Jump to content
jolin

Forbudt at fotografere toldere i toget (og deres hund)?

Recommended Posts

For 3. gang i denne uge har der været danske toldere i Øresundstoget fra Danmark mod Sverige, og der er udført aktiv toldkontrol med hunde og det hele. Jeg har intet imod det, har dog blot undret mig over hvorfor de tilsyneladende udfører svenskens arbejde. Har nemlig aldrig oplevet det modsatte når svenske toldere har været på vej til Kastrup. De sætter sig som regel bare ind på 1. klasse :laugh: Nå, men jeg sad med min iPhone i hånden og læste nyheder da de kom igennem toget. Valgte så at forevige deres hund og hundeføreren i et 20 sekunders klip. Det opdagede en af de andre toldere (jeg gjorde intet for at skjule det), og han henvendte sig straks til mig og sagde, at det ikke var tilladt at fotografere dem. Jeg blev helt paf og vidste ikke rigtigt hvad jeg skulle sige, så han gentog det på engelsk (jeg må have lignet et stort spørgsmålstegn :confused:) og umiddelbart derefter bad han mig følge med. Vi gik ned i mellemgangen og her forlangte han, at jeg slettede billederne/videoen og at han ville se på mens jeg gjorde det. Da jeg spurgte hvorfor, skruede han bissen på og sagde, at billederne skulle slettes nu, eller ville de "tage mig med". (Ved ikke rigtigt hvor de ville tage mig hen, toget befandt sig nu i Sverige et par min fra Hyllie). Jeg var på intet tidspunkt ude på en konflikt og ønskede heller ikke at skabe en, så jeg slettede videoen mens han så på og forsikrede ham at der ikke var mere, hvilket der heller ikke var. Jeg er klar over at det ikke er tilladt at filme og stille skarpt på enkeltpersoner uden deres tilladelse, men er det ikke noget andet når de er i embedsførelse? Her tænker jeg specielt på at politiet jo ofte bliver fotograferet/videofilmet i udførelsen af deres arbejde, og at der ikke er noget forbudt ved det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I begge befinder jer et offentligt sted. Du må fotografere og filme alt det du vil. Hvis personen du fotograferer/filmer siger du ikke må gøre det offentligt så må du ikke det. Sådan er det (så vidt jeg har forstået det) i Danmark. Gjorde engang selv det samme da en s tog kontroller ikke ville godtage en kompensation billet, og han ville ikke oplyse hans navn eller medarbejder nummer, så tog jeg et billede. Da politiet kom på København h spurgte han også om jeg måtte det, hvortil betjenten bare svarede ja :-) Da jeg efterfølgende ringede for at klage var kontrol gebyret aldrig blevet registreret ;-) Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En togvogn klassificeres som "ikke frit tilgængeligt sted" - så han er i sin gode ret til at bede dig slette billeder/video. At han så overreagerer lidt, tja...det gør de jo ofte, de der typer ;) http://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Pjecer/Freelance/Fotografering_og_privatlivets_fred.pdf
Fra samme pdf side 7. "Østre Landsret har vurderet en hotelbalkon som “ikke frit tilgængeligt” sted. En fotograf havde fotograferet en betjent, der overvågede en demonstration fra balkonen. (Fotografen blev dog frikendt, fordi betjenten kunne iagttages af andre personer med det blotte øje. Af frikendelsen kan forstås, at det er berettiget at fotografere en betjent i funktion på et sted, der er “ikke frit tilgængeligt”, men hvor han/hun kan iagttages af andre personer med det blotte øje, jf. afsnit 3.3)" Så mon ikke et tog er det samme...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Fra samme pdf side 7. "Østre Landsret har vurderet en hotelbalkon som “ikke frit tilgængeligt” sted. En fotograf havde fotograferet en betjent, der overvågede en demonstration fra balkonen. (Fotografen blev dog frikendt, fordi betjenten kunne iagttages af andre personer med det blotte øje. Af frikendelsen kan forstås, at det er berettiget at fotografere en betjent i funktion på et sted, der er “ikke frit tilgængeligt”, men hvor han/hun kan iagttages af andre personer med det blotte øje, jf. afsnit 3.3)" Så mon ikke et tog er det samme...
Tvivler. Havde betjenten stået inde på hotelværelset (som i: tolder befinder sig inde i toget), så var sagen nok faldet ud anderledes. Men der er jo ikke andet at gøre, end at prøve sagen af - hvis man har de lyster. Så...ud og fotografere nogle toldere med hund! :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En togvogn klassificeres som "ikke frit tilgængeligt sted" - så han er i sin gode ret til at bede dig slette billeder/video. At han så overreagerer lidt, tja...det gør de jo ofte, de der typer ;) http://journalistforbundet.dk/Filer/DJ/Dokumenter/Pjecer/Freelance/Fotografering_og_privatlivets_fred.pdf
Tvivler. Havde betjenten stået inde på hotelværelset (som i: tolder befinder sig inde i toget), så var sagen nok faldet ud anderledes. Men der er jo ikke andet at gøre, end at prøve sagen af - hvis man har de lyster. Så...ud og fotografere nogle toldere med hund! :D
Der skelnes ikke mellem om der er synligt afgrænset område eller ej, Gio, når der tales om "frit tilgængeligt". Så det har intet at gøre med om man står "inde på hotelværelset" eller "ude på balkonen". Begge dele vurderes som "ikke tilgængeligt. Men nu er der jo forskel på om man står udenfor det "ikke tilgængelige" område, eller selv er inde på det tilgængelige område. Du er jo inviteret indenfor det "utilgængelige" område, i og med at du har købt en billet. Som sagt, så da jeg tog billede af kontrolløren på S-Toget, og kontrolløren brokkede sig til politiet, informerede politiet at det må man altså gerne. Sidst jeg tjekkede var en S-Togsvogn også en togvogn :) Og blot som eksempel kan jeg henlede opmærksomheden til den optagelse der var i medierne for noget tid siden, hvor togkontrollører brugte unødig vold mod en passagerer. Og tilsvarende er der videoovervågning i alle S-Togsvogne osv. osv. Det eneste jeg tror vi kan blive enige om, er at du ikke må offentliggøre materialet, hvis de som er med på filmen/fotoet ikke ønsker det. Det er lidt det samme hvad angår at optage samtaler. Hvis du selv befinder dig/deltager på stedet/mødet, behøver du ikke engang informere om at du optager samtalen. Det er blot ren venlighed at gøre det. En tolder (fællesbetegnelse; myndighedsperson?) af den type kan jeg slet ikke klare, og jeg spilder gerne tid (ikke nødvendigvis penge) på at få dem rettet ind på plads igen, når de opfører sig sådan overfor mig (eller mine venner og jeg selv er tilstede). Hvis han havde truet med at tage mig med, havde han da fået retur at han kunne få en politianmeldelse (uanset om jeg er i min ret eller ej) samt en direkte klage til hans chef, for at forhindre min frie ret til at tage billeder af offentlige personer på et offentligt sted. Og som minimum ville jeg bede om hans navn/medarbejdernummer så jeg kunne klage til hans overordnede over hans opførsel (hvilket jeg jo har dokumentation på i form af videoen han ikke ønskede man lavede).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg refererer kun til den vejledende pdf, og hvordan jeg selv læser den. Og når der står, i en officiel vejledning fra journlistforbundet, at en togvogn klassificeres som "ikke frit tilgængelig"...så ville jeg vælge at lægge mine kampe et andet sted ;) Andre er velkomne til at prøve påstandene af i praksis. Men tolder-bassen lyder stadig som et båthorn, enig ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
For 3. gang i denne uge har der været danske toldere i Øresundstoget fra Danmark mod Sverige, og der er udført aktiv toldkontrol med hunde og det hele. Jeg har intet imod det, har dog blot undret mig over hvorfor de tilsyneladende udfører svenskens arbejde. Har nemlig aldrig oplevet det modsatte når svenske toldere har været på vej til Kastrup. De sætter sig som regel bare ind på 1. klasse :laugh: Kan oplyse fra en särdeles pålidelig kilde, at svenske tolderes formål med at tage toget er fölgende: Pölsevognen på Tårnby torv!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Okej, jag fattar att man får fotografera vem och vad man vill. Men, får någon ta film eller kamera ifrån mig om jag fotograferar där jag inte har tillstånd? Nej, det krävs beslut av åklagare för att du skall behöva lämna ifrån dig filmen. Och det är mycket ovanligt, sannolikheten för att du som vanlig människa skall få ett sådant beslut emot dig är nog mindre än att du åker hem från Jägersro som miljonär. Polis får alltså inte ta film eller kamera ifrån dig och inte heller upprörd skattebetalare på stadens gator.
http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites