larscph 18 Anmeld indhold Skrevet December 28, 2012 Vi bruger en Synology DS409+ til diverse filopbevaring her i huset og jeg har længe ønsket mig en eller anden form for automatisk backup af den som ikke koster en mindre formue at holde kørende. Jeg har haft kigget på CrashPlan som er god og billig - de har klienter til de fleste OS'er. Deres Linux klient er Java baseret og det har voldt mig en del problemer at få Java til at køre på min 409+ som er PPC CPU baseret. Nu har jeg endelig fundet løsningen som en super flink fyr har skruet sammen - den er beskrevet her http://chreggy.fr/thegeek/2012/01/10/crashplan-sur-un-synology-powerpc-ds109/ - den er let at installere via 3 pakker og en Java installationsfil som skal placeres i et share man kalder "public" på NAS'en inden java pakke installeres. Det eneste problem jeg havde var at den er skrevet til Java 7U6 som af én eller anden grund ikke er til download hos Oracle længere og 7U4 eller 7U10 virker ikke umiddelbart. Man installerer en Debian linux bootstrap som Java og Crashplan serveren installeres i. Herefter kan man forbinde til serveren fra en Crashplan klient på en PC/MAC og konfigurere sin backup. Alt i alt ret smart. Crashplan har bl.a. den fordel at den koster en fast pris på USD 49 årligt uden begrænsning i datamængden. Så hermed er tippet givet videre. Backup'en kører derud af - det tager dog lige et par dage før første komplette backup er klar :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 En kommentar - løsningen fungerer formentlig bedst på de "store" af modellerne - Java med Crashplan klienten loader 235 MB i memory på NAS'en. Det fungerer fint på min model som har 1 GB memory i alt. Men mange af de mindre modeller har en del mindre og hvis der kun er f.x. 256 MB totalt tror jeg måske man rammer ét eller andet loft som kan gå ud over den generelle performance. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Hvorfor bruger du ikke backblaze og en torrent/windows klient istedet?? Hvis man altså er ligeglad med hvor og hos hvem man har sine data.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 De har da ikke en udgave af deres program, der kører på Synology NAS har de? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 http://www.backblaze.com/internet-backup.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Ja den side fandt jeg - og der står netop intet om NAS support, det var derfor jeg spurgte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Jeg er helt med, men hvorfor ikke bare køre det via en windows klient? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Er S3 ikke billigere end Crashplan? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Jeg er helt med' date=' men hvorfor ikke bare køre det via en windows klient?[/quote'] Fordi så skal jeg have en PC stående tændt til at styre backup'en. Det giver (syntes jeg) en del mere mening at backup agenten kører direkte på den enhed, der tages backup af, det sparer da både strøm til en ekstra PC og giver et dejlig simpelt setup. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Er S3 ikke billigere end Crashplan? Nej. Den billigste storage hos S3 ("Glacier Storage") koster 0.011 USD pr GB. Med 500 GB giver det 60 USD årligt. Plus de tager penge for at du restorer data. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Hvad med RSYNC? Det kører de fleste NAS med.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Det understøtter den også - men prøv at finde en (prisbillig) udbyder som kan det :) En mulighed er at købe en ekstra NAS og sætte den hos en ven og så køre backup derover, så slipper man for at have sine data liggende mærkelige steder hos ukendte udbydere. Til gengæld er løsningen noget dyrere, i det mindste i opstartsomkostninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2012 Det understøtter den også - men prøv at finde en (prisbillig) udbyder som kan det :) En mulighed er at købe en ekstra NAS og sætte den hos en ven og så køre backup derover, så slipper man for at have sine data liggende mærkelige steder hos ukendte udbydere. Til gengæld er løsningen noget dyrere, i det mindste i opstartsomkostninger. Til den løsning kan man så evt kryptere den mappe den kommer til at ligge i så den der opbevarer ens data ikke kan snage? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
fgd 10 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 Hej Der er rigtig mange penge i det og går man skridtet videre så kan man kører det sammen med flere kilder og lige pludselig er anonyme data forvandlet til information der kan bruges. Jeg arbejder med et firma der køber mobil data hvor pointen er at kunne danne mønstre hos brugerne og ved at køre det sammen med offentlige databaser kan man faktisk sige med stor sandsynlighed hvor man arbejder og bor samt hvor man handler ind og så mangler vi bare du har et kundekort. Så ved man også hvad du handler. Det er desværre kun fantasien der sætter grænsen. Jeg ved man opvejer et system til at opspore social bedrag udfra mobil data. Så Hollywood er desværre bagud her.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 Til den løsning kan man så evt kryptere den mappe den kommer til at ligge i så den der opbevarer ens data ikke kan snage? Du kan jo bare lade være med at give din ven login adgang til NAS'en... Men jeg vil nok sige at du skal placere den hos en som du stoler på for umiddelbart er der ikke mulighed for at kryptere data på modtager NAS'en... Men man kan jo så altid overveje om det er federe at ens data ligger hos et firma som CrashPlan der anvender 448 bit kryptering af ens data med et password som kun du kender - på den anden side så ved man jo aldrig hvilke bagdøre der eventuelt findes på lager... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 Du kan jo bare lade være med at give din ven login adgang til NAS'en... Men jeg vil nok sige at du skal placere den hos en som du stoler på for umiddelbart er der ikke mulighed for at kryptere data på modtager NAS'en Det var mest for at man kunne køre backup mod en kammerat som også har sin egen stående og man så bare låner lidt plads hos hinanden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 Det i ikke ved er at grunden til at det kan laves så billigt med ubegrænset adgang, er at de sælger information og jeres data til folk der gerne vil betale for at vide hvad i har og hvad i interesserer jer for. Det er datamining og intet andet. Til de priser er det en umulighed at lave noget der er lukrativt og derfor skulle Backblaze også ud og finde penge her for nylig. Så er man ligeglad med hvor man har sine ting, så skal man bare fortsætte på den her måde.... Løsningen med en NAS hos hinanden er den eneste hvor ens data er "SIKRE" og Synology har kryptering på mapperne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 Brian det er sgu en god historie.... :) Jeg tvivler nu på at de gør netop det - og på hvem der interesserer sig for hvad folk i almenhed har liggende på deres computer... Jeg vil tro at en del af filosofien bag at have en relativt billigt produkt til private er at man også sælger virksomhedsprodukter - hvor muligheden for større dækningsbidrag er til stede - og så til dels ser de billige privatprodukter som reklame. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 :D Google handler ikke om andet....derfor er deres ting gratis. For at lokke flest muligt over på platformen.... Facebook er heller ikke andet og bag de store selskaber sidder der skuffe selskaber der er styret af NSA for at overvåge folk. Trust me.... jeg sidder med folk der ikke laver andet hele dagen i mit netværk, så derfor ved jeg hvad jeres data blir brugt til. Der er mange flere penge i datasalg/indsamling end der er i hosting... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2012 Hehe.. Jeg tror stadig ikke på det.. Men der kan ret sikkert godt komme en hollywood-film ud af det :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2013 Løsningen med CrashPlan er ikke fejlfri, jeg tror dog mest problemet er at backup agenten ikke er native designet til Synology. Men ikke desto mindre har jeg flere gange været ude for at den finder "0 files" i alle de shares som der skal tages backup af. Ret irriterende og eneste måde at få den til at finde filerne igen er at slette backup'en og køre forfra. Det er sådan lidt... aaargh... Måske man skulle kigge på det her http://www.synology.com/support/tutorials_show.php?lang=us&q_id=527 og så lave noget native NAS til NAS backup i stedet... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2013 Til den løsning kan man så evt kryptere den mappe den kommer til at ligge i så den der opbevarer ens data ikke kan snage? Jeg har undersøgt det lidt og svaret er nej. Så hvis du låner et hjørne af en kammerats NAS skal du stole på ham eller kryptere det du vil holde hemmeligt inden backup via TrueCrypt eller tilsvarende. Den opretter et specielt backup share hvor data fra din NAS bliver placeret - det er en præcis kopi. Så hvis du har admin rettigheder på modtager-NAS'en kan du altid få adgang til de data der ligger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites