Jump to content
Janus Jørgensen

Så flytter vi også.

Recommended Posts

Også arbejde? Mvh. Michael
Kommer nok an på hvor man arbejder. Men 40 timers arbejdsuge, lavere løn, 5 ugers ferie, ingen omsorgsdage, karensdag, 20% egenbetaling for øvrige sygedage osv. Så nej ikke umiddelbart. Men der er nok nogen der er heldigere end mig :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Om lønnen er lavere netto kommer vist meget an på hvad man laver. Og regner man bro/transport til DK med er svaret bestemt ikke éntydigt. Så er der også lige detaljen med barsel hvis man nu skulle finde på at få børn - hvis man er privat ansat i Danmark uden andet end funktionærlovens rettigheder er det markant bedre i Sverige. Og 40 timers arbejdsuge - tja - ender det ikke let der alligevel hvis man arbejder i Danmark?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og 40 timers arbejdsuge - tja - ender det ikke let der alligevel hvis man arbejder i Danmark?
Eksisterer dén stadig? ;) Måske som et gennemsnit over tid - men hvor mange, hånden på hjertet, arbejder stadig fast 5 x 8 timer på en uge? Tiden er løbet fra faste spisetider, forældede lukkelove, tv-klokken-otte-hygge og institutioner der sætter børnene ud på gaden efter kl 17. Om det hænger bedre sammen som svensk-ansat skal jeg ikke kunne sige. Men tid (til overs) er blevet mere og mere værd med årene. Så det er værd at tage med i Det Store Regnestykke, når man skal veje for og imod. Godmorgen :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret - det er nok anderledes end fast 5x8 eller 5x7,5 eller hvad det nu er... Jeg arbejder i Danmark og der er ikke anført nogen fast arbejdstid i min kontrakt - men så alligevel: Vi lever af at udvikle og sælge ERP software til projektvirksomheder hvor man bl.a. minutiøst kan registrere og planlægge tid - det er primært af hensyn til at kunne sende kunderne en faktura på det man laver og for at kunne planlægge og styre projekter - men det giver nu alligevel den bieffekt at jeg ret nøjagtig ved hvor mange timer jeg arbejder. Ikke sådan hvornår på døgnet - men hvor mange timer om ugen. Men friheden er der da, der er ingen som kunne drømme om at klage over at man går til frokost eller tager en arbejdsdag hjemme - så længe man bare laver det man nu skal. Så hvor og hvornår er klart mere flydende - og mon ikke også det er sådan i Sverige hvis man er i et job hvor det giver mening... Jeg tror at svaret på om det er bedst at arbejde i DK eller SE fuldstændig afhænger af hvor det rigtige job som man syntes er fedt findes. Resten er vel detaljer som man blot kan aftale sig ud af.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites