Paul 26 Anmeld indhold Skrevet August 30, 2012 Kan nogen fortælle mig hvilken indflydelse to forskellige dækstørrelser har for bilens kilometertæller? Hvis jeg f.eks. skifter fra et 155/65R14-dæk til et 165/65R14-dæk, bliver den tilbagelagte afstand så større eller mindre? Eller påvirker det slet ikke kilometertælleren? Jeg har forsøgt at læse mig til svaret i denne artikel om dækkoder, men kan ikke rigtig regne det ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2012 Kan nogen fortælle mig hvilken indflydelse to forskellige dækstørrelser har for bilens kilometertæller? Hvis jeg f.eks. skifter fra et 155/65R14-dæk til et 165/65R14-dæk, bliver den tilbagelagte afstand så større eller mindre? Eller påvirker det slet ikke kilometertælleren? Jeg har forsøgt at læse mig til svaret i denne artikel om dækkoder, men kan ikke rigtig regne det ud. Dit eksempel ændrer ingenting. Det er bredden du ændrer på der. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret August 31, 2012 Dit eksempel ændrer ingenting. Det er bredden du ændrer på der. Når du øger bredden, så øger du også vejgrebet og benzin forbruget en smule (primært på tør vej) =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larsk 14 Anmeld indhold Besvaret August 31, 2012 Da dækhøjden er angivet i procent af bredden, så øger du også hjulets totale omkreds, og dermed vil du få en mindre 'fejlvisning' på speedometret. Det er dog tilladt af afvige +/- 5% fra den oprindelige registrerede omkreds. I dit tilfælde bliver hjulene ca. 4 cm større i omkreds, så dit speedometer vil vise en smule for lidt. Og det medfører så at din kilometertæller vil vise en anelse for lidt i forhold til de kilometer du reelt har kørt. Her er en beregner, hvor du kan se det: http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp?ORGB=155&ORGP=65&ORGF=14&NYB=165&NYP=65&NYF=14 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret August 31, 2012 Da dækhøjden er angivet i procent af bredden' date=' [/quote'] vidste jeg faktisk ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret August 31, 2012 Gjorde jeg sgu heller ikke... man lærer noget nyt hver dag! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret September 5, 2012 Da dækhøjden er angivet i procent af bredden, så øger du også hjulets totale omkreds, og dermed vil du få en mindre 'fejlvisning' på speedometret. Det er dog tilladt af afvige +/- 5% fra den oprindelige registrerede omkreds. I dit tilfælde bliver hjulene ca. 4 cm større i omkreds, så dit speedometer vil vise en smule for lidt. Og det medfører så at din kilometertæller vil vise en anelse for lidt i forhold til de kilometer du reelt har kørt. Her er en beregner, hvor du kan se det: http://www.toyotaextreme.dk/daekregn.asp?ORGB=155&ORGP=65&ORGF=14&NYB=165&NYP=65&NYF=14 +1 - det kan næppe beskrives bedre :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites