mark00 10 Anmeld indhold Skrevet August 16, 2012 Hej Håber der er nogen derude , der kan hjælpe os... Vi venter vores første barn til september, og derfor er alt med børnepenge, forældrepenning osv nyt for os... Jeg står på bar bund, og ved ikke hvad, hvor ,hvordan jeg skal kontakte hvem.. Vores situation er således... Vi bor i Malmø.. Jeg arbejder i DK. Min kone hverken arbejder eller læser... Mit spørgsmål er , om jeg kan får børnepenge som fader i DK , eller får jeg dem i Sverige.. Og hvad er forældrepenning. ? Hvordan får man dem? Kan vi både få børnepenge i DK og forældrepenning i Sverige. Min kone er medlem i forsikringskassan i Sverige.. Det eneste vi har foretaget os, er at afleveret " moderskabsintyg " til forsikringkassan som vi fik fra min kones barnemoska. Håber der er nogen der kan hjælpe yderligere med hvad vi skal gøre.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
maider 10 Anmeld indhold Besvaret August 17, 2012 Børnepengene kommer fra DK, vi begyndte først at få svenske børnepenge da jeg begyndte at arbejde herovre, selvom faderen arbejder i DK. Foräldrapenning er nogenlunde det samme som barselsdagpenge. Man skal have arbejdet eller læst i Sverige for at have ret til det, medmindre man har noget ancinnietet med fra dansk akasse, Vist nok :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret August 17, 2012 Børnepengene kommer fra DK' date=' vi begyndte først at få svenske børnepenge da jeg begyndte at arbejde herovre, selvom faderen arbejder i DK. Foräldrapenning er nogenlunde det samme som barselsdagpenge. Man skal have arbejdet eller læst i Sverige for at have ret til det, medmindre man har noget ancinnietet med fra dansk akasse, Vist nok :D[/quote'] Da jeg blev ledig valgte vi at min mand skulle ha udbetalt børnepengene i stedet for mig (er altid moderen hvis man ikke selv aktivt vælger faderen), så vi fortsat kunne få dem fra Danmark (lidt højere sats når barnet er lille og mindre bøvl i forhold til at skulle vente på det svenske system). Det har vist sig at være en god beslutning da jeg ellers skulle ha været skiftet mellem DK og SE nu 3 gange på 4 år (haft vikariater med ledighed ind i mellem). Det er nemmere for os at børnepengene følger den "stabile" i forhold til arbejdsmarkedet. Mht til föräldrapenning/barselsdagpenge kan alt læses på Försäkringskassans hjemmeside bl.a. När du är gravid får du ett moderskapsintyg när du besöker Mödravårdscentralen. Intyget skickar du in till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund. Det fungerar då som en anmälan om att du så småningom vill ha föräldrapenning och Försäkringskassan skickar hem ett startbrev till dig. I startbrevet som du får av oss finns det en blankett som handlar om din inkomst. Fyll i den och skicka in den till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund så snart som möjligt. Med hjälp av den inkomst du anger på inkomstblanketten räknar vi ut vad du kommer att få i föräldrapenning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
maider 10 Anmeld indhold Besvaret August 17, 2012 Da jeg blev ledig valgte vi at min mand skulle ha udbetalt børnepengene i stedet for mig (er altid moderen hvis man ikke selv aktivt vælger faderen), så vi fortsat kunne få dem fra Danmark (lidt højere sats når barnet er lille og mindre bøvl i forhold til at skulle vente på det svenske system). Det har vist sig at være en god beslutning da jeg ellers skulle ha været skiftet mellem DK og SE nu 3 gange på 4 år (haft vikariater med ledighed ind i mellem). Det er nemmere for os at børnepengene følger den "stabile" i forhold til arbejdsmarkedet. Mht til föräldrapenning/barselsdagpenge kan alt læses på Försäkringskassans hjemmeside bl.a. När du är gravid får du ett moderskapsintyg när du besöker Mödravårdscentralen. Intyget skickar du in till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund. Det fungerar då som en anmälan om att du så småningom vill ha föräldrapenning och Försäkringskassan skickar hem ett startbrev till dig. I startbrevet som du får av oss finns det en blankett som handlar om din inkomst. Fyll i den och skicka in den till Försäkringskassans inläsningscentral, 839 88 Östersund så snart som möjligt. Med hjälp av den inkomst du anger på inkomstblanketten räknar vi ut vad du kommer att få i föräldrapenning. Ja det tager tid at søge børnepenge i SE. Vi søgte for 3 mdr siden og har ikke set nogen endnu. For os er det dog økonomisk en fordel at fpr dem her, da man med mange (aka 4 :D ) børn får mere i børnepenge i SE. + det at beløbet ikke falder med børnenes alder... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tyrkis 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2012 Vi fik barn herovre sidste år, faderen arbejde i DK jeg i SE. Børnepenge fra sverige kom ved første mulige udbetaling, der tror jeg det er lettere, når barnet bliver født i Sverige. Jeg mener ikke jeg gjorde andet end at sikre at mit kontonummer stod rigtigt inde på forsikringskassens hjemmeside. Foräldrepenning kom også, men her var sagsbehandlingstiden på SGI (altså udregningen af det beløb jeg var berettiget til) en langsommelig affære, der vel tog 3 måneder (så send formularen med det samme). I den forbindelse er det også vigtigt at man er tilmeldt forsikringskassen (mener du kan finde formularen på deres www). Når jeg har været i tvivl om noget, har jeg prøvet at ringe til forsikringskassen (hvis man ringer har de også mulighed for at svare på engelsk, hvis man ikke er helt stiv i alle de svenske ord) - her har jeg altid fået svar på mine spørgsmål (har også været inde på forsikringskassen på kattesundet i malmö, og synes ikke helt de vidste så meget, bl.a. missede de at jeg manglede at udfylde tilmelding til forsikringskassen). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites