Jump to content
bonne

Er jeg en røv?

Recommended Posts

Var nede for at købe kebab forleden. Havde ingen kontanter, så jeg spurgte om kebabmanden tog imod kort. Det gjorde han, så jeg bestilte. Jeg kunne se, at kunden før mig stod og baksede med betalingsterminalen - den virkede åbenbart ikke. Jeg sagde til kebabmanden, at det er vigtigt at automaten virker, for jeg havde ingen kontanter. Det tog han ikke som noget problem, men da jeg kørte kortet igennem, virkede terminalen ikke. Kebabmanden genstartede og trykkede på knapper, men det virkede stadig ikke. Så sagde han, at jeg kunne gå rundt om hjørnet og hæve, det sagde jeg, at det havde jeg ikke tid til (og jeg ved faktisk ikke om jeg betaler gebyr for det), så jeg sagde, at vi kvitter det... og så begyndte jeg at gå. Kebabmanden blev sur og råbte til mig, at nu var han gået i gang med at lave ordren, og jeg sagde, at det ikke kunne være mit problem, da jeg sagde, at jeg ville betale med kort. Så bad han mig nærmest fuck'e af, og det gjorde jeg. Er jeg en røv, eller er det ok at aflyse en ordre, hvis terminalen ikke virker? Jeg mener... han kunne vel have en gammeldaws slæde eller lign. som backup - eller teste automaten ved at tage imod betaling før han laver ordren. Tror faktisk at han var fuldt bevidst om at den ikke virker, og at han bare kunne få folk til at hæve i automaten i stedet. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har bestilt et stykke arbejde....at tilbyde at betale med kort er en service og det kunne jo rent faktisk godt være den ikke virker! Fruens mobile dankort terminal fucker jævnligt pga PBS og hun forventer da betaling for udført arbejde uanset hvad. Så du skylder manden nogle penge og en undskyldning! Svarer til at Audi's terminal ikke virker....du har bestilt og fået udført service. Ville du bare ta' bilen og køre og sige det er sgu ikke dit problem!? Nej vel.... Nej og betal det du skylder og stik ham en undskyldning!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man siger at man skal betale med kort, og påpeger det flere gange. Så har man gjort det klart at det er en forudsætning for at de får ordren, det er ikke anderledes end hvis du havde sagt at den dims du køber skal du have med med det samme, og de så ikke har en på lager som der stod i systemet. Er den der ikke så må handlen gå tilbage, og ikke noget med ja men du kan hente den i en anden butik "det er lige der ovre" hvis de er usikre eller der er så mange problemer med terminalerne som det bliver sagt her, er der jo ingen der forbyder dem at sige "der har været lidt problemer så vi ser lige om det går.... eller vi køre kortet i gennem inden vi starter på ordren" At sammenligne med Audi er jo ikke relevant. hvad nu hvis du fik lavet din bil et sted hvor der er 10km til en automat og du er på cykel.... skal man så cykle 20 km for at betale. hvis det er et seriøst sted ville de jo løse det for dig på en eller anden måde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er dit ansvar at betale for udført og bestilt arbejde. Uanset hvordan betalingen udføres i praksis. Så kort kan det siges. Så er det helt underordnet om den ikke virker eller ej. Du kan ikke bestille et stykke arbejde og betinge det af betalingsmetoden når der er flere måder at betale på. Hvad ville du gøre hvis internettet var nede? Er det hans problem? Nej vel.... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du har bestilt et stykke arbejde....at tilbyde at betale med kort er en service og det kunne jo rent faktisk godt være den ikke virker! Fruens mobile dankort terminal fucker jævnligt pga PBS og hun forventer da betaling for udført arbejde uanset hvad.
Så må hun jo sende en faktura. Sådan vil min holdning være. Jeg kan sgu ikke rende fra Herodes til Pilatus for at opsøge en hæveautomat.
Så du skylder manden nogle penge og en undskyldning!
Fuldstændig uenig. Jeg var også drejet om på hælen, hvis jeg 1) havde travlt og 2) allerede havde gjort ekstra opmærksom på nødvendigheden af at kunne betale med kort.
Svarer til at Audi's terminal ikke virker....du har bestilt og fået udført service. Ville du bare ta' bilen og køre og sige det er sgu ikke dit problem!?
Ja, hvis de var ude af stand til at tage imod kort, ville jeg insistere på at få tilsendt en faktura i stedet. Føler de, at de her skal bære en risiko, de ikke ønsker, må biksen sgu have en betalingsbackup af anden art, uden at tvinge kunden ud i altid at skulle rende rundt med 5000 i lommen.
Nej vel.... Nej og betal det du skylder og stik ham en undskyldning!
Sludder. Specielt i tilfældet her, hvor bonne allerede havde gjort ekstra opmærksomhed på, at han kun kunne betale med kort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hvis de er usikre eller der er så mange problemer med terminalerne som det bliver sagt her, er der jo ingen der forbyder dem at sige "der har været lidt problemer så vi ser lige om det går.... eller vi køre kortet i gennem inden vi starter på ordren"
+1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En anden mulighed havde været' date=' at tilbyde at betale næste gang du kommer forbi.[/quote'] Også en mulighed. Men på den anden side, er det desværre formentligt kun få af os, som rent faktisk ville honorere sådan en aftale - og det véd kebabmanden. En anden mulighed kunne måske være en dankortterminal med både GSM og wifi (antaget man er i omgivelser med et WPA2-PSK (AES) wifi): https://shop.point.dk/produkt/betalingsterminaler/xentissimo-gsm-uladestation Eller måske 2 GSM-terminaler med hver deres SIM/mobilleverandør (sikrer selvfølgelig ikke mod, at hele mobilnettet hopper i havet - kun den enkelte operatør). Har de fleste terminaler for øvrigt ikke en "offline mode", hvor transaktionen gemmes lokalt på enheden, indtil der atter er forbindelse og transaktionen kan processeres? Her er der selvfølgelig en risiko for, at transaktionen afvises (f.eks. manglende dækning på kundens kort), og det opdages jo så for sent. Kunden er ude af døren, og kebabben er allerede spist. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så må hun jo sende en faktura. Sådan vil min holdning være. Jeg kan sgu ikke rende fra Herodes til Pilatus for at opsøge en hæveautomat. Fuldstændig uenig. Jeg var også drejet om på hælen, hvis jeg 1) havde travlt og 2) allerede havde gjort ekstra opmærksom på nødvendigheden af at kunne betale med kort. Ja, hvis de var ude af stand til at tage imod kort, ville jeg insistere på at få tilsendt en faktura i stedet. Føler de, at de her skal bære en risiko, de ikke ønsker, må biksen sgu have en betalingsbackup af anden art, uden at tvinge kunden ud i altid at skulle rende rundt med 5000 i lommen. Sludder. Specielt i tilfældet her, hvor boone allerede havde gjort ekstra opmærksomhed på, at han kun kunne betale med kort.
Spot on!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er dit ansvar at betale for udført og bestilt arbejde. Uanset hvordan betalingen udføres i praksis.
Nej... Virksomheden har pligt at acceptere betaling med de betalingsmetoder de reklamerer med, og det er virksomhedens ansvar at disse fungerer... Skal virksomheden fritages for ansvar skal den inden handlen gennemføres gøre opmærksom på de ændrede vilkår, eks. at kortterminalen ikke virker...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så må hun jo sende en faktura. Sådan vil min holdning være. Jeg kan sgu ikke rende fra Herodes til Pilatus for at opsøge en hæveautomat. Fuldstændig uenig. Jeg var også drejet om på hælen, hvis jeg 1) havde travlt og 2) allerede havde gjort ekstra opmærksom på nødvendigheden af at kunne betale med kort. Ja, hvis de var ude af stand til at tage imod kort, ville jeg insistere på at få tilsendt en faktura i stedet. Føler de, at de her skal bære en risiko, de ikke ønsker, må biksen sgu have en betalingsbackup af anden art, uden at tvinge kunden ud i altid at skulle rende rundt med 5000 i lommen. Sludder. Specielt i tilfældet her, hvor bonne allerede havde gjort ekstra opmærksomhed på, at han kun kunne betale med kort.
100% enig. Og den løsning med at komme tilbage og betale en anden dag, er da en fin mulighed, har jeg gjort ved min lokale pizzamand. Det fungerede perfekt for begge parter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nemt at skabe sig uvenner når man bruger retorik som beskrives herinde. Tal dog pænt derude - vær imødekommende, respektfuld og problemløsende - det kommer man længest med. Har i øvrigt haft ligende oplevelser hos både mekanikeren og frisøren hvor jeg har været forbi senere for at betale.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så må hun jo sende en faktura. Sådan vil min holdning være. Jeg kan sgu ikke rende fra Herodes til Pilatus for at opsøge en hæveautomat. Fuldstændig uenig. Jeg var også drejet om på hælen, hvis jeg 1) havde travlt og 2) allerede havde gjort ekstra opmærksom på nødvendigheden af at kunne betale med kort. Ja, hvis de var ude af stand til at tage imod kort, ville jeg insistere på at få tilsendt en faktura i stedet. Føler de, at de her skal bære en risiko, de ikke ønsker, må biksen sgu have en betalingsbackup af anden art, uden at tvinge kunden ud i altid at skulle rende rundt med 5000 i lommen. Sludder. Specielt i tilfældet her, hvor bonne allerede havde gjort ekstra opmærksomhed på, at han kun kunne betale med kort.
Netop :th2: Og som jeg forstår var varen hverken leveret eller spist ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er ikke en røv ! Tværtimod ! Vi skriver 2013 og med masser af smart elektronik til div betalings metoder, som fungere i stort set hele verden,og jeg havde gjort det samme hvis deres lorteautomat ikke virkede ! Og ja jeg har prøvet det flere gange, og tit virker det bevist fra butikejerens side. De må ind i kampen og leve op til nutiden betaling metoder, længere er den ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er nemt at skabe sig uvenner når man bruger retorik som beskrives herinde. Tal dog pænt derude - vær imødekommende' date=' respektfuld og problemløsende - det kommer man længest med. Har i øvrigt haft ligende oplevelser hos både mekanikeren og frisøren hvor jeg har været forbi senere for at betale.[/quote'] +1

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal lige være helt sikkert på, at jeg forstår jeres hodlning... I mener vel ikke, at bonne har gjort noget galt? Hans opførsel virker rimeligt neutral (nærmest høflig) i min optik. Han gjorde intet galt - og kebab-manden må spise sine egne kebabber....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I mener vel ikke' date=' at bonne har gjort noget galt?[/quote'] Nu behøver man jo ikke at gøre noget galt for at være en røv. At holde på sin ret på en måde der virker ydmygende for andre kvalificerer til titlen røv. Situationen kunne have været løst til begges tilfredshed, men det havde bonne ikke tid til. Historien melder ikke noget om hvor lang tid han så brugte på at finde noget at spise. PS. Og det koster 30 kroner at benytte et dansk kort til at hæve i en udenlandsk automat, så det havde sandsynligvis fordoblet prisen på kebaben og kunne være brugt som argument.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres kommentarer. Jeg kan se, at de fleste af jer holder på, at man kan opsige et køb, hvis butikken ikke kan tage imod en betalingsform, som de ellers skilter med. Hvordan den lovmæssige tekst er, ved jeg så ikke. (?) Jeg synes også selv, at man i 2013 bør kunne basere sin forretning på et kontantløst system. I dag er internetforbindelser rimeligt stabile, man kan lave redundans relativt nemt, og ellers findes der tilsyneladende mulighed for (i hvert fald i DK) at lave nødprocedureløsninger som offlinebetaling eller den gamle med fluesmækkeren. Jeg googlede mig netop frem til: https://www.teller.com/da/ForsideDansk/Produkter-og-losninger/Vilkar-for-Telleraftale/Nodprocedure/

Nu behøver man jo ikke at gøre noget galt for at være en røv. At holde på sin ret på en måde der virker ydmygende for andre kvalificerer til titlen røv.
Det synes jeg nu heller ikke, at jeg har gjort?
Situationen kunne have været løst til begges tilfredshed, men det havde bonne ikke tid til. Historien melder ikke noget om hvor lang tid han så brugte på at finde noget at spise.
Det er vel egentlig sagen udvedkommende. Jeg havde en aftale, som jeg ikke kunne nå, hvis der skulle for meget bøvl ind over. Derefter havde jeg igen tid til at købe kebab (fra et andet sted, hvor betalingsterminalen i øvrigt virkede) Men jeg brugte da ekstra tid på det end hvis terminalen havde virket det første sted. Hvis jeg kunne få varen og betale senere, mener jeg, at det er noget, som kebabmanden selv skulle foreslå - og så havde jeg nok kommet forbi en anden dag og betalt for varen. Det virkede på mig som om at kebabmanden vidste, at terminalen ikke virkede og derfor undlod at tage imod betaling til efter han havde sat ordren i værk - så kan han spille på at vende problemet over på kunden. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jeg klar over. Jae, det virkede sådan på dig. Der kan naturligvis også være andre forklaringer, f.eks. at hans røvhul af chef ikke gider at fikse problemet, eller at han er en klovn til gadgets og derfor ikke ved hvad der skal til, eller at han ganske enkelt har været uheldig, og den lige netop er gået i stykker lige før du dukkede op. Og derfor endte han med kebab han selv skulle spise. Men, du skal da i hvert tilfælde ikke lade tvivlen komme ham til gode, for du er jo slet ikke i tvivl (så derfor skal du lige stille spørgsmålet på en chat til bekræftelse) - og så er du vel også i din gode ret til at forlange, at den slags bare er i orden hos en kebabmand du aldrig har besøgt før og intet som helst kender til.
facepalm.gif Intet af det, du siger, ændrer på, at bonne allerede havde gjort opmærksomhed på, at han kun kunne betale med kort. Og de af os som har mødt bonne in real life kan næppe tænke andet, end at han er from som et lam og på ingen måde den opfarende type, så hvis kebabmanden blev ophidset over situationen, har han kun sig selv at takke for det - han kunne jo bare have hørt efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Intet af det' date=' du siger, ændrer på, at bonne allerede havde gjort opmærksomhed på, at han kun kunne betale med kort. Og de af os som har mødt bonne in real life kan næppe tænke andet, end at han er from som et lam og på ingen måde den opfarende type, så hvis kebabmanden blev ophidset over situationen, har han kun sig selv at takke for det - han kunne jo bare have hørt efter.[/quote'] Og intet af det du siger ændrer på, at kebabmandens kortautomat ikke virkede. At bonne er from som et lam og på ingen måde den opfarende type - ja, det havde jeg faktisk inde på nethinden. Nu behøver han jo heller ikke at være opfarende, lidt smalltalk kavde løst op for meget. Jeg kan jo også godt se at bonne er et velformuleret og logisk tænkende menneske, men det lader til at bonne har det bedst med situationer, hvor han kender reglerne på forhånd. Jeg kan forestille mig, at kebabmanden ikke var en blond jyde, så der er jo nok lidt mentalitetsforskel at tage hensyn til - og så kan man jo heller ikke bare dukke op med en kvajebajer hos sådan en fyr. Men, hvis det kan hjælpe på sagen, så vil jeg da gerne tage med bonne over og snakke lidt med vores kebabven. Jeg er vant til at tale med alle slags mennesker, og så har jeg et mørkt fuldskæg. ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men, hvis det kan hjælpe på sagen, så vil jeg da gerne tage med bonne over og snakke lidt med vores kebabven. Jeg er vant til at tale med alle slags mennesker, og så har jeg et mørkt fuldskæg. ;)
Du virker også som en der kan se tingene fra alle sider og har stor forståelse for det. Så er sikker på det vil blive en succes!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites