Jump to content
plup

Hvad gør jeg når jeg bliver færdiguddannet - altså mht a-kasse?

Recommended Posts

Der er ikke længe til jeg bliver cand. mag :laugh: Men hvad gør jeg i fht. a-kasse. Så vidt jeg kan se, skulle jeg have arbejdet ca. 1/2 tid i 6 mdr for at kunne modtage svenske dagpenge :sad: Betyder det at jeg kun vil kunne få kontanthjælp (eller hvad det nu hedder) og vil jeg overhovedet kunne få det når jeg er gift og han tjener penge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan med med stor sandsynlighed ikke modtage noget som helst. Hvis du læser i DK kan du prøve at flytte din adresse til DK inden du bliver færdig og derved gøre krav på dansk a-kasse / dimententsats. Det kan godt være det lyder lidt fusket, men det er et spørgsmål om at sikre sig nogle basale muligheder. Hvis du er uddannet i DK og primært søger arbejde i DK, så kan man, hvis man er på danske dagpenge, komme i job med løntilskud, og det er i mine øjne vejen ind på arbejdsmarkedet for en del akademikere. Bor du i Sverige og ikke har haft arbejde mens du studerende kan du ikke få noget som helst, hvis din mand har noget der ligner et fuldtidsjob. Derfor foreslår jeg overstående løsning baseret på vores egne dyrtkøbte erfaringer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret. Jeg ville dog slet ikke ane, hvor jeg skulle flytte min adresse hen. Jeg går ud fra, at vi så også ville komme ud i noget seperationshalløj og hvad med når man har børn, vil det betyde noget? Jeg er i øvrigt ikke meget for at skulle fuske - går egentlig heller ikke ud fra, at det overhovedet kan debatteres herinde ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan som nævnt ikke få dagpenge, når du ikke har haft et arbejde forud for din evt. arbejdsløshed. Så det er i givet fald din ægtefælle, som må stå for familiens forsørgelse. Eller I må overveje at flytte fra Sverige, hvis der ikke er udsigt til, at du kommer i job, og du ønsker at få dagpenge fra Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gælder dette også, hvis man arbejder som elev og bliver færdiguddannet? Jeg bor i Sverige, men arbejder i DK som elev. Altså i DK, vi jeg få dagpenge ligeså snart jeg blev færdig. Er der nogen der kender reglerne om det i Sverige? Hvis jeg flytter min A-kasse til Sverige, vil jeg så være berettige til dagpenge?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Gælder dette også, hvis man arbejder som elev og bliver færdiguddannet? Jeg bor i Sverige, men arbejder i DK som elev. Altså i DK, vi jeg få dagpenge ligeså snart jeg blev færdig. Er der nogen der kender reglerne om det i Sverige? Hvis jeg flytter min A-kasse til Sverige, vil jeg så være berettige til dagpenge?
Du har allerede fået svar. Du kan ikke få dagpenge i Sverige. Du kan evt.få det bekræftet hos Øresunddirekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man bliver ikke dagpengeberettiget af at have været elev eller praktikant' date=' når det sker som led i en uddannelse. Men som nævnt få det da endelig bekræftet hos ØresundDirekt.[/quote'] Bare underligt at de kan "sortere" det. Lignende uddannelser findes jo ikke herovre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du har allerede fået svar. Du kan ikke få dagpenge i Sverige. Du kan evt.få det bekræftet hos Øresunddirekt.
Nå nå. Har idag talt med Alfakassan, og de sagde IKKE at man ikke kunne få dagpenge. De sagde hvis de betragter det som arbejde, kan man godt få det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal altid tage mundtlige informationer med et gran salt. Du spurgte ikke ØresundDirekt? Held og lykke. Vær opmærksom på, at du under alle omstændigheder kommer til at leve 4-6 måneder uden en øre på lommen, da specielt Alfakassan har en meget langsommelig sagsbehandling, når det gælder dem, som skal overføres fra en dansk a-kasse til en svensk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Man skal altid tage mundtlige informationer med et gran salt. Du spurgte ikke ØresundDirekt? Held og lykke. Vær opmærksom på' date=' at du under alle omstændigheder kommer til at leve 4-6 måneder uden en øre på lommen, da specielt Alfakassan har en meget langsommelig sagsbehandling, når det gælder dem, som skal overføres fra en dansk a-kasse til en svensk.[/quote'] "Ok" uden en øre :) Den er god med dig. Jeg har nok i mine lommer til de næste par år. Men tak for din øh hjælp ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har 12 års erfaring som øresundsborger og har en vis viden om systemerne. Så held og lykke, når du nu skal gøre dig dine egne erfaringer. Jeg vil anbefale at skaffe sig et job frem for at vente i månedsvis på måske/måske ikke at få dagpenge fra Alfakassan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har 12 års erfaring som øresundsborger og har en vis viden om systemerne. Så held og lykke' date=' når du nu skal gøre dig dine egne erfaringer. Jeg vil anbefale at skaffe sig et job frem for at vente i månedsvis på måske/måske ikke at få dagpenge fra Alfakassan.[/quote'] Haha du er sku sørme sjov du gamle. Du burde måske få opdateret dine 12 års erfaringer. Jo, selvfølgelig sidder jeg bare på sofaen og venter på at få dagpenge fra Alfakassan. Hvad tror du selv? tsk tsk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites