Jump to content
Arthur Dalvig

At bo i DK, pendle til SE - Hjælp til ultimativ nybegynder søges.

Recommended Posts

Hej. Jeg har de seneste par uger prøvet at danne mig et helheds-billede over hvordan det hele hænger sammen når man bor i DK, men arbejder i SE. Jeg er en af de personer som gerne vil forstå ting, frem for blot at gøre det uden at vide hvorfor og hvorledes. Desværre, så er al det her med SKAT og selvangivelse et stort mørkt hul i min hjerne. Jeg har prøvet at kontakte SKAT for at høre hvad jeg skal udfylde på selvangivelsen. Hun forklarede det hele som at det var det simpleste i verden: "du skal bare gøre ditten og datten, og vupti!"...Øhh okay! De ord hun brugte var danske, men hun kunne lige så godt have snakket Swahili til mig, for jeg forstod ikke særlig meget. Sagen er den at jeg har fået et midlertidigt arbejde i Sverige (6 måneder). Al det med SINK skatten forstod jeg godt, så det er på plads. Men der hvor jeg går lidt tabt i byen er i forbindelse med befordringsfradraget. Jeg ved ikke helt hvordan det virker når jeg ikke har mulighed for fradrag gennem SINK ordningen. Og det var så her at SKAT sagde noget som jeg slet ikke forstod! Det eneste jeg forstod var at jeg skulle udfylde rubrikkerne omkring udlands indkomst. Så jeg går ind og kigger og da det er første gang jeg prøver at udfylde det her, så giver det bare meget lidt mening. Så mit spørgsmål er om der findes en tolerant sjæl, som kan holde dumme spørgsmål ud og hjælpe mig lidt på vej. Hvis ja, så er jeg interesseret i at vide kan fortælle mig hvilke rubrikker som er relevante for en som bliver beskattet gennem SINK aftalen? Og hvordan virker al det her med befordringsfradrag til Sverige, når jeg ikke har fradrag af min løn? Jeg beklager hvis jeg lyder lidt dum. Men på dette område er jeg det virkelig :) /Arthur

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er rimelig simpelt med SINK skatten... Du betaler 25%' date=' men får 0 fradrag i den indkomst du har i Sverige... Alternativet er normal beskatning med de fradrag der nu engang eksisterer...[/quote'] Skal det forstås som at man ikke kan få befordringsfradrag med SINK?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites