Jump to content
Pelle!!

Pas til mine börn

Recommended Posts

Jeg har i dag taget kontakt til Generalkonsulatet i malmö for at spörge om doku. til pas for mine börn, jeg får oplyst at der er lukket for dette i konsulatet. Man skal tage konkatakt i KBH kom. Lige nogle spörgsmål: Min skal have fornyet sit pas, hvad skal jeg tage med af doku?? Min datter har ikke haft dansk pas för, kun svensk, men vil gerne have at hun også for det danske. Er der nogen der kender til fremgangsmåden for ovenstående. vh Pelle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis dit barn er dansk statsborger (det vil det være hvis moderen er dansk, eller hvis faderen er dansk og var gift med barnets mor på fødselsdagen), så skal følgende gøres for at få pas til sit barn: Udfyld en anmodning om dansk pas formular som man kan få på borgerservice i kbh. Du skal medbringe et familiebevis (kan bestilles på skatteverket.se) Hun skal have et billede med af sig selv som opfylder kravene. De anbefaler at man får en dansk fotograf til at tage billedet da der efter sigende er nogle forskellige i kravene til pas fotos mellem DK og SE. Og endelig så skal både du og din datter (eller din datter og hendes mor, hvis det er moderen der er det danske islæt) møde op på borgerservice personligt, på samme tid.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Pelle, Er din datter svensk statsborger - det må hun vel være siden hun har svensk pas? Så kan hun jo ikke "bare" få et dansk pas, med mindre hun bliver dansk statsborger....
Man kan jo fødes med dobbelt statsborgerskab, hvis en af forældrene er dansk, og den anden er svensk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Tak for jeres tilbagemeldinger. Jeg har talt med borgerservice i dag og de sagde jeg skulle fremskaffe en dåbsattest på min datter, jeg oplyste at man ikke fik dåbsattest på börn i sverige kun, personbevis så vidt jeg ved, tager jeg fejl? og ja mine börn er födt med dobbelt statsborgerskab jeg er dansk st. og moren svensk st. men vil vi gerne have at de har begge pas.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jada. Danmark accepterer, hvis børn har flere statsborgerskaber ved fødslen, fordi forældrene har forskellig nationalitet, eller fordi børnene fødes i et land, hvor de derved opnår statsborgerskab. Et barn af et dansk-svensk forældrepar, der fx fødes i USA, får dermed hele 3 statsborgerskaber i fødselsgave, fordi USA har et andet princip end Danmark og Sverige og giver statsborgerskab til alle, der fødes i USA. Danmark accepterer også undtagelsesvis dobbelt statsborgerskab ved naturalisation, hvis man ikke kan løses fra sit oprindelige statsborgerskab. Nogle lande vil jo simpelthen ikke give slip på sine statsborgere, det gælder fx Iran. Men ellers er hovedreglen, at du ikke kan bevare dit danske statsborgerskab, hvis du søger om og får et andet lands statsborgerskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ok - jeg troede fejlagtigt at man skulle 'vælge side' - og derfor ikke kunne have både dansk og svensk pas.
Du skal kun foretage et valg, hvis du aldrig har boet i Danmark, inden du er fyldt 21 år. Og "valget" består da bare i enten at flytte til Danmark for at bevare dit danske statsborgerskab eller at sørge for at søge om at bevare dit danske statsborgerskab, da det ellers vil bortfalde, når du aldrig har boet i Danmark, forudsat at du da ikke derved bliver statsløs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal da ikke søge om statsborgerskab, når du har fået det fra fødslen i kraft af dine forældre. Men hvis du har behov for at bevise dit statsborgerskab, kan du jo bare søge om at få et pas. I Danmark er reglerne om statsborgerskab i øvrigt lavet om flere gange, så om du har dansk statsborgerskab afhænger også af tidspunktet, du er født, og om dine forældre er gift med hinanden, og om det er din mor eller din far, som er dansker. Men hvis det handler om, at du er usikker på, om du også er svensk statsborger, så kan du jo bare tage hen til polisen og søge om et svensk pas. Du kan også tage på Skatteverket og spørge, men sørg for at have dine forældres papirer med.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal da ikke søge om statsborgerskab, når du har fået det fra fødslen i kraft af dine forældre. Men hvis du har behov for at bevise dit statsborgerskab, kan du jo bare søge om at få et pas. I Danmark er reglerne om statsborgerskab i øvrigt lavet om flere gange, så om du har dansk statsborgerskab afhænger også af tidspunktet, du er født, og om dine forældre er gift med hinanden, og om det er din mor eller din far, som er dansker. Men hvis det handler om, at du er usikker på, om du også er svensk statsborger, så kan du jo bare tage hen til polisen og søge om et svensk pas. Du kan også tage på Skatteverket og spørge, men sørg for at have dine forældres papirer med.
Se, nu virker det som om, du har styr på dette emne, så jeg tillader mig lige at smide et spörgsmål ind. Vores nyeste skud på stammen (et par mdr gl) har en svensk far og en dansk mor, og i papirerne fra Skatteverket står hun som "svensk medborgare". Jeg troede ikke, der var mulighed for dobbelt statsborgerskab i denne situation, men det er der vel ud fra det, du skriver i tidligere indläg i denne tråd. Hvordan går vi så til veje nu for at få det danske "anerkendt"? Vores to andre börn har kun danskt statsborgerskab. Alle tre er födt i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan være, at Skatteverket kun har mulighed for at skrive et statsborgerskab ind i folkeregistret, så skriver man naturligvis svensk, da det giver flere rettigheder i Sverige. Men jeres barn har helt åbenlyst dobbelt statsborgerskab ud fra det beskrevne. Du kan læse mere om reglerne her: http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm Konkret gør I det, at I tager hen på Borgerservice i Danmark eller den danske ambassade og søger om et dansk pas til jeres barn. Så har I bevis på barnets danske statsborgerskab.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ok - tak for svaret + linket. Dér lärte jeg godt nok noget nyt. Meen, når man så går ind på borgerservice, vil man have papirerne i hånden fra Skatteverket, hvor der står svensk statsborger, og så vil de vel stejle over det? Eller räkker det med, at jeg kommer med mit danske pas samtidigt for at dokumentere, at jeg er dansker?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, barnet er dansk i og med, at du er dansk, så det er bare dit statsborgerskab, som du skal bevise. At barnet står anført som svensk hos Skatteverket udelukker jo ikke, at det også er dansk. Svenske myndigheder kan jo heller ikke have kendskab til og holde øje med lovgivningen i hele verden for statsborgerskab i andre lande.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, læs ordentlig på sagerne og stol ikke på Wikipedias ufejlbarlighed: http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm I øvrigt står det jo faktisk også på Wikipedia, hvis du læser teksten ordentligt: "Hvis en af forældrene er dansk og den anden udlænding vil barnet i mange tilfælde erhverve to statsborgerskaber ved fødslen. Hvis barnet alene vokser op i udlandet, så kan det som nævnt ovenfor miste sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år. Men hvis barnet har boet i Danmark i en periode eller hvis det søger om det, så kan det bevare sin danske indfødsret efter det fyldte 22. år, og kan dermed også som voksen have to statsborgerskaber. Forudsætningen er dog naturligvis, at det andet land også godkender det."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Igen, læs ordentlig på sagerne og stol ikke på Wikipedias ufejlbarlighed: http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm I øvrigt står det jo faktisk også på Wikipedia, hvis du læser teksten ordentligt: "Hvis en af forældrene er dansk og den anden udlænding vil barnet i mange tilfælde erhverve to statsborgerskaber ved fødslen. Hvis barnet alene vokser op i udlandet, så kan det som nævnt ovenfor miste sin danske indfødsret ved det fyldte 22. år. Men hvis barnet har boet i Danmark i en periode eller hvis det søger om det, så kan det bevare sin danske indfødsret efter det fyldte 22. år, og kan dermed også som voksen have to statsborgerskaber. Forudsætningen er dog naturligvis, at det andet land også godkender det."
Ja, HVIS barnet søger om det!!! Det betyder ikke - default - at barnet har dobbelt statsborgerskab! Hertil skal nok indskydes, at jeg læste overskriften - ikke hele tråden - beklager at du skulle bruge din dyrebare tid på, at korrigere mig :laugh: Som jeg skrev: Correct me if I'm wrong! :tongue2: Så blev jeg da klogere i dag - det sker så sjældent :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Så blev jeg da klogere i dag - det sker så sjældent :)
Jeg skal gøre dig lidt klogere mht wikipedia. Forestil dig følgende: 1. En ukendt person skriver en wikipedia artikel, og tilføjer uheldigvis fejlbarlig info. 2. wikipedia editor tilføjer en "mangler reference" ved personens info. 3. fortravlet journalist skal skrive en artikel og kigger på samme wikipedia artikel efter info. Artiklen publiceres. 4. wikipedia editor ser at det fejlbarlige info nu kan bakkes op af en artikel. Tilføjer artiklen som reference. 5. fejlbarlig info er nu blevet en fact. Det sker hele tiden, og wikipedia kan ikke regnes som troværdig pga. dette loop. 2 gange på en dag. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det sker hele tiden' date=' og wikipedia kan ikke regnes som troværdig pga. dette loop.[/quote'] Ovenstående, iøvrigt glimrende, rationale kan tillægges alle skriftlige kilder - ikke unikt for Wikipedia. Lovtekster læses bedst hvor forfatteren selv står som udgiver.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg skal gøre dig lidt klogere mht wikipedia. Forestil dig følgende: 1. En ukendt person skriver en wikipedia artikel, og tilføjer uheldigvis fejlbarlig info. 2. wikipedia editor tilføjer en "mangler reference" ved personens info. 3. fortravlet journalist skal skrive en artikel og kigger på samme wikipedia artikel efter info. Artiklen publiceres. 4. wikipedia editor ser at det fejlbarlige info nu kan bakkes op af en artikel. Tilføjer artiklen som reference. 5. fejlbarlig info er nu blevet en fact. :D
Weeeeeeeeee... Hvor heldig kan man være?!?!? :tongue2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites