Paul 26 Anmeld indhold Skrevet May 20, 2013 Hej, Er det bare mig eller er nogle ting bare meget bureakratiske i Sverige? Min hustru blev arbejdsløs for noget tid siden, og det tog os en fejlansøgning hos én a-kasse før vi opdagede, at det kun er Alfa-kassan der skal optage alle. Der har hun så prøvet, men de ønskede komplimenterende svar, hvor noget af det var på ting de kunne have læst sig til (men som af gode grunde var på dansk, da fruen havde arbejdet i Danmark), andre ting var formsager, så som at der skulle signeres på alle kopier osv. (hvor pokker skal man vide det fra, når man meget sjældent er ude i papirarbejde i Sverige). Nå, hvorom alting er... fruen har fået afslag på sin ansøgning, fordi hun hverken opfylder hovedreglen eller alternativreglen, skriver Alfa-kassan. Sagen er bare den, at ved at lægge til og trække fra ud fra de oplysninger vi har givet, så kan selv jeg konkludere, at alternativreglen opfyldes. Nu sidder jeg med fornemmelsen af, at behandleren i den anden ende (igen) ikke har siddet med et stykke papir der bogstavligt skriver, at reglen er opfyldt - og, at det stykke papir hun kan konkludere ud fra (fruens ansættelsesbevis) er på dansk, og dermed noget man ikke gerne smider et "gummistempel" på (for man kan jo have taget fejl fordi man ikke har forstået indholdet, og så hellere afviser - i håb om at ansøgeren selv kommer med beviset og forklaringen). Er der nogen der kan genkende situationen? Og hvordan pokker kan man være forebyggende i den her form for afstands-korrespondance? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2013 Skal der sendes meget skidt frem og tilbage, ja. Min kæreste var møllen igennem sidste år og det tog godt 6-8 måneder (dog skal personalestyrelsen have æren for at glemme vores papire i 4-5 måneder, trods lige så mange rykkere fra Alfa-kassen). Det der var lidt sjovt i vores tilfælde var at vi skulle først udfylde papirene, derefter nogle nye meget ens papirer, hvorefter de så indser det er arbejde i DK, og der skal så udfyldes en bestemt N301 formular (eller noget i den stil) for at få info fra DK. Allerede fra det første papir var det klar hun havde arbejdet i DK, så måske kunne man have sprunget frem til det trin med det samme? =) Men når det er sagt, så ud over det bureaukratiske så har vi fået god behandling af alfakassan. Nå du skriver til dem så få fat på deres 'ESS' email (eller noget i den stil). De ved hvad det drejer sig om. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2013 Men når det er sagt' date=' så ud over det bureaukratiske så har vi fået god behandling af alfakassan. Nå du skriver til dem så få fat på deres 'ESS' email (eller noget i den stil). De ved hvad det drejer sig om.[/quote'] Tak for svar. Ja, udover det åbenlyst bureakratiske, så har de været meget venlige og imødekommende. Vi har endog talt i telefon med dem, og de lyder søde og forstående. Men, det lader til at de enten ikke har lov til at udlede konklusioner selv, eller er bange for at gøre det. ESS-email? Hvad er det for en størrelse? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret May 20, 2013 Jeg tror at det er EES (Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) mailen at der refereres til: ees@alfakassan.se - i DK kendt som EØS https://www.alfakassan.se/Villkor/Utlandsarbete Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret May 22, 2013 Jeg tror at det er EES (Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet) mailen at der refereres til: ees@alfakassan.se - i DK kendt som EØS https://www.alfakassan.se/Villkor/Utlandsarbete Just præcis! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 31, 2013 Jeg tror du kan bruge søgefunktionen og skrive alfa kassen, og så vil du høre grumme historier om forsøg på optagelse der. Selvom det er nemt sagt, så er det hurtigste at komme i arbejde og komme ind i en anden fagforening :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites