Jump to content
sup3rior

Hvor betales skatten? (svensk virksomhed, arbejde i DK)

Recommended Posts

Hep, Sidder og lurer lidt på skattereglerne mellem DK og SE... Hvis vi laver en antagelse som siger at jeg er ansat i en svensk virksomhed, men arbejdet fysisk udføres i DK. Er det så Sverige eller Danmark som har beskatningsretten over lønnen? //Anders

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hep, Sidder og lurer lidt på skattereglerne mellem DK og SE... Hvis vi laver en antagelse som siger at jeg er ansat i en svensk virksomhed, men arbejdet fysisk udføres i DK. Er det så Sverige eller Danmark som har beskatningsretten over lønnen? //Anders
Vil det ikke tælle som en form for udstationering?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er vel ikke anderledes end at arbejde for en dansk virksomhed i Sverige.... Så betaler man svensk skat....
Det var bare den afklaring jeg var på jagt efter... Skal man beskattes i DK eller SE... For lur mig om begge parter når adspurgt mener de har beskatningsretten...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du blir beskattet af det sted du tjener pengene :)
Men det er jo så humlen... For firmaet tjener jo pengene i DK, mens den ansatte tjener dem i SE... SKAT's svar er nogenlunde lige så brugbart som solcreme på en regnvejrsdag... De kan kun sige at det må bero på en konkret vurdering om arbejdet beskattes i DK eller SE og eventuelt hvilket regelsæt der efterfølgende skal bruges, for der er ikke kun 1 men 3 forskellige alt efter hvilken type arbejde de mener man udfører...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så vidt jeg husker indkomstbeskattes man efter hvor arbejdet fysisk udføres. Så jeg vil sige i Danmark. Det står sikkert et eller andet sted i dobbeltbeskatningsaftalen mellem de Nordiske lande

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra https://www.nordisketax.net/files/NTT_dan.pdf Artikel 15 Personlige tjenesteydelser 1. Såfremt bestemmelserne i artiklerne 16, 18, 19, 20 og 21 ikke medfører andet, kan løn og andet lignende vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, oppebåret af en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, kun beskattes i denne stat, medmindre arbejdet er udført i en anden kontraherende stat. Er arbejdet udført i denne anden stat, kan det vederlag, som oppebæres herfor, beskattes der. 2. Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan vederlag, som en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, oppebærer for arbejde, som udføres i en anden kontraherende stat, kun beskattes i den førstnævnte stat, såfremt: • a) modtageren opholder sig i denne anden stat i en periode eller i perioder, der tilsammen ikke overstiger 183 dage inden for en 12 måneders periode, der begynder eller slutter i den pågældende skatteår, og • b) vederlaget betales af eller på vegne af en arbejdsgiver, der ikke er hjemmehørende i denne anden stat, og • c) vederlaget ikke belaster et fast driftssted eller et fast sted, som arbejdsgiveren har i denne anden stat, samt • d) at der ikke er tale om udleje af arbejdskraft.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jag har jobbat som IT-konsult i Danmark, anställd av en svensk firma. Bodde i SE, åke fram och tillbaka varje dag. Jag skattade i Sverige. Om du är anställd av en svensk firma och får lön från den, så skattar du i Sverige. Var firman tjänar sina pengar är ju inte ditt problem, då du är anställd med svenskt kontrakt och med svensk lön och avtal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det du siger er at det kan være underordnet for en dansk virksomhed at arbejdet fysisk bliver udført i Sverige.... Jeg er ikke sikker på de svenske skatte myndigheder er enige i den betragtning.

Jag har jobbat som IT-konsult i Danmark, anställd av en svensk firma. Bodde i SE, åke fram och tillbaka varje dag. Jag skattade i Sverige. Om du är anställd av en svensk firma och får lön från den, så skattar du i Sverige. Var firman tjänar sina pengar är ju inte ditt problem, då du är anställd med svenskt kontrakt och med svensk lön och avtal.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor længe gjorde du det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor længe gjorde du det?
1,5 år ungefär, 98 - 2000 (Y2K-fixande), på SAS via min svenska arbetsgivare Memory (finns inte längre). Jag fick ju inte lön av den danska firman, jag var anställd i Sverige, med svensk månadslön från Memory. Så det var inte mitt problem med skatt osv. Om sen Memory som firma var tvungen att skatta för sina inkomster eller göra nåt annat speciellt i Danmark på något sätt, det vet jag inte. Men det var ingenting som jag hade med att göra. Hur det fungerar på "andra hållet" vet jag inte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan ju också vara skillnad på just konsultverksamheter, eftersom det är en form av "uthyrning" av personal och därmed tidsbegränsat? Om man däremot får jobb hos en svensk firmas utlandsavdelning (tex IKEA i DK), så betalar man givetvis dansk skatt, eftersom man är anställd direkt i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites