Jump to content
Pelle!!

Anmeldelse til Svensk A-kasse og Arbejdsformidling

Recommended Posts

Hej alle Tilbage i juli måned blev jeg fritstillet fra mit arbejde, jeg har fået 3 måneders gage i min opsigelse, sidste udbetaling kommer her til november. Jeg er jobsøgende men har ikke kunne finde noget endnu :-( Jeg har et pr afklarende spørgsmål. Hvornår skal jeg melde mig arbejdsløs hos arbetsförmedlingen? Hvilken A-kasse har man tilsvarende når man er medlem af 3F i dk? Hvilken dokumentation skal der fremvises til A-kasse og arbetsförmeldingen? Jeg har læst på nettet at ens arbejdsgiver skal lave en arbejdsintygg, hvad er det. På forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle Tilbage i juli måned blev jeg fritstillet fra mit arbejde, jeg har fået 3 måneders gage i min opsigelse, sidste udbetaling kommer her til november. Jeg er jobsøgende men har ikke kunne finde noget endnu :-( Jeg har et pr afklarende spørgsmål. Hvornår skal jeg melde mig arbejdsløs hos arbetsförmedlingen? Hvilken A-kasse har man tilsvarende når man er medlem af 3F i dk? Hvilken dokumentation skal der fremvises til A-kasse og arbetsförmeldingen? Jeg har læst på nettet at ens arbejdsgiver skal lave en arbejdsintygg, hvad er det. På forhånd tak
Der er masser af tråde herinde om dette som du kan læse igennem, men kort: Du skal møde op personlig på AF på din første ledighedsdag Det nemmeste er at vælge ALFA kassen som skal optage alle. Det er en skrøne at de giver lavere takst - taksten er den samme i alle a-kasser. Du skulle for længe siden ha bedt din danske a-kasse om at sætte gang i papirarbejdet (PD U1), som du skal bruge i den svenske a-kasse. Du kan downloade de papirer ALFA-kassen skal bruge på deres hjemmeside og hvis du ikke sender en PD U1 med får du kun grunderstatning da de ellers ikke kender til hvor længe og hvor meget du har arbejdet i DK. Der kan godt gå en del uger før du har en PD U1 da 3F skal kontakte dine arbejdsgivere gennem de sidste 5 år. På AF får du også en papir du skal sende med til a-kassen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun fraråde Alfa-kassen og i stedet finde en a-kasse/fagforening, som har netop den branche du har arbejdet med. I disse fagforeninger er der mange flere ydelser/muligheder for tilkøb, som Alf kassan ikke har. (Fx. en ledighedsforsikring inkluderet i dit abonnement hos fx. Unionen). Og som skrevet af Kiwi - du er kæmpe sent ude. Overførlsen kan tage op til 6 måneder, så du skal OMGÅENDE finde en fagforening/a-kasse og starte alt papirarbejdet op. Der skal hentes "intyg" fra Danmark på hvor du har arbejdet osv, og alt dette går gennem din gamle fagforening/a-kasse i DK. Försäkringskassan i S arbejdet meeeeega langsomt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan kun fraråde Alfa-kassen og i stedet finde en a-kasse/fagforening' date=' som har netop den branche du har arbejdet med.[/quote'] Det må jeg på det kraftigste fraråde - ud fra bitter erfaring. Den akasse jeg søgte gav afslag og var så længe om at svare at jeg mistede retten til fuld ydelse. Derfor: Start med alfakassen og flyt så derfra over i en som vil optage dig. Svenske akasser er ikke forpligtet til at optage en. Det er kun Alfakassen der skal!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan kun fraråde Alfa-kassen og i stedet finde en a-kasse/fagforening, som har netop den branche du har arbejdet med. I disse fagforeninger er der mange flere ydelser/muligheder for tilkøb, som Alf kassan ikke har. (Fx. en ledighedsforsikring inkluderet i dit abonnement hos fx. Unionen). Og som skrevet af Kiwi - du er kæmpe sent ude. Overførlsen kan tage op til 6 måneder, så du skal OMGÅENDE finde en fagforening/a-kasse og starte alt papirarbejdet op. Der skal hentes "intyg" fra Danmark på hvor du har arbejdet osv, og alt dette går gennem din gamle fagforening/a-kasse i DK. Försäkringskassan i S arbejdet meeeeega langsomt
Jeg kan kun anbefale ALFA - de var superhurtige da først PD U1 var kommet fra Danmark. Jeg blev ledig 23. juli, fik en delbetaling den første uge af august og fik så normal udbetaling samtidig med alle andre i slutningen af august. Jeg gik i gang 2 uger før jeg blev ledig, men jeg kendte også til det hele fra tidligere (desværre). Det der kan ta tid, er at finde en anden a-kasse der vil optage dig idet du skal bevise at du "hører til". Så ta ALFA og hvis du så er utilfreds så kan du jo altid skifte på et senere tidspunkt - hvis du da ikke er hurtig om at få job i DK igen, for så skal du jo retur til din gamle a-kasse. Det med andre ydelser: Du får kun det som staten har bestemt er taksten (680 pr dag) og ledighedforsikring er jo ligesom for sent eftersom du er ledig nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal tage fat i 3F og få en blanket 301, tage fat www.Transport.se afd. 12 der ligger en i malmø, omkring havnen. Kosterögatan 5, 211 24 Malmö Tel: 010-480 30 12 - Fax: 040-611 51 35 - E-post transport.12@transport.se Öppettider Mån-fre 08.00–16:40 Lunchstängt 11.30–12.30 Når du har det hele på plads gør du det meste på nettet, dog har du kun 300 dage på a-kassen, så er det aktivitet med samme ydelse som på a-kassen. det tager ca. 3 mdr for erstatningskassen at udbetale første gang, med tilbagevirkende kraft. Tage til www.arbetsformidlingen.se, jeg tog Arløv, da du kan holde lige ud foran døren. du får 10.600 skr udbetalt hver mdr. vh Johnzie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Øøøh, det er da bare at ringe til et par fagforeninger og høre hvor du skal optages. Og dokumentationen er da bare en tidligere kontrakt i kopi. Det tog 14 dage for min kone at blive optaget i Unionen (som tager stort set alle kontoransatte), og det både i a-kasse og selve fagoreningen. Godt nok flyttede hun over fra ALFA, som hun desværre var havnet i, men det var nemt.

Jeg kan kun anbefale ALFA - de var superhurtige da først PD U1 var kommet fra Danmark. Jeg blev ledig 23. juli' date=' fik en delbetaling den første uge af august og fik så normal udbetaling samtidig med alle andre i slutningen af august. Jeg gik i gang 2 uger før jeg blev ledig, men jeg kendte også til det hele fra tidligere (desværre). Det der kan ta tid, er at finde en anden a-kasse der vil optage dig idet du skal bevise at du "hører til". Så ta ALFA og hvis du så er utilfreds så kan du jo altid skifte på et senere tidspunkt - hvis du da ikke er hurtig om at få job i DK igen, for så skal du jo retur til din gamle a-kasse. Det med andre ydelser: Du får kun det som staten har bestemt er taksten (680 pr dag) og ledighedforsikring er jo ligesom for sent eftersom du er ledig nu.[/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites