Jump to content
Ipkiss

Et par spørgsmål om Sverige

Recommended Posts

Kom til at tænke på et par ting: 1) Hvordan er priser og serviceniveau hos postvæsnet sammelignet med DK? I DK har vi godt nok GLS og andre, men det er jo stadig utroligt dyrt hvis man er privatperson. Det er det sikkert også for en lille virksomhed. 2) Bruger man også kun salt mod sne? Jeg mener, der findes jo andre ting. 3) Har svenskerne samme kedelige tendens til at gå syge på arbejde? "Nej tak, jeg vil ikke have en snotburger".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kom til at tænke på et par ting: 1) Hvordan er priser og serviceniveau hos postvæsnet sammelignet med DK? I DK har vi godt nok GLS og andre, men det er jo stadig utroligt dyrt hvis man er privatperson. Det er det sikkert også for en lille virksomhed. 2) Bruger man også kun salt mod sne? Jeg mener, der findes jo andre ting. 3) Har svenskerne samme kedelige tendens til at gå syge på arbejde? "Nej tak, jeg vil ikke have en snotburger".
1. Det irriterer mig lidt at pakker (typisk bøger, cd/dvd'er osv.) som sagtens kan gå i min postkasse, alligevel næsten altid skal hentes hos et ombud. Jeg sender ikke ret meget post men priser til udlandet (Europa) er typisk dyrere end at sende fra Danmark. Ang. pakker i Sverige kan man som privatperson også benytter DB Schencker som er LANGT billigere end at sende med Posten. 2. Man bruger i stor stil også grus, hvilket blot sand-sliber bunden af din bil så det er ikke bedre end salt, men nok bedre for miljøet. 3. I Sverige betaler man selv første sygedag. Så det kan godt være der er en tendens til at folk går halvsyge på arbejde, men jeg ved det slet ikke da jeg arbejder i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
1. Det irriterer mig lidt at pakker (typisk bøger, cd/dvd'er osv.) som sagtens kan gå i min postkasse, alligevel næsten altid skal hentes hos et ombud. Jeg sender ikke ret meget post men priser til udlandet (Europa) er typisk dyrere end at sende fra Danmark. Ang. pakker i Sverige kan man som privatperson også benytter DB Schencker som er LANGT billigere end at sende med Posten.
Eller bussgods.se som er super godt hvis du skal sende lidt større ting...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

OK. Men grus er bedre for fodtøjet og miljøet :) Er der nogen der har et bud på hvad "højt til loftet" typisk betyder i meter og cm.? Der er en del der fremhæver det i beskrivelsen nemlig. Og jeg kan rigtig godt lide at der er højt til loftet :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der nogen der har et bud på hvad "højt til loftet" typisk betyder i meter og cm.? Der er en del der fremhæver det i beskrivelsen nemlig. Og jeg kan rigtig godt lide at der er højt til loftet :)
Højere end i en "normal" lejlighed :laugh: Tænk ældre københavnske herskabs-lejligheder med stuk - så tror jeg du får en idé om højden de taler om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu står der tit at lejen er inkl. varme - men hvor varmt må man så typisk have det? Og jeg hører ikke noget fra dem jeg har skrevet til - så hjælper ikke meget at spørge dem :rolleyes:
Inkl. varme, så laver du bare sauna hvis isoleringen ellers tillader ;) Men når det drejer sig om privat udlejning, og faktisk også de små boligselskaber er det altid tilrådeligt at ringe... De fleste er maksimalt dårlige til overhovedet at svare på mails...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu står der tit at lejen er inkl. varme - men hvor varmt må man så typisk have det? Og jeg hører ikke noget fra dem jeg har skrevet til - så hjælper ikke meget at spørge dem :rolleyes:
Jeg kan tilføje at jeg aldrig har set varmemålere på radiatorerne her så man har ikke begrænsninger. Man kan åbne vinduer og fyre løs - alle deles om udgifterne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener at jeg bare kan fyre op for varmen? Hehe, så ville jeg godt nok være glad for Sverige :laugh: Jeg skal helt sikkert ikke have 18 grader. Så har jeg is på næsen jo :laugh: Prøver bare at få en fornemmelse af hvad varmen kommer til at koste mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan tilføje at jeg aldrig har set varmemålere på radiatorerne her så man har ikke begrænsninger. Man kan åbne vinduer og fyre løs - alle deles om udgifterne.
Missede lige denne - jamen det er jo fantastisk :) Bliver nok nødt til at spørge alligevel, for tit ved jeg ikke præcis hvilken slags lejebolig der er tale om. Det er lige det der med det svenske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Reglerne i Sverige er sådan, at der skal være mindst 18 grader midt i rummet, når det opvarmes. Forskning viser i øvrigt, at ældre mennesker behøver højere temperatur for at føle sig tilpas ;)
*rækker tunge*

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites