annaogmichael 10 Anmeld indhold Skrevet March 12, 2013 Jeg har i 2010 og 2011 fået min kones fradrag mens hun var på SU. Hun har samtidig benyttet sig af en regel, hvor hun ikke betalte skat af sin SU (da hun boede i Sverige og studerede i Danmark) Nu har jeg så modtaget en regning fra Skat Danmark for 2010/2011, med den begrundelse at jeg ikke var berettiget til hendes fradrag, da hun ikke var skattepligtig i Danmark. Andre der også har oplevet dette "problem" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2013 Hej I to Argumentet SKAT bruger er lidt underligt, men konsekvensen som jeg ser det er korrekt... Som gift grænsegænger skal man selvangive sin ægtefælles globalindkomst, som den ville være opgjort efter danske regler. Så hvis ægtefællen har svensk indkomst, skal man oplyse den svenske indkomst som lønindkomst for ægtefælle, når man selv selvangiver sin indkomst til Danmark. SKAT beregner så hvor meget man eventuelt skal have overført af uudnyttet personfradrag. Det samme gælder med svenske dagpenge, SU (svensk eller dansk), understøttelse osv. Så med en SU på fx 50.000 kr., vill Anna selv have udnyttet sit personfradrag i Danmark, og så er der ikke noget uudnyttet personfradrag at overføre til dig. Du har så selvangivet som ganske almindelig grænsegænger, og i Annas indkomst har du så ikke anført nogen indkomst. Derfor tror SKAT at Anna ikke har indkomst, og derfor får du hele hendes personfradrag overført til dig, hvilket de så nu konstaterer er forkert. Men SKATs argument er forvirrende for selv den bedste... Jeg ville have argumenteret med at du som grænsegænger skal selvangive din ægtefælles samlede indkomst, uanset om den er skattepligtig til Danmark eller ej. For lige at gøre det kringlet: i 2010 eksisterede ægtefællefradraget stadig, men kun for dem, hvis ægtefælle ikke nedsatte deres indkomst med skatteværdi af personfradraget. Og da hun var positivt skattefritaget og derfor ikke brugte sit personfradrag, vil jeg mene at du kan få ægtefællefradrag for 2010 som et plaster på såret. Men nu kender jeg jo ikke jeres situation, så jeg ville tage en snak med SkatØresund... Ja, og dog: ægtefællefradraget er jo kun for almindeligt begrænset skattepligtige, så det vil fratage dig retten til at fradrage renteudgifter i Danmark. Hvad er mest værd for jer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites