Jump to content
bubba

Hvad betyder udgiften til broen/transport over Øresund for den daglige økonomi

Recommended Posts

Min kone og jeg overvejer at flytte til Sverige. Vi har kigget på et par lejeboliger, hvor vi vil spare en pæn del på de månedlige ydelser i forhold til vores bolig i København. Mit spørgsmål går nu på om de vi vil spare på boligudgifter, billigere dagligvare etc., vil blive ædt op af udgiften til transport broen/brændstof. Vi arbejder begge på den københavnske vestegn. Grundet skiftende arbejdstider, vil vi ikke altid kunne følges ad i bil, så nogen dage ville vi være nødt til at køre i to biler. Vi hører meget gerne fra andre der har samme udfordringer og/eller kender til det rentable i ovenstående scenarie. På forhånd tak

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Mit råd er - hvis i kun overvejer det for at spare penge' date=' så lad være.[/quote']+1! Derudover, så koster broen hurtigt 3000,- dkk om måneden pr. bil. Oveni skal du så mokke brændstof og vedligehold. Så det ér en af de store poster på budgettet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
+1! Derudover, så koster broen hurtigt 3000,- dkk om måneden pr. bil. Oveni skal du så mokke brændstof og vedligehold. Så det ér en af de store poster på budgettet.
Har regnet mig frem til ca. 3100 ex benzin, slid osv. Det ville ikke kun være pga. det økonomiske aspekt vi vil flytte, men det er naturligvis en stor faktor. Er der nogen af jer to der pendler over broen på daglig basis, og hvis ja, hvad betyder fradraget så for jer. Håber mit spørgsmål er til at forstå.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Du har modregnet fradraget til 100% værdi, og ikke de 32% det reelt giver. I de årlige sumposter oppe har du omregnet det.
Skatteværdien er faktisk pr. i år faldet til 31%. Den falder med 1% pr. kommende kalenderår indtil den er faldet til 25%. Dette gælder for alle ligningsmæssige fradrag samt rentefradrag. Det er måske også lige værd at huske på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har regnet mig frem til ca. 3100 ex benzin, slid osv.
Det er faktisk lige en tand for højt - men prisen skal nok komme derop ude i fremtiden. Tag en typisk måned med 22 arbejdsdage, hvilket vil sige 44 passager af Broen. Pris for bro = 16*149 + 28*31 = 3252 DKK Du får et "skattefradrag på 50 kr. pr tur" = 50*2*22 = 2200. Men det er et ligningsmæssigt fradrag så skatteværdien er kun 31% - dermed får du 682 retur af Skat (i.e. 0,31*2200). Den samlede nettoudgift efter skat TIL BROEN ALENE er dermed = 3252-682 = 2570 DKK (det er for 1 bil) Derudover kommer de normale udgifter til at holde bil + brændstof, hvilket også er dyrt. Bemærk at prisen kun vil gå i fremtiden. Broen sætter prisen op hvert år - selv når der er mega krise!. Skattefradraget som oprindeligt blev sat efter prisen på broen bliver IKKE justeret opad - og skatteværdien af det falder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man skal udgå fra Bripeds regneark, som også har toget med, så sparer man penge op, når man pendler over 55 km hver vej :-) Men jeg ved ikke om ikke månedskortsprisen så skal justeres?
Prisen på togkort, er ca. prisen (omregnet fra 1900 SEK til DKK) for at månedskort fra Skånetrafikken, fra Malmø (A) til København (FL). Alle priser i regnearket jeg har angivet, er DKK priser, og ca. priser :) Du kan evt. selv tilrette prisen på togkortet (1600) og se hvad det kommer til at koste.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Prisen på togkort' date=' er ca. prisen (omregnet fra 1900 SEK til DKK) for at månedskort fra Skånetrafikken, fra Malmø (A) til København (FL). Alle priser i regnearket jeg har angivet, er DKK priser, og ca. priser :) Du kan evt. selv tilrette prisen på togkortet (1600) og se hvad det kommer til at koste.[/quote'] Glem endelig ikke, at togkortet er en "flatrate"-udgift, der også kan dække rejser udenfor arbejdstid samt, hvis man har et pendlerkort fra Skånetrafiken, kan deles med andre, da det svenske kort ikke er noteret på et specifikt navn og gerne må overdrages. I princippet kan to personer altså benytte det samme pendlerkort, hvis man kan få arbejdstiderne til at passe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Flot ark, men række 32+33 er vel forkert? Du har modregnet fradraget til 100% værdi, og ikke de 32% det reelt giver. I de årlige sumposter oppe har du omregnet det.
Du har ret. Jeg har rettet arket til at håndtere en variabel værdi angivet i celle O8, til udregning af cellerne D8-D9, D11-D12 og C32-N32. Bemærk at "Dage pr. år" væerdien (celle D4), er en udregnet værdi fra celle O22 (som i sig selv er en udregnet værdi). Den nemmeste måde at genkende de udregnede celler, er at de er skrevet med fed orange tekst. https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AuqRzPik-361dFBtVWxuMERiLVowdHJTVmVTZ2ZFRXc#gid=0 https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=923eef4929ca3b9a&resid=923EEF4929CA3B9A!15104&parid=923EEF4929CA3B9A!15084

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ligyldigt hvad så skal broen indregnes som en udgift hvadenten man jobbar i Danmark eller Sverige. De færreste cutter vel al kontakt til familie og venner og skal man over ja så koster det. Så husk i budgettet at medregne broen i fritiden og ikke kun arbejds relateret.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvad vil du med det hvis du arbejder og bor i Sverige?
Ja, hvad vil man mon med det? :) Kommentaren var til Rost'ens bemærkning om at man kunne spare nogle gryn ved at arbejde og bo herovre. Tager man toget til DK, så sparer man 1900 SEK ved at arbejde i Sverige. Men fra denne besparelse skal man så lægge evt. brændstof eller andre togkort man nu måtte have behov for, når man skal til sit nye job i Sverige. Dertil, vel også noget kørselsfradrag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo vigtigt da tid er penge! Istedet for at bruge tiden på transport, så kunne man bruge det på job istedet. Hvis man bruger 3 timer om dagen ialt på et job i DK i modsætning til 15 min på job her i Sverige, så ville man kunne tjene 625kr mere om dagen brutto ved en timeløn på 250 kr i timen ved at arbejde i Sverige. Med 22 arbejdsdage ville det være 13750 kr mere om måneden. :) Man kan også vælge at holde fri hvis man er en doven hund....Men det er man ikke!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved tråden er gammel men regnearket er umiddelbart fint såfremt man retter lidt i det. Det giver dog ikke et helt retvisende billede med hensyn til besparelsen: Udgiften til togkortet udregnes på baggrund af antallet af arbejdsdage, dette er ikke helt korrekt da man ikke kan betale for et togkort udelukkende i hverdagene, men kune for en måned ad gangen. Man skal derfor medregne 12xmånedskort (i værste fald) for togkortsløsningen. Som dog også kan benyttes i fritiden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved tråden er gammel men regnearket er umiddelbart fint såfremt man retter lidt i det. Det giver dog ikke et helt retvisende billede med hensyn til besparelsen: Udgiften til togkortet udregnes på baggrund af antallet af arbejdsdage, dette er ikke helt korrekt da man ikke kan betale for et togkort udelukkende i hverdagene, men kune for en måned ad gangen. Man skal derfor medregne 12xmånedskort (i værste fald) for togkortsløsningen. Som dog også kan benyttes i fritiden.
Du får dog kun fradrag for de dage du er på arbejde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...