Jump to content
Pingo

Mobilt bredbånd

Recommended Posts

Jeg har tænkt mig at skifte mit adsl (8 mbit) ud med mobilt internet i stedet. Primært for at få højre hastighed. Mit nuværende adsl er ustabilt og langsomt og alt for dyrt. Er der nogen ulemper ved at bestille mobilt bredbånd gennem 3 i DK? I dk får man jo 200 GB for kr. 299,- istedet for svenske 3, hvor man kun får 100 GB for samme pris. Modemet er vel låst til 3 net så man ikke får ubehagelige overraskelser (læs: springer over på andre operatøres net)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har ting som fungerer dårligt med høj latency, så bliver du ikke glad for det... Det vil typisk være onlinespil som har store krav til grafik eller til at tingene skal ske realtime (eks. Counterstrike, Battlefield m.fl.)... Ellers er det bare at sikre sig at dækningen er fin der hvor du skal bruge det og så eller komme afsted...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du har ting som fungerer dårligt med høj latency, så bliver du ikke glad for det... Det vil typisk være onlinespil som har store krav til grafik eller til at tingene skal ske realtime (eks. Counterstrike, Battlefield m.fl.)... Ellers er det bare at sikre sig at dækningen er fin der hvor du skal bruge det og så eller komme afsted...
Måske et dumt spørgsmål, men der er vel ikke chance for at modemet springer på det svenske net og jeg derved får en extraregning? Der er jo trods alt en hvis fordel ved at vælge et dansk abonnement.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du har ting som fungerer dårligt med høj latency' date=' så bliver du ikke glad for det... Det vil typisk være onlinespil som har store krav til grafik eller til at tingene skal ske realtime (eks. Counterstrike, Battlefield m.fl.)..[/quote']Hvis der er tale om LTE/4G, så er latency'en vist en hel del lavere end man er vant til på mobile datanet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis der er tale om LTE/4G' date=' så er latency'en vist en hel del lavere end man er vant til på mobile datanet.[/quote'] Jeg burde have 4G hvor jeg bor ifgl 3`s kort. Hvad betyder det med latency" egentlig? Det er helt sort snak for mig :flov: , Jeg bruger Netflix en del, og det kører ok på en 8 mbit adsl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg burde have 4G hvor jeg bor ifgl 3`s kort. Hvad betyder det med latency" egentlig? Det er helt sort snak for mig :flov: , Jeg bruger Netflix en del, og det kører ok på en 8 mbit adsl.
Hvis vi skal lave en analogi, så vil hastigheden angive hvor mange spor der er på motorvejen mens latency vil angive hvor lang tid det tager at nå frem... Du kommer f.eks. ikke hurtigere fra København til Paris selvom der er 12 spor på vejen da distancen er en faktor, mens du sagtens kan komme hurtigt fra København til Køge på 4 spor... Mobilmodems har den problematik at de typisk har højere latency (dvs. længere distance data skal bevæge sig) end kablede forbindelser hvorfor de egner sig dårligt til programmer som er følsomme overfor det... Streamingtjeneser som Netflix kompenserer for dette ved at downloade en smule forud i det du ser, således at mindre forstyrrelser kan nå at rettes op... Så bruger du den til surf og streaming ville jeg mene at såfremt du har ordentlig dækning skulle det fungere fint... Jeg ville være mere obs på de forbrugsgrænser der er i abbonementet... Netflix siger følgende om forbrug: There are 3 settings to choose from: •Good quality (uses up to 0.3 GB per hour) •Better quality (uses up to 0.7 GB per hour) •Best quality (uses up to 1 GB per hour, up to 2.8 GB per hour if watching HD, or up to 4.7 GB per hour if watching 3D)
Måske et dumt spørgsmål' date=' men der er vel ikke chance for at modemet springer på det svenske net og jeg derved får en extraregning? Der er jo trods alt en hvis fordel ved at vælge et dansk abonnement.[/quote'] Den risiko er jo tilstede når du er i Sverige da modemmet her til roame... Og formentlig hoppe på et andet net end 3 hvis dækningen ikke er tilstrækkelig... Men tal med 3 om de kan "låse" det så det bliver på 3's egne net (og få det på skrift for en sikkerheds skyld), så kan du jo undgå det den vej rundt :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis vi skal lave en analogi, så vil hastigheden angive hvor mange spor der er på motorvejen mens latency vil angive hvor lang tid det tager at nå frem... Du kommer f.eks. ikke hurtigere fra København til Paris selvom der er 12 spor på vejen da distancen er en faktor, mens du sagtens kan komme hurtigt fra København til Køge på 4 spor... Mobilmodems har den problematik at de typisk har højere latency (dvs. længere distance data skal bevæge sig) end kablede forbindelser hvorfor de egner sig dårligt til programmer som er følsomme overfor det... Streamingtjeneser som Netflix kompenserer for dette ved at downloade en smule forud i det du ser, således at mindre forstyrrelser kan nå at rettes op... Så bruger du den til surf og streaming ville jeg mene at såfremt du har ordentlig dækning skulle det fungere fint... Jeg ville være mere obs på de forbrugsgrænser der er i abbonementet... Netflix siger følgende om forbrug: There are 3 settings to choose from: •Good quality (uses up to 0.3 GB per hour) •Better quality (uses up to 0.7 GB per hour) •Best quality (uses up to 1 GB per hour, up to 2.8 GB per hour if watching HD, or up to 4.7 GB per hour if watching 3D) Den risiko er jo tilstede når du er i Sverige da modemmet her til roame... Og formentlig hoppe på et andet net end 3 hvis dækningen ikke er tilstrækkelig... Men tal med 3 om de kan "låse" det så det bliver på 3's egne net (og få det på skrift for en sikkerheds skyld), så kan du jo undgå det den vej rundt :)
Tak for svaret. Nu forstår jeg det bedre :thumbup: Jeg har overvejet det med forbrugsgrænser. Det var bl.a. derfor jeg overvejede danske 3, idet de tilbyder dobbelt så mange gb i forbrugsgrænse i forhold til svenske tre. Men 100 gb burde være nok til mit forbrug. Jeg bor jo desværre i et område hvor der ikke er de store alternativer. Makshastighed via adsl er 8 mbit/sek til den nette sum af kr 379,-. (plus kr. 50,- hvis man ikke ønsker fastnettelefoni). Og da det ikke kører synderligt stabilt syntes jeg at prisen mildt sagt er i overkanten. Men jeg prøver at ringe til danske 3 og tage en snak med dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svaret. Nu forstår jeg det bedre :thumbup: Jeg har overvejet det med forbrugsgrænser. Det var bl.a. derfor jeg overvejede danske 3, idet de tilbyder dobbelt så mange gb i forbrugsgrænse i forhold til svenske tre. Men 100 gb burde være nok til mit forbrug. Jeg bor jo desværre i et område hvor der ikke er de store alternativer. Makshastighed via adsl er 8 mbit/sek til den nette sum af kr 379,-. (plus kr. 50,- hvis man ikke ønsker fastnettelefoni). Og da det ikke kører synderligt stabilt syntes jeg at prisen mildt sagt er i overkanten. Men jeg prøver at ringe til danske 3 og tage en snak med dem.
Se lige på deres "dækningkort" om de dækker dit område, da 3 i landskrona, har en virkelig ringe dækning, mange gange, er min opload op 1.5 og download på 2.5 mb(på svensk 3 net. I DK har jeg LTE 4g(+50 i down og +20 i upload) Det er med samme tlf, bare på dansk 3 net,

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men tal med 3 om de kan "låse" det så det bliver på 3's egne net (og få det på skrift for en sikkerheds skyld)' date=' så kan du jo undgå det den vej rundt :)[/quote'] Det skal ikke være noget problem at få 3 til at låse så det bliver på 3's eget net. Jeg har fået gjort det på min svenske 3 mobil, så den ikke roamer når den er uden for 3's net i Danmark. 3 har tidligere delt net med Telenor de steder, hvor der er dårlig dækning og man kan risikere at få en ekstra regning på surf, hvis man hopper over på Telenor's net.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites