inte tänka mig att det skulle vara problem från den danska sidan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Denna situation gör mig ganska förvirrad och jag hoppas verkligen inte att detta kommer till att förfölja mig då jag inte hade kunskap om att jag gjort fel. Jag ringde dessutom Skatteverket i Sverige och frågade om det var ok att arbeta i bägge länderna och hon svarade att det var okej om jag betalade normal skatt för bägge. Eftersom det var mitt bostadsland antog jag att kusten var klar och kunde inte tänka mig att det skulle vara problem från den danska sidan.
En ting man hurtigt lærer som Øresundspendler er at myndighederne ikke er til at stole på... De forstår ikke deres egne regler og giver forskellige svar alt efter hvem man taler med...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skatteverket kan jo hurtigt fortælle dig, om de har tænkt sig at "komme efter dig" og din danske arbejdsgiver. Så det er vel nemmest at tage fat i dem, og høre dem ad hvad de evt. har tænkt sig. Hvis de melder alt ok, så få en udskrift med fra dem til din danske arbejdsgiver, hvor der står at det tidligere udførte arbejde ikke vil afstedkomme problemer for din danske arbejdsgiver. Så burde mistro og arbejdsgiver-nervøsitet være ude af verden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skatteverket kan jo hurtigt fortælle dig' date=' om de har tænkt sig at "komme efter dig" og din danske arbejdsgiver. Så det er vel nemmest at tage fat i dem, og høre dem ad hvad de evt. har tænkt sig. Hvis de melder alt ok, så få en udskrift med fra dem til din danske arbejdsgiver, hvor der står at det tidligere udførte arbejde [i']ikke vil afstedkomme problemer for din danske arbejdsgiver. Så burde mistro og arbejdsgiver-nervøsitet være ude af verden.
Nå, tak allesammen for jeres hjaelp og råd!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites