Kvalm 13 Anmeld indhold Skrevet April 16, 2012 Der findes megen visdom blandt læserne i dette forum, så måske een ved følgende: Hvis jeg tager et job i Tyskland, men blir boende i Malmö, hvad sker der så skattemæssigt? Er det de samme forhold, der vil gøre sig gældende som nu, hvor jeg bor i Malmö og arbejder i DK? Der er jo udviklet særlige skatteregler mellem DK og S for at imødegå evt. dobbelt beskatning: www.nordisketax.net/files/NTT_dan.pdf Men hvad med skatteforholdene, når det handler S vs D? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret April 16, 2012 Der findes megen visdom blandt læserne i dette forum, så måske een ved følgende: Hvis jeg tager et job i Tyskland, men blir boende i Malmö, hvad sker der så skattemæssigt? Er det de samme forhold, der vil gøre sig gældende som nu, hvor jeg bor i Malmö og arbejder i DK? Der er jo udviklet særlige skatteregler mellem DK og S for at imødegå evt. dobbelt beskatning: www.nordisketax.net/files/NTT_dan.pdf Men hvad med skatteforholdene, når det handler S vs D? ved godt det er et skud i tågen, men kendte en der boede i Dk, ansat i DE og arbejde på/i grønland! det var der ikke nogle af skattesystemerne der kunne finde ud af så han gik uden om at betale skat.... påstod han... man kunne der håbe! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 16, 2012 ved godt det er et skud i tågen' date=' men kendte en der boede i Dk, ansat i DE og arbejde på/i grønland! det var der ikke nogle af skattesystemerne der kunne finde ud af så han gik uden om at betale skat.... påstod han... man kunne der håbe![/quote'] Hmm - Danmark har dobbeltbeskatningsaftaler med bl.a. Tyskland og Sverige www.skm.dk/love/dbo/?group=T Mon ikke det er det samme med Sverige ift. resten af EU / Tyskland - at dobbeltbeskatningsaftaler foreligger... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Jeg ville ringe til skatteverket og høre dem ad :-) Men du skal nok også ringe til nogen med tysk indsigt, hvad der bliver beskattet, hvorledes og med hvor meget. Og ikke mindst hvad du evt. kan trække fra. Den tyske ambasade kunne evt. være til hjælp her ? :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Jeg ville ringe til skatteverket og høre dem ad :-) Men du skal nok også ringe til nogen med tysk indsigt, hvad der bliver beskattet, hvorledes og med hvor meget. Og ikke mindst hvad du evt. kan trække fra. Den tyske ambasade kunne evt. være til hjælp her ? :-) Go idé tak - vil jeg også afprøve. I første omgang fandt jeg lige Skatteverkets afdeling for tyske anliggender - den ligger nemlig i Malmö. Jeg har spurgt dem, om der er en aftale mellem D og S vedr. dobbelt beskatning - det er der mellem ret mange vestlige lande, ka jeg læse... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Tjaa - der må eksistere en dobbeltbeskatningsaftale mellem Sverige og Tyskland - og den må kunne rekvireres hos Skatteverket. Eventuelt har de en person som kender den og kan forklare principperne i den - det kan dog også være at det er alt for servicemindet at forklare befolkningen om den slags. Det eneste der er sikkert er at dansk skat i hvert fald ikke har noget med sagen at gøre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Tjaa - der må eksistere en dobbeltbeskatningsaftale mellem Sverige og Tyskland - og den må kunne rekvireres hos Skatteverket. Eventuelt har de en person som kender den og kan forklare principperne i den - det kan dog også være at det er alt for servicemindet at forklare befolkningen om den slags. Skatteverket var sgu hurtige og servicemindede - der findes en aftale angående dobbelt beskatning. Tilsyneladende kan det være problematisk at arbejde i Tyskland grundet 6 og 12 mdr's reglen s.2 i flg. link (max ophold i S): www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f858000102105/33913.pdf Hej! När arbetet utförs i Tyskland (källstaten) av en person med hemvist i Sverige, får Tyskland beskatta inkomst som intjänas genom arbete där, enligt artikel 15 punkt 1 i dubbelbeskattningsavtalet mellan Tyskland och Sverige. I vissa fall (t.ex vid tjänsteresor) har hemviststaten uteslutande beskattningsrätt till anställningsinkomsten trots att arbetet utförts i den andra avtalsslutande staten (artikel 15 punkt 2). Samtliga villkor enligt nedan måste då vara uppfyllda: a) mottagaren vistas i den andra staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt inte överstiger 183 dagar under kalenderåret i fråga, och b) ersättningen betalas av arbetsgivare som inte har hemvist i den andra staten eller på dennes vägnar, samt c) ersättningen inte belastar fast driftställe eller stadigvarande anordning som arbetgivaren har i den andra staten. Den som vistas utomlands på grund av sitt arbete är ofta skattebefriad för anställningsinkomsten utomlands, enligt Sveriges interna regler (sexmånadersregeln i 3 kap. 9 § inkomstskattelagen). Om anställningen innebär att arbetstagaren vistas utomlands i minst sex månader, är inkomsten av anställningen skattefri till den inkomsten beskattats i verksamhetslandet. Kortare avbrott för vistelse utanför versksamhetsstaten vid semester, tjänsteuppdrag, eller liknande, hindrar inte att sexmånadersregeln tillämpas, eftersom sådan vistelse räknas in i vistelsen i verksamhetslandet. Uppehåll i Sverige för sådana ändamål får inte vara längre än att de motsvarar sex dagar för varje hel månad som anställningen varar, eller 72 dagar under ett och samma anställningsår (3 kap 10 §). Du kan läsa om sexmånadersregeln i broschyren SKV 339. Finns på www.skatteverket.se - Privat - Broschyrer. På www.skatteverket.se finns också dubbellbeskattningsavtalet: Privat - Innehåll A-Ö - Dubbelbeskattningsavtal. Om Tyskland beskattar enligt artikel 15 punkt 1, och Sverige beskattar på grund av att sexmånadersregeln inte är tillämplig, ska Sverige såsom hemviststat avräkna den tyska inkomstskatten från svensk skatt på inkomsten, enligt artikel 23 punkt 2. Enigt avräkningslagen ska det vara en betald slutlig skatt. Bevis om slutlig skatt, som också är betald, ska bifogas inkomstdeklarationen när avräkning begärs.l Vänligen, Skatteverket, Utlandsskattekontoret Malmö Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Basse 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Ahh mon ikke hun bare ikke har forstået dit spørgsmål helt ? - DK har jo de samme regler, når vi snakker begrænset og fuld skattepligt - i udlandsbeskatningen. De magiske 180 dage eller 6 mnd. Men DK har nogle andre regler når vi snakker grænsegængere. Jeg er sikker på SE ikke har en beskatningsret af den indkomst der er optjent i tyskland, ved arbejde udført i tyskland. Global indkomstprincippet gælder da også i Se ? eller ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Som jeg ser det, handler det blot om at bevise, at man betaler den tyske skat. Kvittering vedhæftes indkomstdeklarationen, og Skatteverket er tilfreds. Jeg vil jo være udrejst mere end de angivne dage... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Der er jo givet en instruktion til, hvordan man finder SELVE dobbeltbeskatningsaftalen. Følger man den finder man følgende link: http://www.skatteverket.se/download/18.5fc8c94513259a4ba1d800026285/Tyskland_360_2761.pdf Og her nævnes artikel 15, som siger følgende: Artikel 15 Enskild tjänst 1. Om inte bestämmelserna i artiklarna 16-19 föranleder annat, beskattas lön och annan liknande ersättning, som person med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär på grund av anställning, endast i denna stat, såvida inte arbetet utförs i den andra avtalsslutande staten. Om arbetet utförs i denna andra stat, får ersättning som uppbärs för arbetet beskattas där. 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 1 beskattas ersättning, som person med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär för arbete som utförs i den andra avtalsslutande staten, endast i den förstnämnda staten, om a) mottagaren vistas i den andra staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt inte överstiger 183 dagar under kalenderåret i fråga, och b) ersättningen betalas av arbetsgivare som inte har hemvist i den andra staten eller på dennes vägnar, samt c) ersättningen inte belastar fast driftställe eller stadigvarande anordning som arbetsgivaren har i den andra staten. 3. Utan hinder av föregående bestämmelser i denna artikel får ersättning för arbete, som utförs ombord på skepp eller luftfartyg som används i internationell trafik av företag i en avtalsslutande stat, beskattas i denna stat. 4. Bestämmelserna i punkt 2 tillämpas inte beträffande ersättning för arbete inom ramen för yrkesmässig uthyrning av arbetskraft. De behöriga myndigheterna skall enligt artikel 40 träffa de överenskommelser som erfordras för att undvika dubbelt uttag av skatt och för att säkra de båda avtalsslutande staternas skattean-språk. Så i følge pkt 1 beskattes arbejdsindkomsten i Tyskland, med mindre man falder ind under nogen af undtagelserne i de næste punkter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 Citat: Om Tyskland beskattar enligt artikel 15 punkt 1, och Sverige beskattar på grund av att sexmånadersregeln inte är tillämplig, ska Sverige såsom hemviststat avräkna den tyska inkomstskatten från svensk skatt på inkomsten, enligt artikel 23 punkt 2. Enigt avräkningslagen ska det vara en betald slutlig skatt. Bevis om slutlig skatt, som också är betald, ska bifogas inkomstdeklarationen när avräkning begärs.l Jeg skulle mene, at ovenstående cementerer, at man ikke dobbeltbeskattes - kva min tidligere udlægning... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2012 Men jeg ka se, at reglen om max 6 dage hjemme i Sverige pr. mdr. nok blir svær at knække / overholde... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites