Jump to content
bonne

Det særlige sundhedskort

Recommended Posts

Har nogle af jer erfaring med hvordan man mest smidigt får en nyt sundhedskort evt. automatisk, når det gamle udløber? Synes altid jeg skal bøvle med min fraflytningskommune. Sende min sidste lønseddel ind. Vente på svar, rykke, vente på den havner hos rette person, bede om midlertidigt kort indtil det endelige kommer, rykke for dette også... og kommunen er elendig til at svare. Vh, Lars.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det afhænger af personen du snakker med, desværre. Der er ikke nogen fast procedure, som du kan bede om at komme ind under. Tilføjelse: Selvfølgelig findes der en beskrevet procedure - men ofte kender de kære medarbejdere ikke denne til bunds, og det bliver ofte et små-bureaukratisk cirkus, med lønsedler og ventetid. Og, som skrevet, så afhænger smoothness-faktoren desværre af hvem du får fat i, den dag du begiver dig i kast med det. Efterhånden går det, for mit vedkommende, nogenlunde glat. Jeg får fra Frederiksberg Kommune - men de skulle også lige op i omdrejninger. Det tog nogle år ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som udgangspunkt gælder det særlige sundhedskort i to år - men mit skal fornys hvert år, og jeg få automatisk et brev fra min fraflytter kommune (Slagelse) ca. 1 1/2 måned før det udløber. Af og til vil de have nye lønsedler, men normalt foregår det bare ved at jeg sætter et par krydser på den blanket de har fremsendt, hvor de spørger til om jeg har skiftet job, er blevet arbejdsløs osv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mit gælder også i to år (udstedt af Sorø kommune i sommers). Tidligere har det kun været for et år ad gangen, men det er cirka 4 år siden jeg sidst fik lavet det. Måske ændringen er skedt ifm at de gik fra pap-kort til dem af plastic?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået fornyet mit særlige sundhedskort da det udløber næste uge d. 30 okt. Men det gælder også kun i 1 år... ligesom det første kort. Jeg skulle søge inden d. 2 oktober og har lige modtaget det nye kort med posten. Jeg får ikke kortet fra min fraflytterkommune(slagelse), men fra Kbh`kommune. Søgte det via den kommune som min arbejdsplads ligger i... Jeg sendte bare mine lønsedler ind og har ikke skiftet arbejdsplads i mellemtiden. Hvis jeg havde skiftet job, så skulle de også have haft en kopi af den nye kontrakt. :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mind mand og jeg bliver behandlet på 2 forskellige måder fra samme fraflytterkommune (Guldborgsund). Jeg får kort der gælder 1 år og han får kort der gælder 2 år. I vejledningen som jeg engang fandt på nettet står at kommunen kan udstede for 2 år ad gangen. Jeg spurgte så hvad der skulle til og de administrerer på den måde at hvis man har haft ansættelse samme sted i flere år så udsteder de for 2 år ad gangen. Da vi så skrev at det havde min mand så fik han et kort med 2 års gyldighed. I øvrigt hedder reglen, at det er når man har haft ophold mellem job at det bliver (den nye) arbejdskommune der er udsteder. Hvis man bare rykker direkte fra job til job er det stadig fraflytterkommune. Men som der fremgår tydeligt så bliver reglerne administreret forskelligt. Vi får aldrig påmindelser men skal selv huske at bede om nyt kort og da vores udløber 1. august er det midt i ferietiden det skal produceres så de sidste par gange har vi endt med at få et midlertidigt stykke papir indtil kortet kom. DET ER NOGET ROD!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites