Jump to content
bananas

Nu er det officielt blevet tilladt at bijobbe i Sverige UDEN at blive "flået"

Recommended Posts

Vi skal næsten have en sticky på denne her De svenske myndigheder har omsider erkendt at de er blevet endelig banket på plads af EU med hensyn til at de ikke længere må opkræve sociale afgifter på hele den danske løn fordi man har taget et mindre ubetydeligt bijob i Sverige, som fx. at hjælpe sin bostadsrättsförening mod mindre betaling. Pr. 28. juni 2012 tillades der nu officielt bijob på op til 25% i Sverige UDEN socialafgiftsfælden - OGSÅ for forskellige arbejdsgivere. Øresunddirekt skriver følgende: http://www.oresunddirekt.se/jobb-utbildning/arbeta-i-tvaa-laender/regler-vid-arbete-i-tvaa-laender Regler vid arbete i två länder Enligt grundregeln är du som arbetstagare socialförsäkrad i ditt arbetsland, oavsett vilket land du bor i. Om du arbetar i både Sverige och Danmark samtidigt, kan din socialförsäkring komma att flyttas över till ditt bosättningsland. Var du är socialförsäkrad har betydelse för vilket lands regler du ska följa när det gäller exempel sjukförsäkring, pension, arbetslöshetsförsäkring, föräldrapenning och sjukpenning. Du som är bosatt i ett land och arbetar i det andra landet är enligt huvudregeln socialförsäkrad i det land där du arbetar. Om du däremot utför arbete i båda länder, kan din socialförsäkring komma att flyttas över till bosättningslandet. Om du arbetar

• mindre än 25 procent i bosättningslandetär du socialförsäkrad i huvudarbetsgivarlandet. Bor du i Sverige ska du informera Försäkringskassan och bor du i Danmark är det Pensionsstyrelsen du ska kontakta.
  • 25 procent och mer i bosättningslandet är du socialförsäkrad i ditt bosättningsland. Bor du i Sverige ska du informera Försäkringskassan och bor du i Danmark är det Pensionsstyrelsen som du ska kontakta. Försäkringskassan alternativt Pensionsstyrelsen pekar sedan ut vilket land du ska vara socialförsäkrad i.

Ovanstående gäller fr.o.m. den 28 juni 2012 både om du arbetar församma arbetsgivare i de båda länderna och om du har två olika arbetsgivare. Arbete för olika arbetsgivare i Danmark och Sverige Den som arbetar heltid i Danmark, dvs. 37 timmar per vecka, kan fr.o.m. den 28 juni 2012 ha en bisyssla på max 12 timmar per vecka, dvs. under 25 procent av den sammanlagda arbetstiden, utan att den danske arbetsgivaren kommer att krävas på svenska arbetsgivaravgifter. För den som arbetar mindre än heltid i Danmark minskar också antalet timmar som man kan ha bisyssla i Sverige. För den som har haft bisyssla i Sverige före den 28 juni 2012 och som därför omfattas av svensk lagstiftning, gäller 10 års övergångsbestämmelser, dvs. man kommer att omfattas av svensk lagstiftning även framöver. Man har dock möjlighet att begära att få omfattas av de nya reglerna. En sådan begäran ska skickas till Försäkringskassan om man bor i Sverige och till Pensionsstyrelsen om man bor i Danmark. Om man gör det före den 29 september 2012 kommer det land i vilket man ska vara socialförsäkrad att ändras fr.o.m. den 28 juni 2012. Om begäran kommer in efter den 29 september 2012 sker ändringen vid månadsskiftet därefter. Du som är anställd i Danmark och överväger att jobba extra i Sverige för en annan arbetsgivare, bör kontakta Försäkringskassan på Informationscentret Øresunddirekt i Malmö för mer information. Möjlighet att söka dispens, för dig som bor i Sverige Om du bor i Sverige och arbetar i båda länderna för samma danska arbetsgivare, kan du och din arbetsgivare ansöka om dispens från huvudregeln om socialförsäkring i bosättningslandet. Dispensen innebär att Försäkringskassan och Pensionsstyrelsen ingår ett särskilt avtal om att du ska vara socialförsäkrad i Danmark, trots att du delvis arbetar i Sverige. Du kan få dispens om du

• jobbar minst 50 procent av din arbetstid i Danmark för din danska arbetsgivare, men samtidigt jobbar minst 25 procent av din arbetstid i Sverige för samma arbetsgivare
  • inte har andra arbetsgivare utanför Danmark.

Dispensen ges vanligtvis till medarbetare som vill arbeta hemifrån i Sverige, säljare som utför arbete åt en dansk arbetsgivare både i Danmark och i Sverige, samt till personer som har förtroendeuppdrag i Sverige samtidigt som de arbetar i Danmark. Ansökan, som ska skickas till Pensionsstyrelsen, måste skrivas under av både dig och din arbetsgivare för att bekräfta att båda parter står bakom avtalet. Dispensen är tidsbegränsad till tre år men det finns möjlighet att förlänga avtalet så länge som villkoren uppfylls. Om din ansökan godkänns blir du socialförsäkrad enligt danska regler, vilket innebär att du får rätt till danska socialförsäkringsförmåner. Enskild näringsidkare i ett land och anställd i ett annat Som enskild näringsidkare med firma i ett land och anställning hos en arbetsgivare i ett annat, är du socialförsäkrad i det land där du är anställd. Du ska dock informera Försäkringskassan (om du bor i Sverige) eller Pensionsstyrelsen (om du bor i Danmark) så att de kan fatta ett formellt beslut om vilket land du är socialförsäkrad i. Kom ihåg: Observera att du bör informera dina arbetsgivare om att du även har ett arbete i det andra landet. Detta är särskilt viktigt för den arbetsgivare som ska betala socialavgifter till det andra landet. Vill du veta mer? Kontakta Försäkringskassan på Öresunddirekt i Malmö telefon 040 - 17 64 15.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Den som arbetar heltid i Danmark' date=' dvs. 37 timmar per vecka, kan fr.o.m. den 28 juni 2012 ha en bisyssla på max 12 timmar per vecka, dvs. under 25 procent av den sammanlagda arbetstiden[/quote'] Er det bare mig, eller er 25% i Sverige Det som man kalder 33% i Danmark? 25% af 37 timer er 8 timer og 45 minutter iflg. min hovedregning. Afrundet til hele timer bliver det 8 timer. Hvis 12 timer skulle være 25% af den fulde arbejdsuge, så har man en arbejdsuge på 48 timer, ikke 37 som der skrives. Så hvilket tal er rigtigt? De 25%? Eller de 12 timer ud af 37 timer (ca. 33%)? Ah jeg skal jo bare lære at læse. "Den sammenlagte arbejdstid". De 37 timer skal læses som værende mindst 75% af den totale arbejdstid, og de 12 timer som værende maksimalt 25% af den totale arbejdstid. Jeg var ikke helt vågen endnu da jeg læste indlægget :-) Sendt fra min Nexus 7 med Tapatalk2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal nok være noget uklart helt præcist hvordan reglerne fungerer, hvis man kommer tæt på de 25%. Derudover ser det ud til at være helt gak, at hvis man kom til at arbejde et par timer den 27. juni i stedet for den 28. juni eller senere, så mener de svenske myndigheder åbenbart at man i teorien kan være socialafgiftspligtig de næste 10 år under deres "övergångsbestämmelser". Det kan jo i teorien løbe op i flere millioner kroner, hvis det er 32% af en akademikers årsløn i de næste 10 år. Man kan dog søge om at blive fri?? Hvem bestemmer lige om man slipper for at betale et par millioner kroner ud fra hvilke kriterier?? Dermed også en uofficiel verdensrekord i potentiel effektiv marginalskat. Jeg kan ikke vurdere om der er tale om et procenttal i millioner, milliarder, billioner eller mere - men det er i den størrelsesorden. Anders And udtrykket "ultrillioner" dækker nok bedst, da reglerne er rent Anders And lige på det punkt. Men i hovedtræk er der tale om en klar forbedring. Og en overgang til mere fair og retfærdige regler. Det er da godt at se at fornuften i sidste ende har vundet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
som jeg læser det på www.skat.dk så beregnes de 25% af indkomstskatten og ikke af timerne... det giver jo en del til forskel..så hvis jeg feks. tjener 500.000 i dk kan jeg tjene 125.000 dkr i sverige...det ville jo være 25% Er det mig der er helt gal på den eller hva??
Det ved jeg ikke - men i for for sig er det irrelevant hvad DANSK skat mener, da de ikke har ret til så meget som en klink mere. Det er jo det SVENSKE Skatteverket som kan komme og vil have flere penge - det er DERES fortolkning af reglerne som tæller i praksis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ved jeg ikke - men i for for sig er det irrelevant hvad DANSK skat mener' date=' da de ikke har ret til så meget som en klink mere. Det er jo det SVENSKE Skatteverket som kan komme og vil have flere penge - det er DERES fortolkning af reglerne som tæller i praksis.[/quote'] Er der kommet en nærmere præcisering om dette? Min arbejdsgiver kan ikke finde noget om det, og fastholder fyringstruslen hvis man tager nogen form for bi-job i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det ved jeg ikke - men i for for sig er det irrelevant hvad DANSK skat mener' date=' da de ikke har ret til så meget som en klink mere. Det er jo det SVENSKE Skatteverket som kan komme og vil have flere penge - det er DERES fortolkning af reglerne som tæller i praksis.[/quote'] Er der kommet en nærmere præcisering om dette? Min arbejdsgiver kan ikke finde noget om det, og fastholder fyringstruslen hvis man tager nogen form for bi-job i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg blev godt nok lige forskrækket da jeg faldt over denne tråd. Jeg fik i 2013 udbetalt et engangsbeløb på 4000 SEK for bestyrelsesarbejde i vores bostadsrättsförening. Dette beløb er automatisk indberettet til Skatteverket og fremgår under punkt 1 (Lön). Hvis jeg forstår teksten korrekt så skal jeg kontakte Försäkringskassan og informere dem om udbetalingen. Er det korrekt forstået?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg blev godt nok lige forskrækket da jeg faldt over denne tråd. Jeg fik i 2013 udbetalt et engangsbeløb på 4000 SEK for bestyrelsesarbejde i vores bostadsrättsförening. Dette beløb er automatisk indberettet til Skatteverket og fremgår under punkt 1 (Lön). Hvis jeg forstår teksten korrekt så skal jeg kontakte Försäkringskassan og informere dem om udbetalingen. Er det korrekt forstået?
Hvis du får penge derfra, skal det vel indberettes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg prøver lige igen. Er der nogen der har et officielt skriv om denne lovændring? Min arbejdsgiver (region H) har stadig ikke trukket brevet tilbage der forbyder mig at deltidsarbejde i Sverige, og linket til Øresund direkt er stendødt. "Siden blev ikke fundet Siden, du prøver at besøge, findes desværre ikke."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht. Region H, så er det fordi de fraskriver sig ansvaret ift. registrering af dit evt. arbejde i Sverige. (dvs. at de skal ansætte folk der skal administrere kun det) Hvis du alligevel gør det (på et tidspunkt kommer over 12 timer), sender de regningen videre til dig og den er altså betydelig. Selvom du har skrevet under, kan du sagtens arbejde max 12 timer ugentligt, det er bare at hvis der kommer et krav fra Sverige, til Region H, så ryger regningen videre til dig. Du skal vide at de trækker med tilbagevirkende kraft, ift. det krav Sverige sender, hvilket kan være en betydelig del af din årsløn, hele 31.42% faktisk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites