Jump to content
Menace

vård i sverige osv? skal lige forstå det.

Recommended Posts

Så har jeg for første gang i min 5-6 vi har boet her, brugt det svenske system og er sku mindre imponeret. Jeg kom til skade med min arm og måtte søge "helgvård", hvor jeg betalte 160 sek for at blive kigget på. Lægen vidste ikke lige hvad der var galt - min skulder var urokkelig, mit bryst var hævet, jeg havde MEGEt ondt og var sort inde under huden hele vejen ned af biceps... Lægen sendte mig op på UMAs for at få taget røntgen, jeg sad så der og ventede på resultatet, en læge skulle lige kigge på billederne. Der kom en sundhedsfaglig person ud og sagde at der var intet på billedet og jeg kunne køre hjem igen. Jeg synes det var lidt underligt fordi der jo var et elelr andet galt, men hun kunne intet gøre så længe der ikke var noget brækket eller lignende. Jeg kørte tilbage til lægen på vårdcentralen, som sagde jeg skulle tage hjem, han vidste stadig ikke hvad det var, men jeg kunne ringe til ham på mandag (det var lørdag) og så ville han sende en "remiss" til UMAs så de kunne kigge på mig. (ja, hvorfor ikke bare gøre det med det samme....) Jeg havde det på samme måde om mandagen og havde slugte den første æske smertestillende og ringede til lægen kl 08.00, han havde bedt mig ringe tidligt, fordi så gik det hurtigere på UMAS, da der ikke var så mange om morgen.... han spurgte mig om jeg kunne vente til kl. 10 og så tage derop, fordi der havde han tid til at sende en remiss. Jeg fortalte ham at han selv havde forslået kl 08.00 og han ville sende en med det samme. Jeg tog på UMAS og der var selvfølgelig ikke kommet en remiss, men jeg kom ind alligevel og slap for yderligere 160 kr. en læge kiggede på mig og fortalte at han mente det var øvre ledbånd i biceps og jeg skulle til noget genoptræning (man har 2 ledbånd deroppe, derfor ingen operation) Jeg fik så en remiss til sjukgymnastik (fysioterapeut) og da jeg kommer derhen, skal jeg så betale 160 sek Rent faktisk kan man åbenbart tage til en fysioterapeut uden en remiss, så længe man bare betaler de 160 sek og her tænker jeg.... er jeg blevet snydt eller? jeg forstår så ikke at de har en remiss til fysioterapeut fordi det er jo ligemeget.... Og så blev jeg sku endnu mere "WTF-agtigt", man skal betale 160. kr PR GANG, man kommer. Jeg har hørt noget med et maksbeløb, men gælder det også for danskere? og hvordan ved de hvor meget man har betalt indtil videre (der fulgte også en omkostning til noget receptpligtigt smertestillende og noget infektionhæmmende.) Btw, fysioterapeuten mente ikke det kunne være et ledbånd, men måtte være brystmuskelaturen, problemet er så at det kan kun påvises med en ultralydsscanning og da UMAS allerede har givet en lægelig vurdering, vil de ikke lave vurderingen om eller mene de kan have taget fejl...... det er åbenbart mere vigtigt at få ret, end at have ret.... Så... Mener i det er korrekt jeg skal betale for fysioterapeut, jvf de svenske regler? (måske har nogen erfaring der) Hvor meget er beløbet og hvordan finder man ud af hvor langt til grænsen der er? Jeg har overvejet meget bare at tage til min danske læge, få en henvisning der til noget genoptræning, samt en ultralydsskanning, men det er en smule lettere at gøre det i sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Årh jeg kunne komme med ligeså vanvittige historier om det svenske lægesystem, men jeg vil skåne dig, og svare på et af dine spørgsmål. Max-grænsen gælder også for dig - og den når man som du nok kan regne ude - meget hurtigt:-( (vær opmærksom på, at der på svenske arbejdspladser stilles et beløb til rådighed, som svinger i størrelse, til refundering af lægeomkostninger. Min kones virksomhed giver 3200 kr. Så svenskerne har mindre problemer med dette - de får det bare refunderet) Og ja - jeg tager også til min egen læge i DK - jeg gider simpelthen ikke det svenske show. Og med en god sundhedsforsikring i DK - så er jeg heldigvis helt ude af alt det offentlige fis.

Så har jeg for første gang i min 5-6 vi har boet her, brugt det svenske system og er sku mindre imponeret. Jeg kom til skade med min arm og måtte søge "helgvård", hvor jeg betalte 160 sek for at blive kigget på. Lægen vidste ikke lige hvad der var galt - min skulder var urokkelig, mit bryst var hævet, jeg havde MEGEt ondt og var sort inde under huden hele vejen ned af biceps... Lægen sendte mig op på UMAs for at få taget røntgen, jeg sad så der og ventede på resultatet, en læge skulle lige kigge på billederne. Der kom en sundhedsfaglig person ud og sagde at der var intet på billedet og jeg kunne køre hjem igen. Jeg synes det var lidt underligt fordi der jo var et elelr andet galt, men hun kunne intet gøre så længe der ikke var noget brækket eller lignende. Jeg kørte tilbage til lægen på vårdcentralen, som sagde jeg skulle tage hjem, han vidste stadig ikke hvad det var, men jeg kunne ringe til ham på mandag (det var lørdag) og så ville han sende en "remiss" til UMAs så de kunne kigge på mig. (ja, hvorfor ikke bare gøre det med det samme....) Jeg havde det på samme måde om mandagen og havde slugte den første æske smertestillende og ringede til lægen kl 08.00, han havde bedt mig ringe tidligt, fordi så gik det hurtigere på UMAS, da der ikke var så mange om morgen.... han spurgte mig om jeg kunne vente til kl. 10 og så tage derop, fordi der havde han tid til at sende en remiss. Jeg fortalte ham at han selv havde forslået kl 08.00 og han ville sende en med det samme. Jeg tog på UMAS og der var selvfølgelig ikke kommet en remiss, men jeg kom ind alligevel og slap for yderligere 160 kr. en læge kiggede på mig og fortalte at han mente det var øvre ledbånd i biceps og jeg skulle til noget genoptræning (man har 2 ledbånd deroppe, derfor ingen operation) Jeg fik så en remiss til sjukgymnastik (fysioterapeut) og da jeg kommer derhen, skal jeg så betale 160 sek Rent faktisk kan man åbenbart tage til en fysioterapeut uden en remiss, så længe man bare betaler de 160 sek og her tænker jeg.... er jeg blevet snydt eller? jeg forstår så ikke at de har en remiss til fysioterapeut fordi det er jo ligemeget.... Og så blev jeg sku endnu mere "WTF-agtigt", man skal betale 160. kr PR GANG, man kommer. Jeg har hørt noget med et maksbeløb, men gælder det også for danskere? og hvordan ved de hvor meget man har betalt indtil videre (der fulgte også en omkostning til noget receptpligtigt smertestillende og noget infektionhæmmende.) Btw, fysioterapeuten mente ikke det kunne være et ledbånd, men måtte være brystmuskelaturen, problemet er så at det kan kun påvises med en ultralydsscanning og da UMAS allerede har givet en lægelig vurdering, vil de ikke lave vurderingen om eller mene de kan have taget fejl...... det er åbenbart mere vigtigt at få ret, end at have ret.... Så... Mener i det er korrekt jeg skal betale for fysioterapeut, jvf de svenske regler? (måske har nogen erfaring der) Hvor meget er beløbet og hvordan finder man ud af hvor langt til grænsen der er? Jeg har overvejet meget bare at tage til min danske læge, få en henvisning der til noget genoptræning, samt en ultralydsskanning, men det er en smule lettere at gøre det i sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er blevet opereret herovre furen har født herovre, børnene hat været hos lægen med hvad der nu kommer når man er barn vi har intet at udsætte på det svenske sundhedssystem, lidt mere kringlet men fungerer fint for os, du kan max komme til at betale 1100 om året i afgift http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Hogkostnadsskydd/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dennis, kan sgu ikke lige hjælpe med brugbart input desværre...

Og ja - jeg tager også til min egen læge i DK - jeg gider simpelthen ikke det svenske show. Og med en god sundhedsforsikring i DK - så er jeg heldigvis helt ude af alt det offentlige fis.
Ditto her. Bruger udelukkende dansk læge og har privat sundhedsforsikring. Der er helt klart mere cirkus over det svenske sundhedssystem, og et par gange er vi sågar kørt akut til den danske lægevagt, hvis der har været noget med børnene i weekender eller helligdage, fordi vi altid kan komme til hurtigere i DK. Dog har vi også haft positive oplevelser i SE. F.eks. er begge børn født i Lund, og oplevelsen har været rigtig god.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Max grænsen er 1100 SEK pr. år talt fra den dato du har betalt første gang. Du skal have oprettet et högkostnadskort, som lægen/vårdcentralen skal stemple i hver gang du betaler. Når du når de 1100 SEK er resten gratis indtil der er gået 1 år. Du kan få tilgodeskrevet de penge du allerede har lagt ud med tilbagevirkende kraft, så de tæller med i de 1100. Hør på vårdcentralen hvor du får det lavet. https://www.skane.se/sv/Webbplatser/Valkommen_till_Vardgivarwebben/Patientadministration/Patientavgifter---ny/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har intet at udsætte på det svenske system, og har ikke været til læge i DK, mens jeg har boet her. Har en skøn læge i Hjärup. Min ekskone fik fjernet sin blindtarm for nogle år siden på Lunds Sygehus, og udover en del indledende ventetid gik det fint.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har intet at udsætte på det svenske system' date=' og har ikke været til læge i DK, mens jeg har boet her. Har en skøn læge i Hjärup. Min ekskone fik fjernet sin blindtarm for nogle år siden på Lunds Sygehus, og udover en del indledende ventetid gik det fint.[/quote'] Skulle hun så betale for at ligge på sygehuset? Har læst et sted at man betaler pr. dag man ligger. Men hvordan foregår det i praksis - får man et girokort med hjem?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skulle hun så betale for at ligge på sygehuset? Har læst et sted at man betaler pr. dag man ligger. Men hvordan foregår det i praksis - får man et girokort med hjem?
Da "vi" fødte på Malmø UMAS fik vi efterfølgende et girokort for de dage konen var indlagt og for den dag jeg også overnattede. Så jeg går ud fra at det er det samme for almindelige indlæggelser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Da "vi" fødte på Malmø UMAS fik vi efterfølgende et girokort for de dage konen var indlagt og for den dag jeg også overnattede. Så jeg går ud fra at det er det samme for almindelige indlæggelser.
På en eller anden måde synes jeg det er lidt usympatisk. Nu er en fødsel jo en glædelig begivenhed og noget man selv har planlagt og valgt (i de fleste tilfælde) og så kan det være fint nok med brugerbetaling. Men personligt bryder jeg mig ikke om tanken med betaling, når man er så rammes af sygdom. Sverige har jo næsten lige så højt skattetryk som Danmark og for mig er det meget imod den Nordiske tankegang. Der kan argumenteres at at man spare på madudgiften hjemme når man er indlagt, men samtidig kan familien jo ha mange ekstraudgifter som følge af, at et familiemedlem er indlagt. Måske mister den indlagte ovenikøbet indtægt under indlæggelsen og partneren måske også. Der kan være udgifter til transport og take-away/cafeteria-mad. Helt aktuelt døde min moster i går på hospital i Danmark hvor hun de sidste 10 dage lå i respirator - jeg tror ikke de havde så mange udgifter til mad i det tilfælde hvorimod hendes familie havde mange ekstra udgifter til benzin og mad. Så vidt jeg har læst mig til, blev betaling for sundhedsydelser indført i Sverige for 5 år siden, det kunne være interessant at vide hvad erfaringerne har været ift at der jo også tales om at indføre brugerbetaling i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
På en eller anden måde synes jeg det er lidt usympatisk. Nu er en fødsel jo en glædelig begivenhed og noget man selv har planlagt og valgt (i de fleste tilfælde) og så kan det være fint nok med brugerbetaling. Men personligt bryder jeg mig ikke om tanken med betaling, når man er så rammes af sygdom. Sverige har jo næsten lige så højt skattetryk som Danmark og for mig er det meget imod den Nordiske tankegang. Der kan argumenteres at at man spare på madudgiften hjemme når man er indlagt, men samtidig kan familien jo ha mange ekstraudgifter som følge af, at et familiemedlem er indlagt. Måske mister den indlagte ovenikøbet indtægt under indlæggelsen og partneren måske også. Der kan være udgifter til transport og take-away/cafeteria-mad. Helt aktuelt døde min moster i går på hospital i Danmark hvor hun de sidste 10 dage lå i respirator - jeg tror ikke de havde så mange udgifter til mad i det tilfælde hvorimod hendes familie havde mange ekstra udgifter til benzin og mad. Så vidt jeg har læst mig til, blev betaling for sundhedsydelser indført i Sverige for 5 år siden, det kunne være interessant at vide hvad erfaringerne har været ift at der jo også tales om at indføre brugerbetaling i Danmark.
Men når du på forhånd er bekendt med udgiften kan du jo have en opsparing til at dække den...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi bruger bare det svenske system. Jeg brugte heller ikke andet dengang, jeg havde mulighed for at bruge det i Dk- Vi har ingen problemer. Der er som sagt en max gränse og max dage man kan betale på hospitalet. Så ruineret kan man ikke blive. Har man valgt at bo i et land hvor det koster, må man bare betale. 5 år siden det blev indfört? Hvor har du det fra, Det er ikke rigtigt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi bruger bare det svenske system. Jeg brugte heller ikke andet dengang' date=' jeg havde mulighed for at bruge det i Dk- Vi har ingen problemer. Der er som sagt en max gränse og max dage man kan betale på hospitalet. Så ruineret kan man ikke blive. Har man valgt at bo i et land hvor det koster, må man bare betale. 5 år siden det blev indfört? Hvor har du det fra, Det er ikke rigtigt[/quote'] Jamen så fortæl hvad der er rigtigt! Jeg har det fra min svenske nabo som dog lige har korrigeret det til 1. juli 2008. Og som skrevet så er det princippet jeg har noget i mod - ikke beløbet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi bruger bare det svenske system. Jeg brugte heller ikke andet dengang' date=' jeg havde mulighed for at bruge det i Dk- Vi har ingen problemer. Der er som sagt en max gränse og max dage man kan betale på hospitalet. Så ruineret kan man ikke blive. Har man valgt at bo i et land hvor det koster, må man bare betale. 5 år siden det blev indfört? Hvor har du det fra, Det er ikke rigtigt[/quote'] I øvrigt behøver man jo ikke "bare at betale" hvis man går til læge i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men når du på forhånd er bekendt med udgiften kan du jo have en opsparing til at dække den...
Det kan være jeg har udtrykt mig uklart, men det er princippet jeg er imod - ikke beløbet. Og derfor spurgte jeg om erfaringer fra før patientafgifter blev indført. Kan man f.eks. spore at der er færre der får testen for livmoderhalskræft? Jeg kunne da godt forestille mig at der var en del piger i 20érne der ikke liiige får taget sig sammen når det koster penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kan være jeg har udtrykt mig uklart' date=' men det er princippet jeg er imod - ikke beløbet. Og derfor spurgte jeg om erfaringer fra før patientafgifter blev indført. Kan man f.eks. spore at der er færre der får testen for livmoderhalskræft? Jeg kunne da godt forestille mig at der var en del piger i 20érne der ikke liiige får taget sig sammen når det koster penge.[/quote'] Jeg tror at folk er så vant til at det koster, så de sparer ikke de penge til en undersögelse. Vi har altid betalt for at gå til lägen (Siden 1996) Dog har det väret forskelligt i hvilken alder börn har betalt. Iövrigt går alle familiens börn på samme högkostnads belöb. Det sammer gälder medicin.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar, jeg fik et högkostnadskort og er 200 sek fra at få gratis lægehjælp resten i et år. (underligt at man skal bede om et kort, når de har det hele stående i deres systemer hvor man har været og betalt osv. - derudover underligt at man får en henvisning til genoptræning, når man reelt kan benytte den helt uden henvisning, bare man betaler de 160 kr.) Jeg har dog fået en second opinion i danmark ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor det?
Har du da ikke noget du synes er principielt forkert eller rigtigt? Det er jo det samme med livsholdninger, holdninger til dødsstraf, om man stemmer højre eller venstre, om man synes Stat og kirke skal skille ad osv osv. Nu er jeg altså principielt imod brugerbetaling på sygdomsbehandling, det behøver jeg vel ikke retfærdigøre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Har du da ikke noget du synes er principielt forkert eller rigtigt? Det er jo det samme med livsholdninger' date=' holdninger til dødsstraf, om man stemmer højre eller venstre, om man synes Stat og kirke skal skille ad osv osv. Nu er jeg altså principielt imod brugerbetaling på sygdomsbehandling, det behøver jeg vel ikke retfærdigøre...[/quote'] Jeg bad dig heller ikke retfærdiggøre noget, men spurgte blot ind til det da jeg selv er af en anden holdning og finder det interessant hvorfor folk mener som de mener...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg bad dig heller ikke retfærdiggøre noget' date=' men spurgte blot ind til det da jeg selv er af en anden holdning og finder det interessant hvorfor folk mener som de mener...[/quote'] Jeg synes selv jeg havde beskrevet det rimeligt tydeligt i #12 og 15.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svar, jeg fik et högkostnadskort og er 200 sek fra at få gratis lægehjælp resten i et år. (underligt at man skal bede om et kort, når de har det hele stående i deres systemer hvor man har været og betalt osv. - derudover underligt at man får en henvisning til genoptræning, når man reelt kan benytte den helt uden henvisning, bare man betaler de 160 kr.) Jeg har dog fået en second opinion i danmark ;-)
Ja, de har det stående hvor du har väret nu. Men hospital og "egen" läge kan ikke se hvad den anden gör-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' de har det stående hvor du har väret nu. Men hospital og "egen" läge kan ikke se hvad den anden gör-[/quote'] Min læge kunne se jeg har været til helg vård, UMAS og sjukgymnasten, så det var fint fint ;-) Men tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites