sadie 10 Anmeld indhold Skrevet May 6, 2013 nogen som ved, hvordan man overfører det tab, man har når man har solgt en bostadsrät, til den danske selvangivelse?? Jeg har udfyldt min svenske deklaration og har styr på det beløb som jeg har påført deklarationen under rubrik 85, (Förlust vid försäljning av privatbostad) men mangler at få styr på hvor jeg påfører det den danske selvangivelse. Venligst Sadie:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2013 Har du noget fast ejendom som er udlejet som erhvervsudlejning, i Danmark, som du er ved at sælge? Ellers vil jeg mene, at du ikke kan trække noget fra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sadie 10 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2013 Nej, det er en Bostadsrätt, som jeg har ejet og solgt sidste år med tab. På den svenske deklaration kan man jo beregne ud fra tabet, hvor meget man kan trække fra som tab - på samme måde som man tilsvarende beregner gevinst ved salg af bolig. Jeg mangler dog at få overført dette fradragsberettigede beløb over til den danske selvangivelse og vil bare høre om der er nogen som har erfaring med dette og ved hvordan man gør?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2013 Skattefri avance ved salg af ejerlejlighed Såfremt man sælger en ejerlejlighed, vil en fortjeneste være skattefri, hvis ejerlejligheden har tjent til bolig for ejeren eller dennes husstand i en del eller hele den periode, hvori denne har ejet ejerlejligheden, og hvor ejerlejligheden har opfyldt betingelserne for at kunne afstås skattefrit.1) Det er alene en betingelse for, at der ikke skal betales skat, at ejerlejligheden har tjent til bolig for ejeren på et eller andet tidspunkt. Det er således ikke et krav, at ejerlejligheden tjener til bolig for ejeren, på det tidspunkt, hvor ejerlejligheden sælges.2) Der er ikke noget krav om, hvor længe man skal have beboet en ejerlejlighed, før den vil kunne sælges skattefrit, hvilket særligt kan være relevant i forbindelse med salget af en forældrekøbt ejerlejlighed. Har man kun beboet ejerlejligheden i kort tid, kan der imidlertid stilles ekstra krav til dokumentationen for, at beboelse har fundet sted. Se i den forbindelse også Skattefrit salg af fast ejendom. Såfremt en fortjeneste ikke er skattefri som følge af ovenstående, vil en fortjeneste være skattepligtig og et tab være fradragsberettiget. Se hertil Beskatning af fortjeneste og fradrag for tab ved salg af fast ejendom.http://www.tax.dk/pjecer/salg_ejerlejlighed.htm Du kan ikke fradrage tab ved salg som privatperson. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret May 7, 2013 http://www.tax.dk/jv/ch/C_H_2_1_10_2_1.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret May 8, 2013 Der er ikke samme regler på de forskellige sider af sundet. du kan ikke trække det fra som privatperson i Danmark. Det lidt ala SU, hvor man i Danmark betaler skat af det, men ikke i Sverige (heller ikke den danske) Forskellige lande, forskellige regler, så det er derfor du ikke kan finde feltet på din danske selvangivelse. Kunne da ellers være fedt, hvis man i Danmark, fik fuld fortjeneste hvis man tjente på et salg, men kunne trække fra hvis man tabte..... I Sverige, betaler man jo skat af fortjenesten, hvorfor man også kan trække tab fra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites