larscph 18 Anmeld indhold Skrevet April 12, 2012 Jeg skal bruge en VVS'er til at udskifte en utæt radiator her i Malmö. Det er en gammeldags sektionsradidator (denne type http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se/display_sub.asp?apid=10) som der umiddelbart er 4 (!) ugers leveringstid på så det kunne være noget med først at afmontere den gamle og proppe rørene til og så senere montere den nye. Er der nogen der kan det - eller kan anbefale en der kan. Det skal være en autoriseret VVS'er :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret April 12, 2012 Eller evt som kan anbefale et VVS firma i Malmö. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
raket77 10 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2012 Hej, Köhlers rör har vi selv brugt ifb renovering af badeværelse, kan kun anbefales, lille firma men kommer når det er aftalt...Spørg efter Olle Växel: 040-97 71 28 Olle: 070-691 88 99 Erol: 070-612 21 99 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2012 Kan kun anbefale BraByggare.se til uanset hvilken opgave man søger håndværkere til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bullet-BP 10 Anmeld indhold Besvaret April 16, 2012 Vi har netop benyttet http://www.ror-jouren.se/ og er fint tilfreds med arbejdet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 13, 2012 Dammit - jeg brugte så Rörjouren. Fik en fast pris på radiator + maxpris for at skifte den. 3.499 for radiator og max 1.200 for montering. Det har jeg på mail fra dem. Jeg begik så - måske - den fejl at bede dem skifte ventilen før vandmåleren uden at få et tilbud på det. Den kunne ikke lukke helt - og da vi skal ha' skiftet vandmåler skal det ordnes. Der er kun beskrevet at de skal skifte ventilen før vandmåleren. De ordnede begge job samme dag og var så nødt til at komme retur et par dage efter da der dryppede vand ud ved vandmåleren efter de havde skiftet ventilen. Nu har jeg så fået en regning på 9 timers arbejde og servicebil. Med timeprisen svarer de 1200 for at skifte radiatoren til cirka 1 time og 45 minutter. Det vil sige over 7 timer mener de umiddelbart at det koster at skifte en ventil som sider let tilgængelig i et skab! Radiatoren har de så også taget 400 kroner mere for end aftalt. Det har jeg så nu skrevet til dem og stillet spørgsmålstegn ved rimeligheden af og påpeget at det må være en fejl! De sendte to fyre ud på dagen med radiatoren som mildt sagt var junior-VVS'ere og de magtede faktisk ikke at få den nye radiator til at sidde fast på væggen. Det var først da de efter en del tid fik tilkaldt en tredie fyr der vidste hvad han lavede - at det lykkedes at montere den. Så ja de var på adressen i mange timer - nok 4-5 timer inkl. frokost, tid til at hente stumper de ikke lige havde med og tid hvor de sad i bilen og lavede guderne må vide hvad. Så i teorien var de her jo i de timer de har sendt en regning på hvis man regner timepris for to mand. Men arbejdet i den tid - nej... Og da slet ikke med ventilen: de har skiftet en konsol på væggen og monteret en ny ventil. Vandet til huset kan man lukke for i en ventil udenfor i vejen. Desuden skal der ikke to mand til at skifte en ventil præcist som der ikke skal 99 århusianere til at skifte en elpære! De boksede en del med radiatoren - men det havde jeg jo en fast aftale om prisen på! Så nu er jeg spændt på hvad de siger til det.... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2012 Vi har oplevet præcis det samme med en vvs'er må sige at de svenske håndværkere jeg har oplevet (og butiksansatte) er utroligt ineffektive, alting tager bare så lang tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2012 Ja - det er ikke imponerende. Det er jo også fair nok at de har to mand til at bære radiatoren op og på plads - den vejer trods alt en del. Men at de tilsyneladende syntes jeg skal betale for at VVS junior 2 står og ser på at VVS junior 1 monterer en kugleventil - det er altså helt galt. Nå nu må jeg pænt vente og se hvad de svarer :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2012 Gjorde de opmærksom på, at det ville koste ekstra med det ekstra job? Det bør de jo oplyse om. Husk at de (næsten) altid tager penge for kørsel; som regel ca. 400 kroner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2012 Næh - det gjorde de ikke. Og de nævnte på heller intet tidspunkt at noget som helst ville blive dyrere end forventet. Jeg havde dog regnet med og forventet at de ville sende en regning specifikt for arbejdet med at skifte ventilen udover radiator jobbet - men det tog på ingen måde 7 timer og er ikke et tomandsjob. Der er tale om en ventil på et PEX rør hvor vandet kommer ind i huset som sidder let tilgængeligt. De har så ikke svaret på min indsigelse over regningen endnu heller... Æv :( Til gengæld har de ikke faktureret for kørsel! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2012 Jeg håber at I finder en rimelig løsning for begge parter. Hvis ikke, så er det i sidste ende firmaet der hænger på den, for de kan i følge (konsument) købeloven ikke fakturere mere end I har aftalt. Vi havde selv på et tidspunkt en tvist med et firma som fakturerede os væsentligt mere end aftalt, da de mente vi havde lavet en ekstrabestilling (som vi ikke havde). Vi gjorde indsigelse, som du også har gjort, og forhørte os også hos en jurist som gav os følgende svar: "Om ni har fått en prisuppgift i offert avseende varan samt installation av densamma gäller denna uppgift. Jag förutsätter härvid att prisuppgiften inte har angivits som "ungefärligt pris" eller på liknande sätt. Om motparten påstår att ni har gjort en tilläggsbeställning, har motparten bevisbördan för detta påstående. Om man anser att en faktura är felaktig bör man skriftligt bestrida betalningsansvaret. Om det av påminnelsen framgår en påminnelseavgift, bör man även ange - upplysningsvis - att någon rätt för motparten att ta ut påminnelseavgift inte föreligger såvida sådan rätt inte avtalats mellan parterna. Sak samma gäller om dröjsmålsränta debiteras utöver vad som framgår av räntelagen, såvida man inte särskilt avtalat om annan dröjsmålsränta. Sammanfattningsvis, om ni har fått en offert på arbetet till fast pris är det detta pris som gäller. Om bolaget anser att de har rätt att debitera extra för tilläggsarbete, är det bolaget som har bevisbördan härför - inte ni som konsumenter. Vänlig hälsning XXX XXX Jurist" Efter 1 "alm". mail, en opringning og diskussion + en mail hvor vi henviste til ovennævnte hørte vi ikke mere fra dem. Håber du kan bruge dette til noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 15, 2012 Mette - tak for dit input! Det er dog lidt anderledes - for jeg fik nemlig først en pris på radiator (3499 for radiator og max 1200 for montering). Vi aftaler leveringstid og så skriver jeg til dem "Och en annan sak: Ventilen för vattenmätaren i huset går inte at stänga helt. Da VASYD skal byte mätaren behöver den repareras. Kan ni också hjälpa med det?" og han svarer "Hej igen, Vi utför allt inom vvs så att byta ventil till vattenmätare är inga problem" Det er så det som er aftalt. De 1200 svarer til cirka 1 time og 45 minutter med deres normale timepris. De kommer så i fredags to mand og bruger en evighed på at montere radiatoren fordi de ikke kan få beslagene til at sidde fast i væggen. De ender med at tilkalde en tredie mand som så får den sat op. Det er ret tydeligt at den ene af de to er lærling og den anden bare junior-vvs :) Imens de venter på ham skifter de så ventilen+konsollen som vandmåleren sidder i. Præcist hvor lang tid der bruges på det er svært for mig at sige, men det tager altså ikke lang tid - det sidder lige til at komme til og der var intet som var hverken rustet fast eller andet. Jeg opdager så dagen efter at der pibler en lille smule vand ud der hvor røret fra gaden slutter i en bøsning - der trænger op ved gevindet. Et eller andet som ikke er samlet helt nok. Så skriver til dem og de kommer tirsdag. Aftalen var mellem 11 og 12. Junior VVS'eren kommer klokken 14! Han tørrer vandet af og sidder og kigger på det. Så siger han at han ikke kan se noget vand pible ud nu(!) - nej men hvor var der som var der før så kommet fra? Det pibler blot meget langsomt. Nå, men... Skifter så vinklen og det er derefter tæt. Der resulterer så i nævnte regning på samlet 9 timers arbejde for montering af radiator og skift af ventil. At de skulle bruge langt mere tid end de nok havde regnet med for at montere radiatoren og var nødt til at tilkalde en som vidste hvad han lavede kan jeg ikke se skulle være mit problem. Og at eventuelt forsøge at tørre overtiden af på mig fordi jeg ikke havde forestillet mig at det skule være nødvendigt at bede om en fast pris på at skifte ventilen vil jeg slet ikke skrive hvad jeg mener om i et offentligt forum. De har stadig ikke svaret på min mail (vi har haft aftalt alt på mail indtil videre). Så jeg sender dem og PayEx et brev i weekend'en (de har "solgt" deres faktura til PayEx) hvor jeg vedlægger min mail og gentager at der åbenlyst er talt om en fejl og beder om en korrekt faktura iht aftale. Der er MAX brugt 2 timer på ventilarbejdet inkl deres genbesøg som i min optik skyldes sjusk i første omgang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 19, 2012 De har stadig ikke svaret på min klage! Til gengæld er konsollen som måleren sidder fast i nu gået løs fra væggen. De skiftede konsollen (da den gamle var "ulovlig"?) og genbrugte hullerne i væggen. Og nu er den altså gået løs - opdagede vi nu her da VASYD var forbi for at skifte måleren. VA SYD manden konstaterede også tørt at det var da en fejl at de ikke havde husket at montere skiver foran skruerne mod konsollen. Jeg bliver mindre og mindre glad for Rörjouren må jeg sige! Selv jeg kan da finde ud af at skrue en konsol fast på en væg.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret June 26, 2012 Den flotte montering af konsollen ser i øvrigt sådan her ud... Altså efter VASYD har genmonteret den. PayEx har pænt bekræftet at de har modtaget mit brok og at jeg blot skal afvente med mindre jeg har yderligere at bidrage med til sagen. Så jeg sendte dem et billede af den løse konsol også og bedt om at det bliver gjort ordentligt færdigt også :) Intet har jeg hørt fra rörfuskerne... Hrm.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites