Kristoffer Gandsager 10 Anmeld indhold Skrevet April 6, 2012 Jeg har fuldtids arbejde i Göteborg og planlægger at flytte dertil med min familie. Jeg forsøger derfor at få et overblik over, hvordan vores skattesituation vil blive. I øjeblikket betaler jeg SINK skat på 25% i Sverige. Min kæreste og jeg har sammen en ejerlejlighed i København, som vi vil leje ud, imens vi er af sted. Min kæreste vil også finde arbejde i Göteborg. Hvis nogen kan give mig en idé om, hvordan vi vil blive beskattet, når vi bor og arbejder i SE, men har en ejerlejlighed i DK – vil det være en mycket stor hjælp ☺ Mvh. Kristoffer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Ikke så svært at finde ud af hint (skatteverket.se) Komuneskat&länskat Göteborg 32,13 % op til 401100 skr. Mellem 401100 skr. & 574300 skr + 20 % statsskat Over 574300 skr = +25 % statsskat Bundfradraget er mindre end i Danmark Der skal betales skat af lejeindtægter Der er et bundfradrag på 21000 skr. du vil kunne fradrage dine renteudgifter Bemærk at hvis i sælger Lejligheden mens i bor i Sverige, skal der betales skat af et evt overskud.. VH TJeg har fuldtids arbejde i Göteborg og planlægger at flytte dertil med min familie. Jeg forsøger derfor at få et overblik over, hvordan vores skattesituation vil blive. I øjeblikket betaler jeg SINK skat på 25% i Sverige. Min kæreste og jeg har sammen en ejerlejlighed i København, som vi vil leje ud, imens vi er af sted. Min kæreste vil også finde arbejde i Göteborg. Hvis nogen kan give mig en idé om, hvordan vi vil blive beskattet, når vi bor og arbejder i SE, men har en ejerlejlighed i DK – vil det være en mycket stor hjælp ☺ Mvh. Kristoffer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kristoffer Gandsager 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Hej Pakwan Tak for svaret. Vil det sige at jeg slet ikke skal betale skat i DK – heller ikke af lejeindtægten fra vores lejlighed i Kbh? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Hej Pakwan Tak for svaret. Vil det sige at jeg slet ikke skal betale skat i DK – heller ikke af lejeindtægten fra vores lejlighed i Kbh? Hej Jeg er ikke skatte ekspert (så er det slået fast) Men hvis du ikke bor i Danmark og ikke har nogen indtægt fra Danmark (og ikke nogen anden væsentlig tilknytning). Så er du ikke skatte pligtig til Danmark Ejendomsskat skal du dog betale. Sverige har beskatningsretten når du arbejder & bor her. Det gælder alle indtægter uanset hvorfra de kommer. Vh T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Hej Jeg er ikke skatte ekspert (så er det slået fast) Men hvis du ikke bor i Danmark og ikke har nogen indtægt fra Danmark (og ikke nogen anden væsentlig tilknytning). Så er du ikke skatte pligtig til Danmark Ejendomsskat skal du dog betale. Sverige har beskatningsretten når du arbejder & bor her. Det gælder alle indtægter uanset hvorfra de kommer. Vh T Er man ikke stadig skattepligtig i DK når man ejer fast ejendom der ?? http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=1648300&vid=0 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Jo Er man ikke stadig skattepligtig i DK når man ejer fast ejendom der ?? http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=1648300&vid=0 Jo Korrekt, men nu råder de jo ikke over lejligheden, da de vil leje den ud. Det skal man naturligvis gøre skat opmærksom på. Vh T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Jo Korrekt, men nu råder de jo ikke over lejligheden, da de vil leje den ud. Det skal man naturligvis gøre skat opmærksom på. Vh T Jeg er heller ingen skatte ekspert, men de har jo i princippet stadig råderet over lejligheden. Der var jo også en del danskere med bopæl i Spanien, som fik et problem da SKAT sidste år indførte denne nye beskatning fremgangsmåde, hvor de berørte stadig havde en dansk ejerbolig (lejet ud eller ej). Det er nok bedst at få en afklaring fra SKAT - bare for at være på den sikre side. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kristoffer Gandsager 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Tak for svarene. Jeg har skrevet til SKAT for 2 uger siden men mangler stadig at høre fra dem. Derfor håbede jeg, at nogen kunne give mig et hurtigt svar. Men det er åbenbart lidt kompliceret :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Tak for svarene. Jeg har skrevet til SKAT for 2 uger siden men mangler stadig at høre fra dem. Derfor håbede jeg' date=' at nogen kunne give mig et hurtigt svar. Men det er åbenbart lidt kompliceret :-)[/quote'] Ja, jeg har læst lidt mere på lektien, Man kan blive begrænset skattepligtig til Danmark af flere grunde. Bla. hvis man har indtægter fra fast egendom (fx. leje indtægter) Der skal så betales skat til Danmark af den indtægt (Hovedregl) Danmark har dog i nogen Dobbelt beskatnings aftaler givet afkald på visse indtægter. Så man skal altså vide om Danmark har gjort det i den Dansk/Svenske Dobbelt beskatnings aftale. VH T Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pakwhan 10 Anmeld indhold Besvaret April 6, 2012 Du tænker nok på Landsskatterettens afgørelse at man stadig var fuld skattepligtig til Danmark (selv om man bor hele året i Spanien / andre lande) hvis man ejede et sommerhus (som Pensionist). Da Pensionister jo har lov til at benytte deres sommerhus hele året, Dette galt også selv om man ikke benyttede sin ret til at bo der. Man kunne heller ikke slippe ved så at udleje sommerhuset på lange faste kontrakter, da det så ville blive betraktet som erhvervsmæssig udlejning, som ikke ville være tilladt. Så de skal sikkert betale skat af lejeindtægten, men det er ikke på grund af råderet (som de ikke har) Det endelige svar står i dobbeltbeskatningsaftalen. Vh TJeg er heller ingen skatte ekspert, men de har jo i princippet stadig råderet over lejligheden. Der var jo også en del danskere med bopæl i Spanien, som fik et problem da SKAT sidste år indførte denne nye beskatning fremgangsmåde, hvor de berørte stadig havde en dansk ejerbolig (lejet ud eller ej). Det er nok bedst at få en afklaring fra SKAT - bare for at være på den sikre side. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kristoffer Gandsager 10 Anmeld indhold Besvaret April 7, 2012 Endnu en gang mange tak for svarene. Jeg regner med at skulle betale dansk skat af lejeindtægten så. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
DinSkat 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2012 Hej Kristoffer Ganske kort: flytter du til Gøteborg vil du/I fra det tidspunkt blive fuldt skattepligtig til Sverige. Du vil derfor også være skattepligtig til Sverige af en lejeindtægt ved udleje af jeres danske lejlighed. Den nærmere beskatning i Sverige skal du have afklaret - spørg evt. Skatteverket til råds. Her og nu kan jeg hjælpe dig på vej vedrørende jeres skattesituation i Danmark EFTER jeres flytning til Gøteborg. Fra det tidspunkt vil I blive betragtet som begrænset skattepligtige til Danmark. Det betyder, at I alene forventes at skulle indgive dansk selvangivelse, hvis I har indkomster fra dansk kilde. En udleje af fast ejendom beliggende i DK ER indkomst fra dansk kilde. I skal derfor opgøre et resultat fra udlejen. Dette skal selvangives - og I betaler skat af et evt. overskud heraf i Danmark efter normale regler. Ved udleje af fast ejendom - hvor jeg forudsætter, at udlejen sker over flere indkomstår (fx starter i 2012 og fortsætter ind i 2013 osv.) - vil I have mulighed for at anse udlejen for at være en virksomhed. Dermed kan der anvendes VSO (virksomhedsordning) eller KAO (kapitalafkastordning) og på den måde få et evt. overskud beskattet lempeligt med "her-og-nu skat" på 25 pct. Resten af beskatningen kan I på den måde udskyde til senere. Sverige vil efter DBO'en (dobbeltbeskatningsoverenskomsten) skulle lempe med credit - altså her lempe med den skat, I har betalt i Danmark af udlejen. De to stater deler så at sige skatte"kagen" (Danmark får som kildeland - og Sverige tager en evt. rest-del som bopælsland). Du er velkommen til at kontakte mig for detaljer (mobil + 45 30 51 43 58) - dette var blot et generelt indlæg til brug for et overblik. Vh Jacob Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2012 Hej Kristoffer Hvis du og din kæreste sælger jeres ejerlejlighed i Danmark, eller I udlejer den på en for jer bindende kontrakt i minimum tre år (dvs. I må ikke have mulighed for at opsige lejer i de minimum tre år), kan din og kærestens fulde danske skattepligt formentlig ophøre, og I vil være begrænset skattepligtige til Danmark af den eventuelle udlejning. SKAT har glimrende foldere om hvordan man opgør over-/underskud ved udlejning, men hvordan det ligger til med kapitalafkast-/virksomhedsordningen er lidt mere tvivlsomt, men led og du skal måske finde... Hvis I ikke udlejer på en bindende kontrakt i minimum tre år, er I som udgangspunkt stadig fuldt skattepligtige til Danmark, og I skal derfor som udgangspunkt fortsat oplyse indkomster og fradrag til SKAT. Så kan det være at I kan overbevise SKAT om at I er skattemæssigt hjemmehørende i Sverige (dvs. største personlige og økonomiske interesser i Sverige), og at I ad den vej kan undgå at oplyse den svenske indkomst til Danmark. På den måde vil I kunne forblive fuldt skattepligtige til Danmark og undgå at registrere den svenske ønindkomst i Danmark, hvilket for mig at se er den billigste måde at blive beskattet på af sit eventuelle overskud af dansk udlejning. Men Sverige vil nok også have sin del af kagen, når I har udlejning i Danmark, og den svenske opgørelse af overskud er ikke den samme som i Danmark. Måske vil det i sidste ende resultere i, at I ender med at betale svensk skat af den danske udlejning, og så er optimeringen af den danske skat af udlejningen jo fløjtende ligegyldig. For er den svenske skat 70, og I har betalt mindre end 70 i dansk skat, ender den samlede skat af udlejningen jo på 70, uanset hvor optimalt I har kørt tingene i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites