Jump to content
larsk

Svenske fartkameraer

Recommended Posts

Teknikens värld har lige offentligjort en liste over bødefrekvenser fra de forskellige strækninger, som overvåges med hastighedskameraer. http://www.teknikensvarld.se/2012/04/04/30076/stor-lista-sa-manga-fangas-av-fartkameror-dar-du-bor/ Jeg prøvede at se på tallene, og der er altså udstedt 201.530 fartbøder i 2011 på grundlag af kameraerne. Heraf faldt godt 13.000 i skåne (såvidt jeg har kunnet identificere skånske strækninger :flov:), hvilket må siges at være lavt, når man tager befolkningstæthed og antal overvågede strækninger i betragtning. Der er dog en del usikkerheder i dette, dels at kun ca. 30% af kameraerne er tændt på et givet tidspunkt og dels hvilke som udvælges/tændes og hvor ofte/længe de tændes, afgøres suverænt (og hemmeligt) af trafikenheden i Kiruna. Man må formode at trafiktæthed og ulykkesfrekvens tildels spiller ind i hyppigheden, men støtte til lokale indsatser og lignende kan spille ind. Så det er ikke sikkert at målegrundlaget er ens på landsplan. Derudover, så er det alment kendt, at kun ca. 40% af de foto, som tages faktisk fører til bøder. Dels så skal billedkvaliteten være høj nok til identificering af føreren, og dels så foretages en identificering lokalt i Kiruna med hjælp af match mod kørekort- og pas-register (ejer og evt. familie på samme adresse). Det er et kendt fænomen at lavtstående sol, tæt regn/slud, reflekser omkring føreren eller anvendelse af solskygge, solbriller og lignende, kan gøre identifikationen så svær at man opgiver. Så måske er færre af billederne fra skåne til at identificere? Til almen orientering, så må kameraerne kun fotografere biler, når hastighedsbegrænsningen overskrides med mindst 6 km/t. Til gengæld opfattes billeder og målinger, som så stærke beviser, at man kan få inddraget kørekortet (>30 km/t hastighedsoverskridelse) uden yderligere høring/sagsbehandling. Som et kuriosum kan nævnes, at førere af svensk indregistrerede biler, som ikke kan identificeres fra billedregistre (f.eks. fordi de har dansk pas og kørekort), ofte ikke vil blive eftersporet, da indsatsen ikke står mål med resultatet, fordi ejeren af et fotograferet køretøj ikke har pligt til at oplyse, hvem føreren var på et givet tidspunkt. Jeg ville dog ikke satse på det, da jeg jo selv står som ejer af bilen, og jeg ved fra de gange jeg skulle forhandle bilforsikringspriser, at de er meget opmærksomme på biler, hvor ejeren ikke har (svensk) kørekort. :surprise:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Teknikens värld har lige offentligjort en liste over bødefrekvenser fra de forskellige strækninger' date=' som overvåges med hastighedskameraer. [url']http://www.teknikensvarld.se/2012/04/04/30076/stor-lista-sa-manga-fangas-av-fartkameror-dar-du-bor/ Jeg prøvede at se på tallene, og der er altså udstedt 201.530 fartbøder i 2011 på grundlag af kameraerne. Heraf faldt godt 13.000 i skåne (såvidt jeg har kunnet identificere skånske strækninger :flov:), hvilket må siges at være lavt, når man tager befolkningstæthed og antal overvågede strækninger i betragtning. Der er dog en del usikkerheder i dette, dels at kun ca. 30% af kameraerne er tændt på et givet tidspunkt og dels hvilke som udvælges/tændes og hvor ofte/længe de tændes, afgøres suverænt (og hemmeligt) af trafikenheden i Kiruna. Man må formode at trafiktæthed og ulykkesfrekvens tildels spiller ind i hyppigheden, men støtte til lokale indsatser og lignende kan spille ind. Så det er ikke sikkert at målegrundlaget er ens på landsplan. Derudover, så er det alment kendt, at kun ca. 40% af de foto, som tages faktisk fører til bøder. Dels så skal billedkvaliteten være høj nok til identificering af føreren, og dels så foretages en identificering lokalt i Kiruna med hjælp af match mod kørekort- og pas-register (ejer og evt. familie på samme adresse). Det er et kendt fænomen at lavtstående sol, tæt regn/slud, reflekser omkring føreren eller anvendelse af solskygge, solbriller og lignende, kan gøre identifikationen så svær at man opgiver. Så måske er færre af billederne fra skåne til at identificere? Til almen orientering, så må kameraerne kun fotografere biler, når hastighedsbegrænsningen overskrides med mindst 6 km/t. Til gengæld opfattes billeder og målinger, som så stærke beviser, at man kan få inddraget kørekortet (>30 km/t hastighedsoverskridelse) uden yderligere høring/sagsbehandling. Som et kuriosum kan nævnes, at førere af svensk indregistrerede biler, som ikke kan identificeres fra billedregistre (f.eks. fordi de har dansk pas og kørekort), ofte ikke vil blive eftersporet, da indsatsen ikke står mål med resultatet, fordi ejeren af et fotograferet køretøj ikke har pligt til at oplyse, hvem føreren var på et givet tidspunkt. Jeg ville dog ikke satse på det, da jeg jo selv står som ejer af bilen, og jeg ved fra de gange jeg skulle forhandle bilforsikringspriser, at de er meget opmærksomme på biler, hvor ejeren ikke har (svensk) kørekort. :surprise:
Kør på mc, og slip for ALLE bekymringerne med ATC fartkameraerne!! :-) Skal lige nævnes at jeg ALTID køre efter forholdene, men man kan jo indimellem glemme de "stolper" og smutte forbi med +10km/t, så er det dejligt ikke at skulle gå rund med sommerfugle i maven i 3 uger.... Kør forsigtigt derude!!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Kør på mc, og slip for ALLE bekymringerne med ATC fartkameraerne!! :-) Skal lige nævnes at jeg ALTID køre efter forholdene, men man kan jo indimellem glemme de "stolper" og smutte forbi med +10km/t, så er det dejligt ikke at skulle gå rund med sommerfugle i maven i 3 uger.... Kør forsigtigt derude!!
Man må så bare ikke håbe, at de begynder at tage billeder bag fra som i Schweiz og Frankrig, hvor de er helt kolde over, hvem der førte køretøjet...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Anskaf en "fartkameravarnare" Jeg har investeret i en såkaldt "fartkameravarnare" til hver bil ... Den bipper usvigeligt sikkert i god tid før ethvert stationært fartkamera i Sverige og er iflg tilgængelig information fuldt legal i Sverige. Den kender også positionerne i resten af Skandinavien, men her er den sikkert aldeles ulovlig at anvende. Der er periodiske opdateringer, og min leverandør informerer om disse via e-mail. Mere information kan findes her: http://www.tmobilteknik.com/

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja men som du ved har man ikke pligt til at oplyse hvem der førte køretøjet :)

Man må så bare ikke håbe' date=' at de begynder at tage billeder bag fra som i Schweiz og Frankrig, hvor de er helt kolde over, hvem der førte køretøjet...[/quote']

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har investeret i en såkaldt "fartkameravarnare" til hver bil ... Den bipper usvigeligt sikkert i god tid før ethvert stationært fartkamera i Sverige og er iflg tilgængelig information fuldt legal i Sverige. Den kender også positionerne i resten af Skandinavien, men her er den sikkert aldeles ulovlig at anvende. Der er periodiske opdateringer, og min leverandør informerer om disse via e-mail. Mere information kan findes her: http://www.tmobilteknik.com/
Har lige opdateret godt 14.000 advarsler, dækkende hele Europa, i min Garmin GPS ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Har lige opdateret godt 14.000 advarsler' date=' dækkende hele Europa, i min Garmin GPS ;-)[/quote'] ja jeg skulle lige til at sige det, man kan bare bruge sin Garmin GPS : ) og ja husk at opdatere den, men jeg er rimelig sikker på, at i DK har man ikke pligt til at fortælle hvor div. fart kameraer står,og slet ikke de mobile, altså ifg GPS hvis i forstår, skal lige siges at jeg køre også efter foreholdne både på MC og i bil, men det kan jo smutte : )

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
og jeg ved fra de gange jeg skulle forhandle bilforsikringspriser' date=' at de er meget opmærksomme på biler, hvor ejeren ikke har (svensk) kørekort. :surprise:[/quote'] Gad vide om prisen er lavere hvis man bytter til et svensk kort?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Tænkte bare om det var endnu billigere med et svensk kort.
Jeg har idag spurgt IF, om der var rabat, hvis man har et svenskt körkort. De svarer: "Ja, du har rätt bonusklass som man får med svenskt körkort i din ålder..." Den rabat har jeg så fået hele tiden - pr. automatik :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Ja altså - det er jo ikke rabat så, men bare et spørgsmål om at betale den korrekte pris ift. hvor længe man har haft kørekort. Problemet er jo, at de normalt kan se hvornår ens kørekort er fra - men det kan de ikke når det er et udenlandsk kort og så skal man ind imellem huske at minde dem om det. Men mon ikke konklusionen er at der IKKE er noget at hente på forsikringspræmien ved at skifte til svensk kørekort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...