Jump to content
Ipkiss

Valg af nyt pengeinstitut - væk fra Danske Bank!

Recommended Posts

Ja, efter Danske Bank's seneste påhit, er jeg ikke blevet gladere for dem: http://avisen.dk/raad-alle-har-ret-til-en-gratis-bankkonto_202268.aspx Jeg kan i de næste år se frem til en lav indkomst, og jeg får brug for lån. Blandt andet til undervisning (jeg vil gerne have nogle kurser som koster) og andet studierelateret. Lige så alle er med, så skal jeg studere og arbejde i København, men bo i Sverige (i lejebolig). Nogle bud på en god bank? Nogen bruger jo også to banker, en netbank og en fysisk. Jeg savner nogle erfaringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogle bud på en god bank? Nogen bruger jo også to banker, en netbank og en fysisk. Jeg savner nogle erfaringer.
Ja Danske Bank er faktisk blevet en udemærket bank, fordi de jo ejer Skånes Provinsbank - som det hed i gl. dage. Det betyder, at du udgiftsfrit dermed kan flytte rundt på dine penge mellem de 2 lande ganske, som du selv ønsker det. Det er enkelt og bekvemt for dig !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogle bud på en god bank? Nogen bruger jo også to banker' date=' en netbank og en fysisk. Jeg savner nogle erfaringer.[/quote'] Jeg har været godt tilfreds med Handelsbanken i Danmark og Sverige. Tilfreds med min afdeling i Danmark fordi jeg medio 2008 som studerende på SU og med studiejob, kunne få lov til at låne 600.000 kr til en Bostadsrätt i Sverige. Det hang sammen med at jeg faktisk kunne fremvise et budget der viste lavere faste udgifter hvis jeg flyttede og købte bostadsrätten i Sverige, fremfor hvis jeg blev boende i den 1½ vær. lejebolig jeg havde i Urbanplanen på Amager. Og nå jo.... med til historien hører nok også, at det var før finanskrisen blusede helt op (faktisk kun et par måneder før). Tilfreds med min afdeling i Sverige fordi jeg nogle år efter, besluttede at flytte låne fra Danmark til Sverige og det gik meget gnidningsfrit. De var dog ikke villige til at låne mig helt så mange penge så jeg kunne indfri hele det danske lån. Men her brillierede Handelsbanken i DK faktisk igen, ved at acceptere at miste sikkerheden i lejligheden (den gik jo til Handelsbanken i Sverige) sålænge jeg lovede at jeg ville indfri resten af den danske gæld hurtigts muligt. Gebyrer ser jeg ikke meget til. Det er gratis at overføre penge imellem sine konti, lige så mange gange man vil. Tror jeg i Danmark skal give 1 krone for at betale girokort via netbank. Det gjorde jeg vist 3 gange sidste år :laugh:. Og så er der et årligt gebyr for Visa/Dankort, thats it. I Sverige er det eneste jeg betaler et årligt gebyr for et Visakort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er også parat til at skifte bank (fra Danske Bank), hvis der viser sig et billigere og brugbart alternativ. Handelsbanken DK/S: Hvad giver I i kortgebyrer? Det kan jo hurtigt blive lige så dyrt som et "abonnement" hos Danske Bank. Nogen som har Nordea og kan fortælle, hvad det koster hos dem? Eller Swedbank DK/S?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har været godt tilfreds med Handelsbanken i Danmark og Sverige. Tilfreds med min afdeling i Danmark fordi jeg medio 2008 som studerende på SU og med studiejob, kunne få lov til at låne 600.000 kr til en Bostadsrätt i Sverige. Det hang sammen med at jeg faktisk kunne fremvise et budget der viste lavere faste udgifter hvis jeg flyttede og købte bostadsrätten i Sverige, fremfor hvis jeg blev boende i den 1½ vær. lejebolig jeg havde i Urbanplanen på Amager. Og nå jo.... med til historien hører nok også, at det var før finanskrisen blusede helt op (faktisk kun et par måneder før). Tilfreds med min afdeling i Sverige fordi jeg nogle år efter, besluttede at flytte låne fra Danmark til Sverige og det gik meget gnidningsfrit. De var dog ikke villige til at låne mig helt så mange penge så jeg kunne indfri hele det danske lån. Men her brillierede Handelsbanken i DK faktisk igen, ved at acceptere at miste sikkerheden i lejligheden (den gik jo til Handelsbanken i Sverige) sålænge jeg lovede at jeg ville indfri resten af den danske gæld hurtigts muligt. Gebyrer ser jeg ikke meget til. Det er gratis at overføre penge imellem sine konti, lige så mange gange man vil. Tror jeg i Danmark skal give 1 krone for at betale girokort via netbank. Det gjorde jeg vist 3 gange sidste år :laugh:. Og så er der et årligt gebyr for Visa/Dankort, thats it. I Sverige er det eneste jeg betaler et årligt gebyr for et Visakort.
Det lyder jo rigtig godt - dem må jeg vist lige tale med. Jeg skal nok vende tilbage med hvad jeg ender med og hvorfor :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er også parat til at skifte bank (fra Danske Bank), hvis der viser sig et billigere og brugbart alternativ. Handelsbanken DK/S: Hvad giver I i kortgebyrer? Det kan jo hurtigt blive lige så dyrt som et "abonnement" hos Danske Bank.
Det er rigtigt. Hvis man nu har betalingskort uden gebyrer så kan det hurtigt løbe op på det samme. Uden jeg ved det, er jeg dog ret sikker på at det kundesegment der nu skal til at begynde at betale "kontogebyr" i Danske Bank også allerede betaler gebyr for Visa/DK kort og fremover fortsat kommer til det. Giver DKK 165/år for Visa/Dankort i Handelsbanken DK, SEK 250/år for Visakort i Handelsbanken S.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Visa/dankort og MasterCard har hidtil været ganske gratis i Danske Bank i både dansk og svensk afdeling. Nu vil de så til at opkræve en abonnementsafgift i stedet på 60-75 kr. i kvartalet. Dvs. man ender med at betale mindst 240 kr. om året. Så det lyder som om, at Handelsbanken faktisk er dyrere, fordi man her betaler kortgebyrer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Friskt at vi skal betale for at fylde deres pengetank, så de kan låne ud til andre - og kræve renter for udlån af vores penge. Danske Bank rammer et veritabelt stormvejr i disse dage, p.g.a. deres fornedrende dumhed og mangel på respekt for almindelige bankkunder (læs: deres vand og brød).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke bankdrift de tjener penge på længere....Så glem den med vand og brød..... ;)
De skal stadig have kunder i biksen' date=' som kan besudle(!) dem med kapital-reserver til udlån. Men fair nok hvis de allerede [i']har skummet fløden, og ikke behøver agere bank længere. Men så længe de kalder sig "bank", så må det jo handle om håndtering af valuta ind og ud. Og uden indlån, så varer det ikke længe før der ikke er noget til udlån.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Visa/dankort og MasterCard har hidtil været ganske gratis i Danske Bank i både dansk og svensk afdeling. Nu vil de så til at opkræve en abonnementsafgift i stedet på 60-75 kr. i kvartalet. Dvs. man ender med at betale mindst 240 kr. om året. Så det lyder som om' date=' at Handelsbanken faktisk er dyrere, fordi man her betaler kortgebyrer.[/quote'] Ifølge www.danskebank.dk koster et VisaDankort 150 kr/årligt, dog undtaget hvis man er xxxx kunde. Jeg har ikke lige styr på deres forskellige kundetyper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
De kunder der flytter er ikke dem der bidrager med et positivt indlån..... ;) Jo flere penge, jo billigere! Så det siger sig selv...
Og det siger sig selv, at de aldrig havde kunnet lave dette stunt, hvis de havde startet op med at være nogle gribbe overfor deres kunder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan du ikke li' lugten i bageriet, så find dig et andet bageri. Længere er den ikke. (en bank er jo blot en butik som alle andre butikker idag - agér derefter!) Du flytter vel osse dine forsikringer, hvis en anden "butik" har et bedre tilbud?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der skal nok være dem der har overset, at Danske Bank indfører den nye gebyrpolitik, fordi de efter et massivt tab af kunder indtil nu, er nødt til at satse på de kunder der bliver tilbage, og det er kunder med netto-gæld (dvs. kunder ingen andre banker gider tage imod). Der er groft sagt tre kategorier bankkunder: 1. Premium-kunder. De er mere end velkomne i alle banker. 2. Gældfri kunder, som kun har en lønkonto og ikke nogle særlige likvider. De kan godt skifte bank. 3. Kunder med netto-gæld, dvs. hvor udlån overstiger indlån. De skal financiere den næste bølge af hensættelser i form af gebyrer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nordea er stadig nogenlunde gebyrfri så længe man har et engagement på mindst 250.000 dkk og kan samle 5 produkter. Realkredit tæller med så hvis man har bolån hos dem er det ret let at opnå de 250.000. Så kan man blive Fordel+ kunde. Jeg har VISA Dankort og Mastercard Gold i Danmark uden gebyr i Danmark. Samt konto med VISA Bankkort til 144 sek årligt og VISA Gold uden gebyr i Sverige. Der er ingen andre gebyrer, kun hvad de nu tjener på kursen når jeg overfører penge til Sverige samt selvklart renter på bolån.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er banker jo en del af fundamentet i det danske velfærdssamfund, og noget der er pænt svært at undvære. For de fleste af os er gebyr-beløbets størrelse ikke problemet. Derimod er jeg imod at man skal tvinges til at betale for at kunne overleve - medmindre ind og ud-betalinger til/fra systemet er én ligegyldigt, og man bor i en jordhule - og lever af at sælge skvalderkål for kontante sorte penge. Danmark kan ikke fungere uden banker. Og derfor må nogle råbe vagt i gevær og opponere mod de tåbelige tiltag de har gang i. Hvis det kunne lade sig gøre, så var problemet slet ikke så stort. "New standards"...ja, tak for kaffe! :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og derfor må nogle råbe vagt i gevær og opponere mod de tåbelige tiltag de har gang i.
Så længe tankegangen er, at Danske Bank er for stor til at falde, så er det fuldstændig ligegyldigt hvor mange der opponerer. Politikerne burde egentlig tage konsekvensen og indføre en bank-koncession, ligesom Post Danmark har en post-koncession, der siger at de skal dele post rundt i hele Danmark. En bank-koncession ville sikre, at alle har ret til en "gratis" bankkonto, dvs. uden det famøse abonnement. Man kunne også genopfinde Postgiro, bare i en anden form, så alle kunne åbne en gireringskonto og betale regninger og overføre penge til hinanden - uden vel at mærke samtidig at kunne få kredit (det skal stadig være bankernes opgave).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Politikerne burde egentlig tage konsekvensen og indføre en bank-koncession' date=' ligesom Post Danmark har en post-koncession, der siger at de [u']skal dele post rundt i hele Danmark. En bank-koncession ville sikre, at alle har ret til en "gratis" bankkonto, dvs. uden det famøse abonnement. Man kunne også genopfinde Postgiro, bare i en anden form, så alle kunne åbne en gireringskonto og betale regninger og overføre penge til hinanden - uden vel at mærke samtidig at kunne få kredit (det skal stadig være bankernes opgave).
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-63245103:s-vil-stoppe-bankgebyr-med-lov.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu følger Jyske Bank efter.... http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-63264210:jyske-bank-f%C3%B8lger-trop-400-kr-for-en-bankkonto.html

Allerede til februar følger Jyske Bank trop og indfører betaling for at oprette en lønkonto. Prisen overstiger for nogle grupper endda Danske Banks udskældte gebyr. Hvis du er en af de mange Danske Bank-kunder, der har taget kontakt til nye banker for at skifte i protest mod Danske Banks nyindførte gebyrer for at have en lønkonto, så er Jyske Bank ikke det oplagte valg. De er som den næste store spiller på bankmarkedet klar med indførelse af betaling for at have en lønkonto. 400 kr. for en konto Jyske Bank har ikke just været ude at flage med deres indførelse af betaling for en simpel grundkonto, men faktum er, at de allerede fra primo februar - så snart deres systemer er klar, tager 400 kr. for at oprette en simpel grundkonto plus 200 kr. om året i administrationsgebyr. Prisen for en simpel grundkonto i Jyske Bank efter starten af februar: 400 kr. + 50 kr. i kvartalet. (Inkluderer valgfrit kort og to gratis hævninger om måneden) Hævninger i kassen stiger ved samme lejlighed fra 15 kr. til 25 kr. Kilde: Jyske Bank - Hvis du vil etablere en ny grundkonto, hvor behovet er en simpel konto at sætte penge ind på, så koster den 400 kroner at oprette. Derefter koster den 50 kroner i kvartalet i administration. Det er i ren omkostningsdækning, siger direktør i Jyske Bank, Jørgen Christensen, til tv2.dk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites