Jump to content
mark00

svenske renteudgifter på kones deklaration?

Recommended Posts

Da jeg ikke har svensk indkomst, men til gengæld har et lån, hvor jeg betaler renter, så vil jeg høre , om jeg kan flytte mine renter på min kones deklaration, da hun har svensk indkomst , så hun kan få fuld udbytte af dem. Jeg har til gengæld overført renterne på min danske årsopgørelse, men ved ikke om det har noget at sige. Er det muligt. ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så svar fik jeg svar fra skat. Som svar på dit spørgsmål om fradrag for renteudgifter kan det oplyses, at efter danske skatteregler gives der fradrag for den andel man hæfter for. Mht. danske renteudgifter konteres de automatisk til SKAT med den tinglyste hæftelse og fremgår af kontroloplysninger til årsopgørelsen. Fradrag for egne private svenske renteudgifter kan opnås ved at benytte grænsegængerreglen og her gælder således også at der anerkendes fradrag omregnet til danske kroner med den andel af hæftelse der er for lånet jf. låneaftalen. Information om grænsegængerreglen herunder mulighed for sambeskatning med ægtefælle der ikke har indkomst i Danmark kan ses på skat.dk - Gå til borger - Udland - Når du bor i Sverige og arbejder i Danmark - Grænsegængercenter SkatØresund. Med venlig hilsen Marianne Mølgaard Petersen SKAT Person Tlf. 7222 1818 Så er spørgsmålet bare, hvad jeg hæfter for lånemæssigt. En ting er at jeg ejer 50% af huset (sådan tror jeg de fleste har købt hus heri Sverige - 50% til hver i ejerdokumentet) noget andet er om jeg hæfter for lånet også. Så nu skriver jeg til banken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nyt svar fra bank og SKAT. Banken bekræfter som sådan at jeg hæfter fuldt ud for mit lån, og jo især hvis min kones halvdel skulle blive misligholdt. Og SKAT er helt tydelige om, at kun i tilfælde af at der rent faktisk sker en misligholdelse og banken vælger at rejse kravet overfor mig ensidigt, kan jeg fratrække renter i DK af det fulde lån. Ellers er det kun 50% og ikke mere. Det ville være ikke være tilladt og korrekt som hun så fint sagde det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

??????? Problematikken handler om, at nogen trækker partnerens renteudgifter fra i DK, hvilket man ikke kan.

Det er klart hvis din kone ikke arbejder i Danmark' date=' men hvis hun gør er det jo lige meget om du trækker eller om hun trækker det fra[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites