Jump to content
Benzino

Vedr. køb og opsætning af opvaskemaskine

Recommended Posts

Hej Jeg skal til at have sat en opvaskemaskine op i køkkenet og er lidt blank på den slags. Har ikke ét håndværkergen i mig! Skal bruge nogle fifs til hvad der skal være på plads samt evt. et godt sted at købe maskinen samt få den sat op. - Skal bostadsrät foreningen involveres? - Hvem kan sætte den op? I DK skal man jo have det gjort af en autoriseret El installatør. Der skal rykkes lidt rundt på en fryser for at få plads til maskinen. - Hvor skal den købes og kan opsætning klares via butikken? evt en butik der kan anbefales På forhånd tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der elstik og vandtilslutning til opvaskemaskine allerede - eller skal du have det etableret? Hvis det mangler skal du have fat i en elektriker og en VVS'er. Kør eventuelt en tur forbi Media Markt, ElGiganten eller en af de andre i Malmö her i weekend'en - der er så vidt jeg kan se 20% rabat på "alt". Køb en Siemens eller Bosch maskine så går du ikke helt galt i byen de skyller selv af og vasker ordentligt rent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er i gang med at kigge nyt køkken, og kunne forstå på hende jeg talte med i IKEA, at du muligvis også skal have forsikringen (og måske din BRF) ind over, hvis din vandhane ikke har sådan en opvaskemaskinevandafbryder-tingest. Hun sagde, at nogen forsikringer accepterede at der bare var en afbryder under vasken, andre krævede at den var oppe ved vandhanen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ellers er det "bare" at skifte vandhanen til en som har afbryder/tllslutning til opvaskemaskine - om man så husker at slukke på dimsen ved vandhanen er en anden ting... Til gengæld er det en nem måde at få vandtilslutning på hvis der ikke er lavet det i forvejen. Forsikringen kan også have et krav om at man har maskinen stående på en bakke så du opdager hvis den lækker bagpå....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Installerede selv for et halvt år siden en opvaskemaskine inkl. drypbakke og tilslutning/afbryder ved vandhanen, men det var sgu en bøvlet affære for vandrør og connectors findes i 1000 forskellige udformninger og størrelser (jeg var i Hornbach 3-4 gange, inden jeg havde alle de rigtige stumper), og jeg måtte helt opgive at genbruge den eksisterende vandhane, fordi vandhanetilslutningen til opvaskeren var af en KOMPLET anden type end det, der fulgte med den nye opvasker, og det var mig umuligt at opstøve "adaptorer", så jeg kunne forene de to enheder. Endte derfor også med at købe ny vandhane også (men hvorfor skal de være så pokkers dyre!?), men for pokker, man er stolt, når det hele er veloverstået. :) El-tilslutningen var for øvrigt blot et helt almindelig jordet stik.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg fik hvidevarebutikken til at installere min. For 700 SEK kørte de den ud til mig, monterede den, skiftede nogle ting (rør?) under vasken, og tog den gamle opvaskemaskine med sig og skrottede den. Når jeg ser på hvor lang tid jeg var kommet til at skulle bruge på det hvis jeg skulle gøre det selv, så synes jeg det var en god deal. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der elstik og vandtilslutning til opvaskemaskine allerede - eller skal du have det etableret? Hvis det mangler skal du have fat i en elektriker og en VVS'er. Kør eventuelt en tur forbi Media Markt, ElGiganten eller en af de andre i Malmö her i weekend'en - der er så vidt jeg kan se 20% rabat på "alt". Køb en Siemens eller Bosch maskine så går du ikke helt galt i byen de skyller selv af og vasker ordentligt rent.
Ja og husk også at der skal være noget afløb : )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites