BS 4 Anmeld indhold Skrevet March 28, 2012 Hos tandlægen idag fik jeg af vide man skulle kontakte forsikringskassen og bede om blanket 5164 hvis man fortsat vil have tilskud. Forsikringskassen siger så man skal sende ansættelses bevis, sidste lønseddel og kontakt oplysninger til jobbet samt at man søger om den blanket bla bla. Så ved i det og har mulighed for at få styr på den inden næste besøg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2012 Det er ikke blevet lettere at være pendler.....Men noget skal de jo lave.... Hvad gør man hvis man er selvstændig?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2012 Det er ikke blevet lettere at være pendler.....Men noget skal de jo lave.... Hvad gør man hvis man er selvstændig?? Bureaukraterne er jo nødt til at sørge for de har noget at lave :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kvalm 13 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2012 Hvad gør man hvis man er selvstændig?? Betaler regningen og trækker den fra - inden skat :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bonne 16 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 Hos tandlægen idag fik jeg af vide man skulle kontakte forsikringskassen og bede om blanket 5164 hvis man fortsat vil have tilskud. Forsikringskassen siger så man skal sende ansættelses bevis, sidste lønseddel og kontakt oplysninger til jobbet samt at man søger om den blanket bla bla. Så ved i det og har mulighed for at få styr på den inden næste besøg. Utroligt at ting skal være så unødigt besværligt. Skal snart til tandlæge, og overvejer at bruge svensk tandlæge. Bare et alm. eftersyn/rensning. Kan det økonomisk betale sig i dag at gå til tandlæg i SE fremfor i DK? Hvis ja, hvor får man den blanket, du omtaler? Vh, Lars. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 .....skulle kontakte forsikringskassen og bede om blanket 5164..... Du udfylder en indmeldelsesblanket og skriver under bemærkninger at du ønsker en 5164.... http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/d913a8aa-4376-46b0-8d9c-a6f23ab15c4e/5456_engelska.pdf?MOD=AJPERES Her kan du læse lidt om tilskudene: http://www.forsakringskassan.se/privatpers/tandvard/!ut/p/b1/04_Sj9CPykssy0xPLMnMz0vMAfGjzOItjAx8nZwMHQ0sgg0sDDwtPSxd3SyN3AOdDYEKIoEKDHAARwO8-o2MoPrxKCBgf7h-FFgJPhegmeFoZmjgaegRYhjo5xTk4m2KoQDFEsdQY30_j_zcVP2C3NAIg8yAdAAgTX2_/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2XzgyME1CQjFBMDhTMDgwSTlIOUVGOTJHQTcw/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 Har aldrig meldt mig ind noget sted eller udfyldt en eneste blanket. Har altid fået mine tilskud / högkostnadskydd. Da jeg var til tandlægen i februar bad tandlægen mig lige om at skrive oplysningerne om min danske arbejdsgiver ned på et stykke papir, da de nu skulle oplysed det til Forsäkringskassan. Thats it. Så det skal slet ikke være besværligt, men det lyder som om nogen gør det besværligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 Hvis din tandlæge ikke kræver andet, er det jo fint. Men da de ikke følger de rigtige procedurer, er der måske en risiko for FK kan komme med en regning, da nogle oplysninger måske ikke er indberettet korrekt. Hvis ens tandlæge kræver en blanket nr. 5164 er der ikke andet at gøre end at skaffe den.. ellers ingen tilskud... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret April 3, 2012 Er der en der kan linke til de nye regler hvor det står beskrevet at man skal udfylde blanket osv.? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret April 4, 2012 Men er et helt almindeligt eftersyn ikke en del dyrere i S end i DK? jeg betaler vist 160 kr for et eftersyn i DK og 350 med rensning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Igelkottar 11 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2012 *tandlæger Jeg blev kontaktet telefonisk idag af tandvården, at jeg skulle betale en mer regning på 2600 kr, har fået lavet huller for omkring 2000 kr, hun fortalte mig at reglerne var blevet lavet om så jeg skulle indbetale de 2600 kr mere, og så ville jeg få ca. halvdelen tilbage af de 2600 kr nu var det i febura måned jeg var der og knap 2 mdr. efter kræver de lige 2600 mere. Nå nå tænkte jeg ....... gad vide om min mekaniker også gør sådan med hans regning ? :p Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
jolin 15 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2012 What?! Du skal betale 2600 kr mere i efter-regning Må jeg spørge hvordan du i første omgang har betalt 2600 kr mindre? Jeg mener at tandvårdsbidraget er på 300 kr årligt. Er det fordi din seneste behandling har været omfattet af högkostnadskydd? (som de så ikke mener du er berettiget til længere eller hvordan?) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret September 10, 2012 Forsikringskassan har lige ringet til mig, de fortæller at - er alt mit arbejde udelukkende i Danmark, er jeg ikke berettiget til noget. Så hvad er det helt præcis i gør for at blive berettiget, eller hvad er det i linker til?! (Før var mit arbejde lidt i Sverige, dog stadig med dansk arbejdsgiver - det har dog ændret sig nu - OG hvad jeg lige kunne forstå telefonisk, så er man ikke berettiget/ønsket mere i SE's kassa) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret September 10, 2012 Man skal sende et brev med ordlyden: Som bosat i Sverige men ansat i Danmark vil vi gerne bede om at få tilsendt et intyg 5164. Og så skriver man navn, adr og personnummer på dem der skal til tandlæge. Man vedlægger ansættelsesbevis og seneste lønseddel og sender til: Försäkringskassan Box 1164 621 22 Visby Ovenstående har virket for et vennepar vi har herovre, men vi har ikke selv prøvet det endnu. Man kan også læse det her http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/be4805e2-58cd-46f6-8889-07e5c4269784/bor_sverige_anstalld_eu_ees.pdf?MOD=AJPERES Men jeg har haft samme mærkelig samtale med en fra försäkringskassan og opgav til sidst. Nu går jeg til tandlæge i DK hvor jeg jo får det offentlig tilskud. Når jeg bare får en undersøgelse og tandrensning skal jeg efter tilskud betale ca. 250 kr. I Sverige betaler min mand mere end 500 kr for det samme fordi han ikke får tilskud. Det tilskud man kan få på et år er i øvrigt ret beskedent (200-300 kr) med mindre man har store operationer mm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret September 10, 2012 Hej igen. Det skal selvfølgelig siges, jeg har snakket med dem og udfyldt den pågældende formular. Men nu ville de sende yderligere et brev, fordi de ikke er helt sikre. Og ofte herinde finder vi/i steder på nettet som klart forklare hvad de offentlige skal, da de af og til ikke helt selv ved det. Ang. den formular, så behøver man ikke ringe til dem - man kan gå ind på hjemmesiden, og "spørge Hanne" eller hvad den funktion hedder, og taste formular nummeret, så får du en pdf. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2012 Ja det lader til at det er som at deltage i lotteriet og ikke et spørgsmål om borgerrettigheder. Uheldigvis har min mand "forelsket" sig i sin nuværende tandlæge i Bunkeflostrand og jeg kan ikke overtale ham til at få det årlige eftersyn i Danmark. Så nu må vi i gang med blanketten og se om de vil ændre mening ift til deres tidligere udmelding (hvor de ikke henviste til denne blanket). Det er jo trods alt peanuts med det årlige eftersyn men man kan jo frygte den dag der er store (og dyre) problemer. I øvrigt er det også lidt lotteri hvad man får tilbage fra sygeforsikringen danmark, når vi sender min mands tandlægeregning ind fra svensk tandlæge. Hver gang er det et ny tilskud ift hvordan de læser kvitteringen. Vi har dog ikke klaget fordi vi får for noget pardontosebehandling som min mand slet ikke modtager. Men sådan læser de altså regningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Swan 10 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2012 .......Vi har dog ikke klaget fordi vi får for noget pardontosebehandling som min mand slet ikke modtager. Men sådan læser de altså regningen. Måske ikke så smart at skrive her at du modtager penge uberettiget.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Cronatus 13 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2012 Måske ikke så smart at skrive her at du modtager penge uberettiget.. Ikke at jeg kender til denne sag, men jeg ved at en "simpel" tandrensning i sverige bliver noteret som en paradentose forebyggende behandling, så mon ikke det er derfor :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kiwi 10 Anmeld indhold Besvaret September 11, 2012 Måske ikke så smart at skrive her at du modtager penge uberettiget.. Skulle der sidde en ansat hos Sygeforsikringen danmark og læse med så fint med mig. De skylder os for røngtenbilleder som de påstår ikke står på regningen selvom det tydeligt står på latin. Det har vi heller ikke orket at klage over. Og så er det jo ikke vores skyld at svenskerne mener at en tandrensning er pardontoseforebyggende. Måske har de endda ret! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MKE 10 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2012 Hej igen. Det skal selvfølgelig siges, jeg har snakket med dem og udfyldt den pågældende formular. Men nu ville de sende yderligere et brev, fordi de ikke er helt sikre. Og ofte herinde finder vi/i steder på nettet som klart forklare hvad de offentlige skal, da de af og til ikke helt selv ved det. Ang. den formular, så behøver man ikke ringe til dem - man kan gå ind på hjemmesiden, og "spørge Hanne" eller hvad den funktion hedder, og taste formular nummeret, så får du en pdf. Hvor præcist finder man "FK 5164" henne? Jeg har prøvet, at spørge "Hanne", men kunne ikke finde det... Mvh. Michael Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret October 10, 2012 Hvor præcist finder man "FK 5164" henne? Jeg har prøvet, at spørge "Hanne", men kunne ikke finde det... Mvh. Michael Du skriver bare et brev til dem hvor du skriver du søger den og vedlægger lønseddel, ansættelseskontrakt og kontaktoplysninger til jobbet. Så sender de beviset til dig som du videretil tandlægen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites