øresunds 10 Anmeld indhold Skrevet May 23, 2013 min kammerat og hans kone har tænkt sig at flytte til malmö. de begge arbejder i danmark. konen har dansk pas, manden har permanent opholdstilladelse og har haft det i 15 år. spørgsmålet er, mister han sin danske opholdstilladelse og derfor ikke har mulighed for at arbejde i dk mere eller bibeholder han det og stadig får lov at arbejde i dk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret May 23, 2013 Den mister han, jeg boede der i 10 år - mistede den og måtte søge igen i DK - og det var stort set umuligt at få igen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2013 min kammerat og hans kone har tænkt sig at flytte til malmö. de begge arbejder i danmark. konen har dansk pas' date=' manden har permanent opholdstilladelse og har haft det i 15 år. spørgsmålet er, mister han sin danske opholdstilladelse og derfor ikke har mulighed for at arbejde i dk mere eller bibeholder han det og stadig får lov at arbejde i dk?[/quote'] Evt. vente og se om han ikke kan få dobbelt DK statsborgerskab, og så er det jo ikke noget problem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Hvordan kan man få dobbelt dk statsborgerskab ? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Lovgivningen er faktisk ved at blive ændret i DK. Lovforslag fremsættes snart, som gør det muligt at have dobbelt dansk statsborgerskab også ved naturalisation. Så vent og se tiden an. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Lovgivningen er faktisk ved at blive ændret i DK. Lovforslag fremsættes snart' date=' som gør det muligt at have dobbelt dansk statsborgerskab også ved naturalisation. Så vent og se tiden an.[/quote'] Okay så hvis jeg skal forstå det rigtigt så nu min kæreste har perment opholds tilladelse i dk , kan han få dobbelt statsborgerskab ? Altså hva det bedste for os og gøre hvis jeg er dansk statsborger og gerne vil flytte til Sverige med vores datter ? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Og min kæreste self* også :) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Du skriver Intet om, hvorfor I gerne vil flytte, hvor hurtigt det skal være, eller om hvorfor han ikke allerede har søgt dansk statsborgerskab. På den baggrund er det umuligt at give flere råd. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 For og starte på en frisk og det næsten er umuligt og finde en god lejlighed i Kbh der er til at betale .. Han vil gerne ha muligheden for kunne enten få job i Danmark eller Sverige , og vi har os haft flyttet til Sverige før men på det tidspunkt var vi ret uvidne og kom for langt ud på landet så det var svært .. Og jeg snakker om og flytte senest D 1 november da vores lejekontrakt udløber der . Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Altså han mister muligheden for at få dansk statsborgerskab, hvis I flytter til Sverige, og han skal søge om lov, hvis han vil bo i Sverige og arbejde i DK. Opholdstilladelsen mistes ved fraflytning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Altså han mister muligheden for at få dansk statsborgerskab' date=' hvis I flytter til Sverige, og han skal søge om lov, hvis han vil bo i Sverige og arbejde i DK. Opholdstilladelsen mistes ved fraflytning.[/quote'] Okay , men hvad var det så du mente med dobbelt dansk statsborgerskab , jeg har læst frem og tilbage bla. Også om regler ved familiesamføring i Sverige men er usikker om jeg skal ansøge under eu regler eller svenske regler ? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 For at kunne bo i Sverige og arbejde i DK, skal man være nordisk eller EU/EØS-borger. Så hvis grunden til at han endnu ikke er dansk er, at han ikke vil give afkald på sit oprindelige statsborgerskab, så skal han bare være tålmodig og vente på, at folketinget vedtager en ny lov, som annonceret af regeringen. Derefter kan han så blive dansk og bevare sit hidtidige statsborgerskab, og derefter uden videre kunne flytte til Sverige. Dette vil dog næppe kunne nås inden 1. nov. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Okay tak for det :) lige sidste ting hvad hvis han beslutter sig for og få opholdstilladelse og giv afkald på dansk må han arbejde eller studere mens han venter på og få det godkendt? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Ja, han må arbejde og studere i Sverige fra dag 1, hvis han søger om et svensk opholdskort efter EU-retten som familiemedlem til en person, som har udnyttet den frie bevægelighed i EU. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Okay super men så skal vi vel os være gift ikke ? Vi har været sammen næsten 2 år men han har ikk haft adresse hos mig så vil ikk kunne dokumentere ham som bare partner ? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakriborg 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Ja, så bliver I nødt til at gifte jer først, eller også må I vente med at flytte, indtil I kan dokumentere ca. 18 måneders forudgående samliv på fælles adresse et eller andet sted ude i verden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 8, 2013 Ja okay men det der ingen mulighed for , men vi elsker os hinanden nok så det sku ikke være det eneste tak for hjælpen blev del klogere :) Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ronny85 10 Anmeld indhold Besvaret September 9, 2013 Hej Hvis du har dansk pas, kan i flytte til swe. efter 5 år, så får han det svenske pas. Men det er mere om, hvad man har lyst til! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Camilla11 10 Anmeld indhold Besvaret September 13, 2013 Efter 5 år :O hold da op hvordan det altså hvis vi søger fra Danmark mod Sverige? Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites