Jump to content
MunterHyrde

Registreret begge steder?

Recommended Posts

Jeg bor i Sverige med min 2-årige søn. Han går i vuggestue herovre. Moderen er lige flyttet til Danmark da vi er gået fra hinanden. Det er meningen at han skal være begge steder lidt på skift. Han har aldrig boet i Danmark før, og har derfor heller ikke noget dansk CPR-nummer. Han skal fortsætte med at være registreret her i Sverige for at kunne have sin vuggestueplads, men kan moderen også lave en tilflytning på ham til kommunen i Danmark så han kan bo begge steder? Jeg ved at jeg bare kunne ringe til kommunen i Danmark og spørge, men som oftest ved de væsentligt mindre om sådanne komplicerede grænse-sager end folk der rent faktisk har prøvet det i praksis. Skyd løs :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej MunterHyrde, Jeg tror jeg har nogle tip til dig, da jeg selv lige har været en lignende situation igennem... Jeg er ikke sikker på om du mener at I vil have vuggestueplads/børnehaveplads begge steder? Der er sikkert mange som vil argumentere mod dette, men faktisk fandt jeg en mulighed for dette. Det som jeg er blevet oplyst af en jurist fra Københavns Kommune er at foreskrifter anbefaler at børn kun har en institution. MEN hun sagde også at det er ikke direkte mod loven at have 2 institutionspladser. Hvis I er gode venner og virkelig kan stole på hinanden (hvilket er ret uset blandt fraskilte forældre), kan jeres barn flytte adresse til moren og derefter søge om institutionsplads i København, når denne er opnået, kan adressen flyttes tilbage til Malmø. Som juristen sagde, hun havde aldrig hørt om et barn der var blevet afmeldt en institutionsplads, så i denne situation ville det som regel være muligt at beholde begge pladser. Det var nogle lidt tyste informationer, og det er nok smartest at holde det relativt diskret, da dette ikke er de officielle anbefalinger... Håber I kan bruge dette til noget... mht børnepenge, så er det der hvor barnet har adresse at pengene kommer... mere du skal være sikker på at du virkelig kan stole på den anden part, da hun jo nemt kan nægte at flytte barnet tilbage til dig i malmø... Hvis du vil have mere info er du velkommen til at PM'e mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites