nimije 10 Anmeld indhold Skrevet July 15, 2012 Hej Sunddebat, Jeg har et problem med at forstå det svenske akasse system. Min hustru er i perioden aug 2010 til sep 2011 fået grunderssättning af alfakassan, i perioden okt 2011 til midt i april 2012 arbejdede hun fuldtid i DK (25.000 DKK pr. måned) Nu skriver alfakassan at hun kun har 57 dage tilbage af sine oprindelige 300 dage i akassesystemet, Du fick ditt beslut från och med den 31 augusti 2010. Nu när du på nytt ansökte om arbetslöshetsersättning så fortsätter du på den tidigare beviljade ersättningsperioden. Du hade då, när ditt beslut gäller ifrån (den 16 april 2012) förbrukat 243 av 300 dagar, har alltså 57 dagar kvar av denna ersättningsperiod. När du den 16 april 2012 på nytt ansökte om arbetslöshetsersättning så gör vi en ny beräkning, då du har varit borta från ersättning i minst 25 veckor. Du får då behålla din normalarbetstid på 27 timmar och så har vi räknat fram att du är berättigad till en dagpenning på 653 kronor. dertil skal det siges at hun får altså kun SEK 571 pr dag og ikke 653 som de skriver, og hvad f..... er en normalarbetstid på 27 timer, hun har altid kun arbejdet fuldtid ??? og de skriver tillige "Prövning av rätten till ny ersättningsperiod Kassan har konstaterat att kommande arbetsvillkor INTE är uppfyllt. " Det forstår jeg jo ikke så meget af, for jeg mener jo at hun på ny har opfyldt det såkaldte "arbetsvillkor" För att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden: förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar. Ramtid Arbetslöshetsförsäkringen är tänkt att ersätta förlorad inkomst. Vi behöver alltså se hur mycket du har arbetat den senaste tiden innan du blev arbetslös och undersöka om du uppfyller ett så kallat arbetsvillkor och har rätt till ersättning. Tiden vi tittar på kallas för ramtid och är normalt de senaste 12 månaderna före arbetslöshetens inträde. Ibland kan så kallad överhoppningsbar tid göra att vi behöver intyg på tid längre tillbaka än 12 månader. og hun har jo netop lige arbejdet 7½ måned fuldtids ? Jeg håber at der er nogle lyse hoveder iblandt Jer, der måske har en eller flere gode forklaringer på dette her ;) link til alfakassan's forklaringsside https://www.alfakassan.se/Villkor/Ratt_till_ersattning Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2012 Hon har arbetat i Danmark, inte Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2012 Läs här Enligt huvudregeln måste du ha arbetat i Sverige för att kunna få anslutning till Alfa-kassan. Det gäller både dig som är helt nyinflyttad och dig som tidigare bott här och anses ha flyttat från landet, under din utlandsvistelse. För att du ska kunna tillgodoräkna dig tiden utomlands för uppfyllande av arbetsvillkor och medlemsvillkor, måste ditt senaste arbete ha utförts i Sverige. Det krävs med andra ord som regel att du har arbetat i Sverige efter din utlandsvistelse, för att du ska kunna beviljas ersättning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2012 Det gælder ikke for grænsegængere. Man medtager sin ancinitet fra DK. Den danske a-kasse skal sørge for at sende en blanket der tidligere hed E301 og som nu hedder noget a la UR01. Her skriver a-kassen hvilke arbejdsgivere man har haft, timer og hvor længe man har været i a-kasse. Dette har spørgeren jo allerede fået siden hun får den høje sats og ikke grundsats på ca. 350 kr. Hvorfor det ikke er den helt høje sats må ha at gøre med at de på en eller anden måde beregner det til 27 timer om ugen på det sidste år. Det ser for mig ud som om de spreder de 7,5 måneders fuldtid ud på et år. Om det er rigtig eller ikke ved jeg ikke, men der har ikke noget med at gøre om man har arbejdet i Danmark pånær hvis de ikke har forstået dokumentationen fra den danske a-kasse. Läs här Enligt huvudregeln måste du ha arbetat i Sverige för att kunna få anslutning till Alfa-kassan. Det gäller både dig som är helt nyinflyttad och dig som tidigare bott här och anses ha flyttat från landet, under din utlandsvistelse. För att du ska kunna tillgodoräkna dig tiden utomlands för uppfyllande av arbetsvillkor och medlemsvillkor, måste ditt senaste arbete ha utförts i Sverige. Det krävs med andra ord som regel att du har arbetat i Sverige efter din utlandsvistelse, för att du ska kunna beviljas ersättning Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2012 Du som anses vara äkta eller oäkta gränsarbetare (sällanhemvändare) har rätt till inträde i Alfa-kassan om du är arbetslös och har rätt till arbetslöshetsersättning, eller om du har arbetat i Sverige. När Alfa-kassan bedömer om du har rätt till ersättning kan du tillgodoräkna dig tid då du arbetat utomlands, utan att först arbeta i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2012 Det enklaste är väl att prata med dem direkt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret July 15, 2012 har hun haft svensk eller dansk akasse, mens hun arbejde i danmark perioden aug 2010 til sep 2011 - svensk akasse? i perioden okt 2011 til midt i april 2012 arbejdede hun fuldtid i DK - dansk akasse? Altså, er hun blevet overflyttet til en dansk, mens hun arbejdede i DK og så tilbage igen til den svenske? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret July 17, 2012 Ja det tænker jeg også over. Hvis hun ikke har været i A-kasse i DK, så er der ingen anciennitet at overføre til S og så starter hun forfra - tror jeg. Min kone var arbejdsløs i DK i en periode og da vi så endelig fik taget os sammen til at melde hende i alfa kassen, så var der ret skarpe regler om hvor meget man har "optjent" i perioden op til. Og kun fordi hun havde fået noget deltidsarbejde og havde fået opsigelses godtgørelse, sneg det sig op på noget der lignede noget en kvart familie ville kunne leve af :-) har hun haft svensk eller dansk akasse, mens hun arbejde i danmark perioden aug 2010 til sep 2011 - svensk akasse? i perioden okt 2011 til midt i april 2012 arbejdede hun fuldtid i DK - dansk akasse? Altså, er hun blevet overflyttet til en dansk, mens hun arbejdede i DK og så tilbage igen til den svenske? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nimije 10 Anmeld indhold Besvaret July 20, 2012 Hej Allesammen, tak for jeres input. 1) Mohlin, min hustru er grænsegænger, derfor tæller arbejde i DK på samme måde som arbejde i Sverige, tale med dem direkte, er netop hvad vi har prøvet på, problemet er at Alfakassan "gemmer" sig bag en telefon, og siger det samme hver gang, er du utilfreds, så klag ?, forklaring eller bare normal samtale ligger dem lidt fjernt, desværre. 2) Menace, Ja hun var medlem af Alfakassan inden hun fik arbejde i DK, mens hun arbejdede i DK var hun medlem af DK akasse (lovkrav), hun fortsatte dog med at være medlem Alfakassen i samme periode (for at undgå al ventetiden med at blive overført igen) 3) den 27 timers arbejejdsuge har jeg nu fået nogenlunde forklaret, den er opstået fordi vi var for dumme, hun arbejdede fuld tid i DK i perioden aug 2007 til april 2010, vi anede ikke at hun var berettiget til nogen støtte i Sverige, før jeg læste det her på debatten i aug 2010, så der henvendte vi os på AF og Alfakassan, de har derfor beregnet hendes ugetimer i perioden aug 2009 til aug 2010, og fordi vi ikke havde bedt om penge allerede i april gav man hende ikke "credit" for hendes fulde arbejdstid, men kun for 8 måneder, så man kan jo kun sige at det vi sparede alfakassan i de 4 måneder vi ikke kendte til reglerne, de rammer os åbenbart stadigvæk :( 4) Det store problem er fortsat denne her, "Prövning av rätten till ny ersättningsperiod Kassan har konstaterat att kommande arbetsvillkor INTE är uppfyllt. " de skriver klare regler på nettet, men når man konfrontere dem med dette emne, er det som at spørge en dør, ingen kan komme med et konkret svar, hvor svært kan det være, enten opfylder man, eller også gør man ikke, uanset hvad måder da være en forklaring på det ? "Prövning av rätten till ny ersättningsperiod Kassan har konstaterat att kommande arbetsvillkor INTE är uppfyllt. " Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites