Kvalm 13 Anmeld indhold Skrevet March 8, 2013 Jeg overvejer kraftigt at købe en anden type bil (brændstof), når min BMW 120d cab forventeligt snart skal udskiftes. Det er jo besnærende at købe en el-dreven eller delvis el-dreven udgave, som kan lades i firmaet. I dén forbindelse fandt jeg lige denne samlede oversigt på de mange muligheder: http://media.greenhighway.nu/2012/08/Elbilsguide_juni-2012_sv.pdf Opel Ampera er just nu på tilbud: www.opel.se/erbjudanden-service/aktuella-erbjudanden/aktuella-erbjudanden-nybilserbjudanden/ampera-erbjudande.html Og så får man jo stadig 40.000 SEK af Staten, hvis man køber een af ovenstående med lavt / intet CO2-udslip: www.elbilsverige.se/index.php/nyheter/41-supermiljoebilspremien-i-2012-ars-budgetproposition Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 439.800 SEK for en Opel Ampera. Det er vanvittigt... Der kan man få meget anden bil for pengene og have en del til overs. En BMW 116d Effecient Dynamics koster 232.400 SEK (uden ekstra udstyr) inkl. 3 års fri service (op til 8000 mil) og årsskatten på denne er 250 SEK! Der er langt op til de 400.000 (efter supermiljøbilspræmien). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 Men BMW'en koster ikke gratis i den daglige drift, hvor der kan lades i firmaet. Iøvrigt har BMW'en LANGT fra de samme præstationer som en Ampera, der kører fra 0-100 km/t på 6,2 sek. http://motorjournalisten.dk/test-opel-ampera-i-hverdagen Der findes andre løsninger end Opel Ampera... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 Det er første gang jeg ser nogen data på energiforbruget af en elbil. Nu ved jeg ikke hvor mange km sådan en Opel Ampere kan holde til at køre, men umiddelbart ser det ud til at være ekstremt billigt i rent brændstof/el. Selv hvis man kun hælder benzin på, og slet ikke lader den op Jeg faldt over følgende: http://media.greenhighway.nu/2012/08/Elbilsguide_juni-2012_sv.pdf Förbrukning: 13,5 kWh/100 km Bensinförbrukning: 0,16 liter/mil, 40 g CO2/km (ECE R101) 0,16 l/mil - det er 1,6 L/100 km , hvilket svarer til 62,5 km/L - det er jo helt vildt langt!!! Regneeksempel : tur/retur over broen = 100 km 1 kwh koster 1,5 SEK 1 L benzin koster 14 SEK. Pris for en tur over broen (på 100km) med El = 20,25 SEK Benzin = 22,4 SEK. En gennemsnitlig arbejdsmåned med 22 dage vil derfor koste ca. 450-500 SEK i brændstof! Har jeg regnet et eller andet helt galt? Det ser ubegribelig billigt ud Hvad koster en kilowatt-time (kwh) egentlig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 Det er netop dét, der er klimaksen, Bananas - det er skide billigt :) (og det i en tid, hvor transport er blevet en stor post på budgettet) Man fatter slet ikke, at der er så få af dem I Sverige. Som man ka læse på eet af mine links, koster Ampera'en 0 kr i skat som firmabil. Iøvrigt har en Ampera afsindig meget udstyr i standardversionen kva sammenligningen med BMW 116d. Prøv engang at udstyre BMW'en op til det niveau, som Ampera har - så ska du bare se, Credde ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 Bevares, det er da en revolutionerende bil, som Opel har lavet - men stadigvæk i mine øjne alt for dyr for private med tanke på indkøbsprisen. Med skat, så mener du vel den årlige vejskat. Man bliver vel stadig beskattet som firmabil / tjänstebil. Med accelerationen på 6.2 sekunder, så er den opgivet til 9 sekunder, men kan godt se, at den familie har fået en 0-100 tid på 6.2 sekunder. Det lyder dog lidt vildt, at bilen er 2.8 sekunder hurtigere end opgivet :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 Förbrukning: 13,5 kWh/100 km Bensinförbrukning: 0,16 liter/mil, 40 g CO2/km (ECE R101) 0,16 l/mil - det er 1,6 L/100 km , hvilket svarer til 62,5 km/L - det er jo helt vildt langt!!! Husk at regne-eksemplet er lavet på at bilen kører på rent el den første del af strækningen, hvilken den kan i ca. 40-80 km inden strømmen er brugt... Dvs. benzinforbruget er reelt kun på den sidste del af strækningen hvilket snyder billedet... De udregninger jeg lavede ud fra prøvetur i den og data fundet på nettet, så render den ca. 20 på literen når benzinmotoren kører... Hvilket stadig er ok for en benziner i den klasse... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 8, 2013 Jeg har prøvet en lang tur i Ampera'en, hvorfor jeg ved, hvordan den opleves ! Kør om til Opel i Malmö og prøv en tur - den er forrygende (de låner den gerne ud). Hvor langt den går på literen i det daglige, vil være meget individuelt. I mit tilfælde kan jeg teoretisk køre på el-drift begge veje, hvorfor benzinmotoren kun vil komme i drift under en lang tur til Stockholm eller ferie mv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2013 Man bliver vel stadig beskattet som firmabil / tjänstebil Tja' - https://intra.ruc.dk/?eID=push&docID=18258 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2013 Jeg har prøvet en lang tur i Ampera'en, hvorfor jeg ved, hvordan den opleves ! Kør om til Opel i Malmö og prøv en tur - den er forrygende (de låner den gerne ud). Hvor langt den går på literen i det daglige, vil være meget individuelt. I mit tilfælde kan jeg teoretisk køre på el-drift begge veje, hvorfor benzinmotoren kun vil komme i drift under en lang tur til Stockholm eller ferie mv. Har prøvet den, og den kører som en drøm... Selv med motoren tændt er der næsten ingen støj i bilen, kun fra vind og dæk... Hvis ikke mit kørselsbehov var så anderledes end hvad den er beregnet til var jeg også meget lun på den... Tja' - https://intra.ruc.dk/?eID=push&docID=18258 Jeg kan ikke lige se hvad du vil frem til i det dokument? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2013 Har prøvet den' date=' og den kører som en drøm... Selv med motoren tændt er der næsten ingen støj i bilen, kun fra vind og dæk... Hvis ikke mit kørselsbehov var så anderledes end hvad den er beregnet til var jeg også meget lun på den...[/quote'] Så oplevede du måske Opels entusiastiske sælger i Malmö :) Det var i relation til beskatning af firmabetalt ladning. Der står ikke umiddelbart noget, men min søn siger, at indkomsten hæves med det beløb, ladningens værdi andrager - han er revisor :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2013 Iøvrigt har en Ampera afsindig meget udstyr i standardversionen kva sammenligningen med BMW 116d. Prøv engang at udstyre BMW'en op til det niveau, som Ampera har - så ska du bare se, Credde ! Det har vel altid været sådan - BMW koster rigtig mange penge at udstyre fra ny så den leverer den oplevelse som premium mærket lægger op til og så den udstyrmæssigt matcher de billiger mærker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 9, 2013 Så oplevede du måske Opels entusiastiske sælger i Malmö :) Han var ret meget fremme i skoene på en behagelig måde... En af de få gange herovre jeg har oplevet at sælgeren efterfølgende har kontaktet os for at følge op på prøveturen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2013 Det har vel altid været sådan - BMW koster rigtig mange penge at udstyre fra ny så den leverer den oplevelse som premium mærket lægger op til og så den udstyrmæssigt matcher de billiger mærker. Men ska man gøre en direkte sammenligning a la den, Credde lagde op til, ska alle udstyrskrydsene nødvendigvis sættes - og så blir Bimmeren dyr. Han var ret meget fremme i skoene på en behagelig måde... En af de få gange herovre jeg har oplevet at sælgeren efterfølgende har kontaktet os for at følge op på prøveturen... Lige mine ord - han var super god :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2013 Men ska man gøre en direkte sammenligning a la den' date=' Credde lagde op til, ska alle udstyrskrydsene nødvendigvis sættes - og så blir Bimmeren dyr.[/quote'] Absolut ja - man køber ikke en BMW for at spare penge. At de så fås i modeller som har et ret fornuftigt forbrug er en anden sag :) En BMW uden udstyrskrydser mener jeg i øvrigt ikke er et særlig interessant alternativ. Med hensyn til Opel Ampera og de andre el-biler - det er nok ved at være en nogenlunde moden teknologi. Og det er bestemt i del i mig som syntes det kunne være super fedt at have sådan en, en ting er den mulige besparelse i den daglige drift - men gadget-gen'et i mig syntes også sådan en opladningshybrid kunne være sjov. Jeg kunne bare stadig godt være nervøs ved afskrivningen på den hvor der jo ikke skal SÅ meget ekstra til før besparelsen i brændstof er ret så underordnet. Jeg kørte i taxi hjem i fredags, det var en Prius og selv om den jo anvender benzinmotoren ret meget er det alligevel fascinerende at den trækker igang nærmest helt lydløst og i øvrigt fungerede indkoblingen af motoren stort set umærkeligt. Det er bare ikke rigtig en løsning til motorvejspendling nok, der må det være opladningshybriderne det gælder hvis det skal rykke noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2013 Hybrid = 2 km på el ér for lidt IMO Plug-in hybrid er lidt bedre - de kører omkring 20 km. BMW kommer med deres hybrid BMW hybrid 3 til foråret, men stadig ikke go nok til pendling IMO. Fisker Karma samt Opel Ampera / Chevrolet Volt ér vejen frem IMO :) (hel vild tanke at skulle anvende 0 kr på brændstof til den daglige pendling) Nede i en pris af 359.000 SEK for een: www.bytbil.com/bilar/chevrolet/volt/jv4hnrrg/A0ABUDIAAYlla4AA! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2013 Altså det er jo ikke gratis bare fordi den kører på el - med mindre da man har gratis el :) Chevrolet Volt koster fra 461.000 fra ny, og Opel Ampera 466.000. Med parkeringssensor og navi ender den i 490.000... Det er godt nok mange penge for en Opel - men ja, man sparer nok penge på benzin. Men afskrivningen - Volt'en koster brugt - den du linker til - med 1.000 km på hjulene 359.000 sek og ny 461.000, det er godt nok en heftig km-pris! Prøvede lige hurtigt - en ny BMW 328i aut med elsæder, læder, navi, automatic, og det hele - ender på 486.000... Det var nok det jeg gjorde hvis jeg skulle købe ny bil, eller en 320d - den er 20.000 billigere end 328i og kører på papiret 4,6 L/100 km. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 10, 2013 Jeg skriver ikke, det er gratis - jeg skriver, at det ikke koster brændstof. Når en brugt Ampera / Colt falder forholdsvis meget som brugtvogn, skyldes det nok de 40.000 SEK, man får i tilskud ved køb af en spritny vogn. Der skal jo derfor gode økonomiske argumenter til for, at man vælger en brugt vs en ny vogn. Sån en BMW 320d aut. ku' jeg osse godt finde på at købe, selvom jeg dog helst køber en 6-benet diesel næste gang... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2013 Det er rigtig :) Sådan en Ampera lader så vidt jeg lige kunne se med 10A i 6 timer for at blive ladet op. Det er alligevel 13,8 kWh. Det er 27,6 kWh i døgnet = 138 kWh om ugen hvis du pendler hver dag. Det er så nok billigere end en række-6 dog :) Og ja tak, også gerne 6 ben til min bil.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2013 Men det er vel ikke rimeligt at sammenligne en BMW med en Opel (undskyld hehe) En Opel Insignia (5 dørers versionen) koster fra 260.500 for den mindste 130 hk diesel motor. Hvis man tager modellen større med 160 HK så koster den 271.500 og kører blandet 4.3 liter/100 km og den kan man sikkert nemt udstyre lidt op uden (fx. koster læderkabine lidt over 18.000). Det kan godt være at OPEX er billigere for en Ampera (specielt hvis man har beskattet gratis ladning) men igen værditabet er nok større end på en diesel, og den er billigere i indkøb og dermed også billigere i månedlig ydelse på lån. Den er stadig alt for dyr... Max 50.000 SEK over en tilsvarende diesel version. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2013 Ampera er alt for dyr ja - og jeg mener bestemt heller ikke der er noget at sammenligne med BMW - og den kan slet ikke trække at ligge i samme prisniveau som en god udstyret 3-serie. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2013 Ampera er alt for dyr ja - og jeg mener bestemt heller ikke der er noget at sammenligne med BMW - og den kan slet ikke trække at ligge i samme prisniveau som en god udstyret 3-serie. Men synes du ikke Ampera kører rigtig godt og komfortabelt? Eet af de tyske motormagasiner har haft den en tur på racerbanen og blev stærkt overrasket over, hvor godt Ampera osse klarede den diciplin ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 12, 2013 Men synes du ikke Ampera kører rigtig godt og komfortabelt? Eet af de tyske motormagasiner har haft den en tur på racerbanen og blev stærkt overrasket over, hvor godt Ampera osse klarede den diciplin ! Jeg må indrømme at jeg ikke har prøvet en tur i én... Og utvivlsomt kører den både godt og komfortabelt - og helt sikkert med lavere forbrug end min 530xd... Men jeg syntes godt nok stadig den er rigtig dyr. Jeg ville stadig vælge noget andet - og ja - ignorance is bliss... Nu er jeg i stedet på vej til Norge og glæder mig til at hygge mig med x-drive på de snedækkede norske landeveje :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2013 Politiet i "udlandet" har fået Opel Ampera :) www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/2013/03/13/boys-in-blue-are-now-the-boys-in-green-cars Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites