Amina 10 Anmeld indhold Skrevet July 30, 2012 Hej derude. Er der nogen steder man kan læse om hvilke fejl der kan fører til at kontrolbesiktningen underkendes? Har netop været til kontrol med bilen og fået den underkendt pga ÉN fejl: "vänstra stopplykta, ur funktion!". Det skal lige siges at højre lys og den i midten af bagruden virker. Kan virkelig ikke forstå at man kan underkende kontrollen pga dette??? :thumbdown Tænker at de bare vil tjene penge ved at man skal komme til efterkontrol igen. Det var hos Carspect. Amina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Hvis dit viskerblad er slidt eller du mangler din advarselstrekant, så underkendes kontrolbesigtningen. Selvfølgelig underkendes din køretøj hvis lyset ikke virker. (selv tågelyset) Utsidan Reflexer, backspeglar och de lampor som är viktiga för trafiksäkerheten kontrolleras, till exempel strålkastare, blinkers och bromsljus. Vi besiktar motorutrymmet och kontrollerar att det inte läcker bränsle. Vi vill också se att du har en varningstriangel i bilen så ta gärna fram den innan besiktningen. -------------------------------------------------------------------------------- Insidan Vi kontrollerar lampor som varnar för olika fel. Även ratten och förarens säte samt alla bilbälten, vindruta, dörrar och eventuell lastsäkringsutrustning och gasinstallation besiktas. Vi noterar också bilens mätarställning. Är fordonet utrustat med krockkudde på passagerarsidan ska det finnas ett varningsmärke synligt. Har bilen automatväxel kontrollerar vi om startspärren fungerar. -------------------------------------------------------------------------------- Under fordonet Under fordonet kontrollerar vi att stommen inte är rostig eller skadad. Vi undersöker också balkar, fästen och synliga delar av bromsarna för att upptäcka rostskador. Kan man upptäcka rost tidigt kan man minimera risken att någon del brister och äventyrar trafiksäkerheten. Dessutom tittar vi närmare på att motorn sitter fast och inte läcker olja samt på de funktioner som flyttar kraften från motorn till hjulen, växellådans funktion, kopplingen, drivknutar och drivaxlar. Vi undersöker fram- och bakvagn, fjädring, däck, styrsystem och bromsledningar så att du inte riskerar ett haveri på grund av skador, slitage eller glapp. Vi kontrollerar att hjulen sitter fast och är monterade på rätt sätt. Däcken ska ha rätt mönsterdjup och vara utan skador. -------------------------------------------------------------------------------- Provkörning Besiktningsteknikern provkör bilen för att kontrollera att bromsarna, hastighetsmätaren, signalanordning, vindrutetorkarna och vindrutespolarna fungerar. Åk gärna med på provkörningen. Då har du möjlighet att ställa frågor till besiktningsteknikern om din bil. -------------------------------------------------------------------------------- Bromsar I bromsprovet kontrollerar vi att bromsarna fungerar lika bra på båda sidor av bilen. Vi tar också reda på att de är tillräckligt starka och stoppar bilen på rätt sätt när du trycker på bromspedalen. Samtidigt kontrollerar vi om det är rätt avstånd mellan bromspedalen och golvet när bromspedalen är nedtryckt och att parkeringsbromsen fungerar. -------------------------------------------------------------------------------- Miljökontroll På bensindrivna personbilar från 2002 och dieseldrivna personbilar från 2004, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en Omborddiagnos. Det är en elektronisk miljökontroll, en så kallad OBD-kontroll. Bilens avgasrenande system kontrolleras. Vi mäter halter av koloxid och kolväten. Vi mäter också lambdavärdet, vilket är ett beräknat värde på viktförhållandet mellan bränsle och luft. Vi bedömer även bullernivån. Vid besiktning av dieselfordon kontrollerar vi att fordonets avgaser inte innehåller för mycket smutspartiklar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Men er du siker på at du skal komme igen til ny besigtning? De fleste småting skal blot udbedres, og værkstedet kan melde bilen ok til synshallen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amina 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Menace, kan du sætte en link til din data? Mette, ja det er jo netop det. Jeg skal have den til efterkontol og betale for det igen! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Ja, de skal have at vide at fejlen er blevet udbedret, men som Mette siger, det kan værkstedet gøre for dig. Ved ikke om de tager noget for denne "service", men du slipper i hvert fald for at betale 150:-* for en efterkontrol. *Rettelse: priserne varierer tilsyneladende som vinden blæser hos Carspect! Hos gode gamle Bilprovningen koster det i dag 200:- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amina 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Altså der står på papiret at den er blevet underkänd kontrollbesiktning og nederst står der at den skal til efterkontol inden for den og den dato ellers skal jeg betale for en ny kontrollbesiktning til ordinær pris. Så det må jo betyde at jeg ikke slipper for at betale en latterlig afgift for at skifte en pære som koster en tiende del af prisen for afgiften!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Hvor latterligt det end virker, så har du fået en anmærkning for en fejl, som du i øvrigt ret nemt kunne (og burde) have opdaget og udbedret selv, inden du kørte til syn. Så den eneste du reelt kan være sur på, er dig selv. Jeg ved, at i hvert fald Bilprovningen har den aftale, som både Mette og jeg har nævnt, om Carspect har ved jeg så ikke. Men betal dog, og vær glad for at der ikke var andet i vejen med bilen. Det er da ikke værd at hidse sig op over. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amina 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Du har ret.... jeg er bare stresset for tiden! Det er selvfølgelig min egen skyld at jeg ikke fik tjekked den efter godt nok inden jeg tog den til syn! :( surt men ja så kan jeg lære det til næste gang! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret July 30, 2012 Jep. Forstår dig skam godt, det er da åndssvage penge... men det kunne være meget værre! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2012 @Amina Husk i øvrigt at efterkontrollen 'bare' er at de kigger om du har fået fikset anmærkningen, ikke et helt nyt syn. Du skal bare huske at gøre det inden for 30 dage (eller hvilken dato der nu står på papiret). så bare få det overstået med det samme :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Amina 10 Anmeld indhold Besvaret August 2, 2012 Så er d på plads!! må lære at tjekke lys selv inden næste gang den skal ind! haha Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret August 2, 2012 Amina - mht. kilde er det: www.bilprovningen.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2012 Hvad er forskellen på Carspect, og Bilprovningen? Jeg har fået brev fra begge om at bilen skal til besiktning, og går egentlig ud fra at jeg bare skal vælge en af dem? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2012 Hvad er forskellen på Carspect, og Bilprovningen? Jeg har fået brev fra begge om at bilen skal til besiktning, og går egentlig ud fra at jeg bare skal vælge en af dem? Ingen forskel som sådan... De konkurrerer med hinanden, og du kan vælge dem du vil... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CAC 10 Anmeld indhold Besvaret September 1, 2012 Ingen forskel som sådan... De konkurrerer med hinanden' date=' og du kan vælge dem du vil...[/quote'] OK, takker Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ronny85 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2012 hej. Tog til importbesiktning i landskrona idag , og de sagde jeg skulle til lund. Ringede til bilprov. I lund som sagde jeg skulle ringe til deres afd. I hels.borg ringede der og de sagde jeg skulle maile til applus. Nogle som hafr erfaring jeg har røde plader på bilen som udløber om 3 uger vh Ronny Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lollikken 10 Anmeld indhold Besvaret September 3, 2012 Er det den rette tråd? =) Men ellers har du fået ursprungskontroll fra transportstyrelsen? Dernæst skal du booke en tid til registreringsbesiktning (importbesiktning) hvor du bruger dit referencenr. / ärendenr. Husk alle papirer når du skal til selve synet. Bemærk at hvis bilen ikke er i dit navn, eller du gør det for nogen, så skal der også være fuldmagt Læs denne http://bilprovningen.se/bp/main.nsf/content.xsp/Bilprovningen/Privat/Vad+vi+erbjuder/Kontrollbesiktning/Oregistrerat+fordon/55CB36FA45CC759EC125796400466FB1 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ronny85 10 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2012 Hej igen Ja jeg har fået godkendt ursprung. men det er mere med booking af tid den går galt. Jeg ringede til carspect, og de havde kun tid i Västerås, op nordpå. Jeg køre ikke fra landskrona opnordpå, for at syne min bil, Kender i nogle som syner bilen iskåne´. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jacobe 10 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2012 Kan simpelthen ikke forstå, hvorfor det skulle være så svært at bestille tid til en reg.besiktning. Bevares, det er over fire år siden, men da jeg skulle have registreret min import-bil i 2008 gik det glat som i olie. Det var hos gode gamle Bilprovningen (i Ystad). Alene i Lund-området findes der vel tre-fire Bilprovningsstationer??! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2012 Online-bookingen giver jo overblik over ledige tider på de forskellige stationer. Jo, hvis man har travlt, så kan man godt risikere at komme til at køre lidt. Men jeg har ikke oplevet at det har været overdrevet á la Västerås e.l. Højst Svedala eller Ystad...i dén dur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites