Jump to content
bonne

Det er sgu blevet dyrt...

Recommended Posts

... som dansker i Sverige. Jo jo, godt nok er de store ting som biler osv. stadig sindsygt billige i SE i forhold til DK. Men var i Irma fornyligt... en liter Irma-mælk til 5,- Går man i Coop, ICA eller for den sagt skyld Willy:s, kommer man jo til at slippe nær 10,- SEK. Det er fandme uhyggeligt du... Vh, Lars.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man arbejder i DK er det jo bare om at købe ind når man er der. Men anyway, jeg har aldrig syntes at økonomi skulle være eneste argument for at bo i herovre.
Helt enig. Men for de fleste har det nok alligevel været en stor del af beslutningen. Var det i hvert fald for os. Og vi er da også ved at overveje DK igen. Lejligheden i SE har holdt prisen og er faktisk steget lidt i vurdering siden 2008. Om det kan realiseres er noget andet. Men samtidig er huse i DK faldet drastisk. Og da det netop er hus der er i tankerne ville det næsten være dumt ikke at overveje DK igen kontra hus i SE. I hvert fald som økonomien har set ud de sidste par år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
... som dansker i Sverige. Jo jo, godt nok er de store ting som biler osv. stadig sindsygt billige i SE i forhold til DK. Men var i Irma fornyligt... en liter Irma-mælk til 5,- Går man i Coop, ICA eller for den sagt skyld Willy:s, kommer man jo til at slippe nær 10,- SEK. Det er fandme uhyggeligt du... Vh, Lars.
Enig, man bliver flået når man handler dagligvarer ind i Sverige og sådan har det været længe, også pga. kursen. Det der måske er lidt billigere er "ligegyldige" ting som slik og sodavand. En ting der dog længe har været lidt billigere er kaffe. Kan rigtigt godt lide Zoegas "Passion Colombia" men den er lige steget fra 42-43 kr til 50-51 i næsten alle forretninger! WTF!? Og i januar måned var der spredte rapporter i medierne om at nu var kaffepriserne faldet på markedet men at der måske gik x-antal uger inden det kunne mærkes i butikkerne. Hmm... nu er prisen så eksploderet suk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man arbejder i DK er det jo bare om at købe ind når man er der. Men anyway, jeg har aldrig syntes at økonomi skulle være eneste argument for at bo i herovre.
Ikke så praktisk hvis man tager toget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og vi er da også ved at overveje DK igen. Lejligheden i SE har holdt prisen og er faktisk steget lidt i vurdering siden 2008. Men samtidig er huse i DK faldet drastisk. Og da det netop er hus der er i tankerne ville det næsten være dumt ikke at overveje DK igen kontra hus i SE.
Nu ved jeg ikke, hvordu havde tænkt dig at bo eller hvordan, men prøv lige at check priserne ud i DK. Det er sgu langt fra billigt at bo der, og du får da slet ikke en bolig ved vandet for omkring 3 mill kr, som tilfældet er pt. på Västra Hamnen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Nu ved jeg ikke' date=' hvordu havde tænkt dig at bo eller hvordan, men prøv lige at check priserne ud i DK. Det er sgu langt fra billigt at bo der, og du får da slet ikke en bolig ved vandet for omkring 3 mill kr, som tilfældet er pt. på Västra Hamnen...[/quote'] Præcist hvad jeg skulle til at sige. Vi har haft kigget løst på hvad det ville koste hvis vi skal finde en lejlighed i København som dækker vores behov - og billigt er det bestemt ikke - slet ikke hvis man er til beliggenhed ved vand, gerne vil have et sted at parkere bilen og have nogenlunde plads og indretning. Hvis man tager uden for København så er det nok til at finde noget, men så bor man altså også uden for byen. Og pendler kommuner med ligusterhække, det lokale "indkøbscentrum" og center pub er ikke lige dét, der trækker her. For mig at se er det langt mere tiden og omkostningerne ved at pendle til Danmark som er "dyrt". Jeg bruger 45-60 minutter i bil hver vej til Østerbro - mens jeg har kollegaer som bor på Østerbro der har 10 minutter på gåben på arbejde. Dét er noget der rykker. Om mælken lige koster 5 eller 8 kroner gør mig ærlig talt ikke rigtig noget - jeg kan bare handle i DK hvis jeg vil. Men broen koster hvad den koster og brændstof til bilen ditto - og det er dyrt. Så kunne jeg vælge at pendle i en Hyundai eller tage toget og spare der. Men jeg kan godt lide tysk grundighed og gider SLET ikke pendlertog så er det lidt ude. Plus der er faktisk ganske dejligt i Malmö.. Min datter trives storartet i dagis - og hun får den gave at tale to sprog flydende. Vi bor godt og et par mio under hvad vi ville bo til hvis det var i København. Jeg kan køre i min lækre BMW uden at føle at staten tager r*ven på mig i afgifter. Ja da, vi kunne nok finde noget som var "OK" i Danmark og ende netto på det samme eller måske endda spare penge ved at flytte til Danmark. Men vi gider bare ikke flytte til Danmark bare fordi det er Danmark og fordi det så bare er "cirka samme pris". Så venter vi hellere 10 år til vi ikke længere har brug for et hus og smider pengene efter det lækre lejlighed med Øresundsudsigt i VH og griner af dem i Hellerup og omegn som mangler solnedgangen. Det er lidt - skal vi flytte - så skal det være til noget "bedre" ikke bare "til Danmark". Men jeg forstår egentlig fint de som er flyttet til Malmö for at spare penge og i øvrigt eller syntes Sverige er noget lort - at de vælger at flytte retur igen. Det er bare ikke "hjem til Danmark", der motiverer her.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi rykkede herover lå kursen på en ,82-83. Så den nuværende kurs er ikke noget som er kommet bag på os, selvfølgelig var det da fedt de år hvor kursen var i bund, men vi føler ikke at kursen er utroligt høj nu. Om tingene er blevet dyrere har jeg heller ikke lagt mærke til, vi er ikke de store budget dyr og hvis vi har behov for en liter mælk så køber vi en liter mælk og bekymrer os ikke så meget om det. Vi har jo også den mulighed at handle i begge lande, noget vi primært kun har brugt pga. forskelligt udvalg, ikke pga. priser. Vi elsker at bo herovre, synes egentligt at malmö er en mere hyggelig by end københavn, men vi er heller ikke storbymennesker, så det er måske derfor. Nu rykker vi hjem alligevel, det er udelukkende pga. familiemæssige årsager. Vi har begge nydt tiden herovre og vi er kede af at måtte hive den lille ud af en helt kanon dagis, men der er altså nogle forhold som gør at vi er nødt til fysisk at være et andet sted. Øv...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det også skønt i Malmö området og kommer aldrig til at flytte tilbagem, hvis det står til kun mig :) Jeg arbejder i Lufthavnen og er begyndt at tage toget istedet for bilen over, da jeg dermed sparer mindst 3500 DKR/måned. Derudover handler jeg de fleste ting i Bilka i Fields..de har stort set altid åbent og jeg sparer en del ved det. Synes godt nok sverige er dyrt med mad. Har en kollega som lige er flyttet tilbage til DK og han ærger sig grueligt lige nu...mest pga. daginstitutionen...det han havde var langt bedre end det han har fået i DK. Han flyttede tilbage for at kunne se venner og familie mere, men sker det så selvom man flytter hjem??? Jeg tvivler lidt, men lad os nu se :) Jeg synes der er rigtig mange ting man kan spare på her i Sverige...personligt sparer jeg en del på både husleje, bil(mc og forsikringer....har lige skiftet forsikringer ud og det rykker sgu må jeg sige :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Så nap bilen
Jep, og vælg den rette. Jeg solgte min BMW 335i cab og købte istedet en BMW 120d cab. Hold da helt kæft for en besparelse - både på driftsomkostninger og fun-værdi :) Men jeg er super glad for 120'eren - den kører rigtig godt. Det irriterer mig lidt med de store kursudsving indenfor relativ kort tid - dét udviser ikke stabilitet IMO, ligesom min formue i princippet drøner op og ned. Ikke at jeg vil sælge boligen, men det er jo lidt ligesom med aktier - man kan jo ik' la' være at kalkulere værdien :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor langt ruller sådan en 120d egentlig på en liter diesel i praksis når du pendler i den? Automatgear?
Jeg valgte een udgave med manuel gear, men det var en fejl - den bør ha automatic. Bilen kører gennemsnitligt 18,5 km/l, men kan godt presses op på 20 km/l - dét kræver blot ekstra megen omtanke og forudseenhed, og det gider jeg ikke mere (meget sjovt i starten). Jeg har kørt 35.000 km med den siden den 5. juni 2012 og nyder hver en meter. De ekstra hk ift. "med-trafikanterne" gør, at bilen lige er en tand hurtigere end de andre i mellemaccelerationerne - og dét kan man jo udnytte, når der er trængsel på motorvejen, og "hullerne" ska udnyttes, hvis du forstår :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - automatic bør den have - det er selvfølgelig et temperamentsspørgsmål, men for mig et det et must til min pendlerbil. Det lyder ikke så dårligt faktisk med 18,5 km/L i praksis. Jeg pendler i en 530xd touring med automatic og ender på cirka 11 km/L og det er egentlig også OK, men en decideret sparebil kan det nok næppe påstås at være. Og både automatgear og 4wd koster en sjat ekstra. Men den ER billigere i drift end den 330i aut jeg kørte i tidligere. Dog også her reduceret fun-factor på trods af at sådan en 6-cyl diesel både lyder og trækker OK når den får noget at leve af, men der mangler lidt omdrejninger - og der er traktor i tomgang. Når min datter vokser sig ud af at vi skal have klapvogn osv med satser jeg på at rykke væk fra stationcar segmentet igen og så kunne der godt stå 320d på listen, selv om en fin 335i godt nok også virker tiltalende :) Dog må jeg sige at jeg er meget positivt overrasket over x-drive, det kan meget vel være at jeg altid er kommet frem før - men det er godt nok en lækker detalje at man bare skal give lidt gas og så trækker bilen sig faktisk frem stort set på hvad som helst af underlag. Samtidig med at den "føles" rigtig som en baghjulstrukket BMW. Du kører noget længere end jeg gør - jeg kan holde mig på cirka 30.000 km årligt....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg pendler i en 530xd touring med automatic og ender på cirka 11 km/L og det er egentlig også OK, men en decideret sparebil kan det nok næppe påstås at være. Og både automatgear og 4wd koster en sjat ekstra. Men den ER billigere i drift end den 330i aut jeg kørte i tidligere. Dog også her reduceret fun-factor på trods af at sådan en 6-cyl diesel både lyder og trækker OK når den får noget at leve af, men der mangler lidt omdrejninger - og der er traktor i tomgang. Når min datter vokser sig ud af at vi skal have klapvogn osv med satser jeg på at rykke væk fra stationcar segmentet igen og så kunne der godt stå 320d på listen, selv om en fin 335i godt nok også virker tiltalende :) Dog må jeg sige at jeg er meget positivt overrasket over x-drive, det kan meget vel være at jeg altid er kommet frem før - men det er godt nok en lækker detalje at man bare skal give lidt gas og så trækker bilen sig faktisk frem stort set på hvad som helst af underlag. Samtidig med at den "føles" rigtig som en baghjulstrukket BMW.
Det var dælme ikke meget - 11 km/l? Jeg har en BMW 335d i tankerne næste gang, og den står opgivet til et noget højere tal. En BMW 335i er en fantastisk bil, men ikkefejlfri - og så er den teknisk set vældig avanceret (dyr i rep.) Jeg må på grund af det høje km-tal kører diesel - ellers var en BMW M135i helt oplagt. Iøvrigt har jeg haft en '13 BMW 320d med 8 trins aut. til låns en dag - fin bil, og dét aut. gear funker rigtig godt ! 4x4 kender jeg fra min sportscar - jeg er enig he he

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg pendler i en 530xd touring med automatic og ender på cirka 11 km/L og det er egentlig også OK, men en decideret sparebil kan det nok næppe påstås at være.
Er du sikker? Det tal lyder mystisk dårligt for en dieselvogn. Kører du meget bykørsel?? Min egen halvgamle Audi A8 4,2 benzin Quattro kører trods alt næsten 9 km/L på det pendlerstykke jeg kører nu (meget motorvej), hvis jeg overholder hastighedsgrænserne. Det er selvfølgeligt dårligere, men de burde slet ikke være bare tæt på hinanden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja med mindre forbrugsmåleren i den regner helt galt er jeg ret sikker. Der er to ting - Bykørsel fra Kastrup til ydre Østerbro i hhv morgen og aften myldre trafik det trækker markant ned. Tidsmæssigt er det 20 minutters motorvej og ~30 minutters bykørsel. - På motorvej holder jeg som regel en marchhastighed mellem 120 og 130. Det koster lidt ift hvis jeg holdt den strengt på 110. Men det er primært turen igennem København som gør det. Hvis jeg kører hjemmefra til Lyngby af motorvejen og der ikke er kø leverer den mellem 12,5 og 13 km/L. Som jeg har kunnet finde koster x-drive cirka 1 liter pr 100 km i ekstra forbrug. Til sammenligning kørte jeg 9-9,5 km/L i snit med min 330i Hvis man kigger på spritmonitor - så er det nok ikke helt skævt med forbruget ift gennemsnittet: http://tinyurl.com/cv2f3ry - der er 9 stk af "min" model med et samlet snitforbrug på omkring 12 km/L. Hvis du søger efter 335d på spritmonitor så er det registrerede forbrug der IKKE prangende heller. Når jeg tidligere har holdt mig fra 335i så er det egentlig også i høj grad fordi jeg har været en smule betænkelig ved reparationsomkostninger. Det er egentlig det samme med en diesel, sådan en 6 cyl dieselmotor har jo 6 dyser, højtrykspumpe, turbo og ikke mindst partikelfilter som alt sammen koster en pæn sjat når det skal skiftes. Så er en af de gamle modeller á la min 330i lidt mere simpel i konstruktionen. Jeg kunne også overveje en 328i når det engang er skiftetid og bare leve med at tiden er ved at være til at man må leve uden en række-6'er :-p

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jep, og vælg den rette. Jeg solgte min BMW 335i cab og købte istedet en BMW 120d cab. Hold da helt kæft for en besparelse - både på driftsomkostninger og fun-værdi :) Men jeg er super glad for 120'eren - den kører rigtig godt. Det irriterer mig lidt med de store kursudsving indenfor relativ kort tid - dét udviser ikke stabilitet IMO, ligesom min formue i princippet drøner op og ned. Ikke at jeg vil sælge boligen, men det er jo lidt ligesom med aktier - man kan jo ik' la' være at kalkulere værdien :)
Jeg er helt enig, det er et irritations moment at kursen ikke er mere stabil. Den skal bare ligge stabilt på 0,75;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Er du sikker? Det tal lyder mystisk dårligt for en dieselvogn. Kører du meget bykørsel?? Min egen halvgamle Audi A8 4,2 benzin Quattro kører trods alt næsten 9 km/L på det pendlerstykke jeg kører nu (meget motorvej), hvis jeg overholder hastighedsgrænserne. Det er selvfølgeligt dårligere, men de burde slet ikke være bare tæt på hinanden.
Jeg tænkte det samme... Min E 400 CDI (V8) kører ca. 14 km/l i snit...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tænkte det samme... Min E 400 CDI (V8) kører ca. 14 km/l i snit...
Så kører du vist også med et æg mellem speeder og højrefod samt ingen bykørsel? Det officielle forbrugstal for bykørsel for en 2009 530xd Automatic som min er 9 km/L. Så at jeg ender på cirka 11 km/L i snit lyder egentlig rimeligt nok syntes jeg. For en E400CDI som din er det vist 14 km/L ved motorvejskørsel så vidt jeg lige kunne finde?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Til sammenligning kørte jeg 9-9,5 km/L i snit med min 330i Hvis man kigger på spritmonitor - så er det nok ikke helt skævt med forbruget ift gennemsnittet: http://tinyurl.com/cv2f3ry - der er 9 stk af "min" model med et samlet snitforbrug på omkring 12 km/L. Hvis du søger efter 335d på spritmonitor så er det registrerede forbrug der IKKE prangende heller. Når jeg tidligere har holdt mig fra 335i så er det egentlig også i høj grad fordi jeg har været en smule betænkelig ved reparationsomkostninger. Det er egentlig det samme med en diesel, sådan en 6 cyl dieselmotor har jo 6 dyser, højtrykspumpe, turbo og ikke mindst partikelfilter som alt sammen koster en pæn sjat når det skal skiftes. Så er en af de gamle modeller á la min 330i lidt mere simpel i konstruktionen. Jeg kunne også overveje en 328i når det engang er skiftetid og bare leve med at tiden er ved at være til at man må leve uden en række-6'er :-p
Min 335i kørte ø10 km/l og det med en hastighed mellem 130 og 160 km/t på motorvejen - man ku ik la være :) Den var desværre ikke gratis at eje, selvom BMW Sverige betalte en del af mine udgifter via kulance. Når du kigger i spritmonitor, bør du huske på den frie hastighed på motorvejene i Tyskland. De kører jo generelt stærkere down there, og dét mærkes på forbruget. Jeg vil gerne ha 6 cylindre igen - og må så betale det, det koster. Interessant at se, hvorledes normtallet for km/l kravler ned af i takt med årgangen. En 2013 BMW 535d kører jo næsten ligeså langt på literen som 320d fra 2009. Imponerende lave forbrugstal for MB 400 CDI V8 !

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Når du kigger i spritmonitor, bør du huske på den frie hastighed på motorvejene i Tyskland. De kører jo generelt stærkere down there, og dét mærkes på forbruget.
Det har du selvfølgelig ret i - selvom det jo altså langt fra er overalt at der er fri hastighed! Og de har også myldretid og pendlerpis som her hvor man ikke kører mere end max 5 km/t... :)
Jeg vil gerne ha 6 cylindre igen - og må så betale det' date=' det koster. Interessant at se, hvorledes normtallet for km/l kravler ned af i takt med årgangen. En 2013 BMW 535d kører jo næsten ligeså langt på literen som 320d fra 2009.[/quote'] Yes! Det er ret vildt faktisk... Jeg tror bestemt også jeg ville få et langt "bedre" forbrug i en årgang 2013 530d ift min årgang 2009 :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Yes! Det er ret vildt faktisk... Jeg tror bestemt også jeg ville få et langt "bedre" forbrug i en årgang 2013 530d ift min årgang 2009 :)
Og den udvikling vil fortsætte, fordi bilproducenterne har kommittet sig til at ville reducere Co2-udslippet hvert år frem til 2025. Det betyder i praksis, at for hvert år skal de producerede enheder kunne køre længere og længere på literen...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og den udvikling vil fortsætte' date=' fordi bilproducenterne har kommittet sig til at ville reducere Co2-udslippet hvert år frem til 2025. Det betyder i praksis, at for hvert år skal de producerede enheder kunne køre længere og længere på literen...[/quote'] Guys Get a room - i er off topic! Bring tråden tilbage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...