Jump to content
Troejborg

Spejlrefleks kamera - Canon.

Recommended Posts

Sløret baggrund får du ved at vælge stor blændeåbning -> lille tal. For eksempel er det her billeder af min datter taget med 35 mm objektiv på F1.8. Du skal vælge A priority på kameraet og så vælge et lavt tal. Hvis du skal dyrke det udendørs kan du med fordel købe et par ND filtre som kan dæmpe lyset da den store blændeåbning slipper meget mere lys ind - så derfor kan det være svært at bruge i skarpt lys. Billedet her er taget med en ND8 filter foran objektivet.
Aaah okay... I see :)...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu sidder jeg så lige og studerer denne her http://www.webfoto.dk/product/canon-ef-20mm-28-usm-925/ Og så undrer det mig, at der kun står 20mm og ikke 20-xx... Hvad betyder det når der kun er angivet en faktor eller hvad man skal sige? Men umiddelbart, hvad jeg har fattet indtil videre :P, så skulle dette objektiv være ganske fornuftig hvad lysstærkhed angår osv... Og så kan man evt. købe et filter... Hvad sker der egentlig, hvis man bruger sådan et vidvinkel objektiv til aften billeder - hvor der evt. blot er lys fra selv bilen og evt. gadelamper... Gør lysstærkheden at den vil opfange billeder skarpere eller hvordan?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

20 mm - det er fordi det er 20 mm og ikke har nogen zoom funktion. Edit: Det hedder et normal eller standard objektiv - http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_lens Et vidvinkel objektiv kan sagtens bruges til aften billeder - men det er ikke hverken bedre eller dårligere til det end et normalt objektiv. Du kan sagtens finde et lysstærkt objektiv som ikke er vidvinkel, for eksempel er mit 35 mm ganske lysstærkt og godt i svagt lys.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Btw så husk at du jo formentlig sagtens kan bruge det objektiv der er på dit nuværende kamera på det nye.
Nåå ja... Det havde jeg glemt alt om... Hvis det stadig virker altså - men det må man gå ud fra... Kameraet vil blot ikke autofokusere og vil bare slet ikke tage billeder... Så vi tror spejlene inden i kameraet er faldet sammen på en eller anden måde... Det er bare almindeligt standard objektiv vi har til den 18-55mm....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
20 mm - det er fordi det er 20 mm og ikke har nogen zoom funktion. Et vidvinkel objektiv kan sagtens bruges til aften billeder - men det er ikke hverken bedre eller dårligere til det end et normalt objektiv. Du kan sagtens finde et lysstærkt objektiv som ikke er vidvinkel, for eksempel er mit 35 mm ganske lysstærkt og godt i svagt lys.
Okay :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu sidder jeg så lige og studerer denne her http://www.webfoto.dk/product/canon-ef-20mm-28-usm-925/ Og så undrer det mig, at der kun står 20mm og ikke 20-xx... Hvad betyder det når der kun er angivet en faktor eller hvad man skal sige? Men umiddelbart, hvad jeg har fattet indtil videre :P, så skulle dette objektiv være ganske fornuftig hvad lysstærkhed angår osv... Og så kan man evt. købe et filter... Hvad sker der egentlig, hvis man bruger sådan et vidvinkel objektiv til aften billeder - hvor der evt. blot er lys fra selv bilen og evt. gadelamper... Gør lysstærkheden at den vil opfange billeder skarpere eller hvordan?
At objektivet har en fast zoom!! Og hvis du tager billeder med "lidt lys" med et objektiv med lav følsomhed vil billedet blive "kornet"... Man sætter jo ofte ISO op for at få lys nok på billedet. Det nedsætter opløsningen. Hvad med at få fat i en foto bog og læse i en dag tid inden du kaster dig ud i større investeringer....?? Man behøver jo ikke nærlæse bogen, man bare skabe dig et overblik...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
At objektivet har en fast zoom!! Og hvis du tager billeder med "lidt lys" med et objektiv med lav følsomhed vil billedet blive "kornet"... Man sætter jo ofte ISO op for at få lys nok på billedet. Det nedsætter opløsningen. Hvad med at få fat i en foto bog og læse i en dag tid inden du kaster dig ud i større investeringer....?? Man behøver jo ikke nærlæse bogen, man bare skabe dig et overblik...
Som sagt er det ikke mig der bruger kameraet... og har derfor ikke en skid forstand på kameraets indstillinger osv... Men eftersom manden er gået i komma over det gamle er gået i stykker, prøver jeg og tage over og hitte ud af en fornuftig løsning til hans behov... Men tak for hjælpen alle sammen... Det var skønt med nogle gode inputs.... Jeg vil leder videre efter en god løsning til os...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er efterhånden en del ting i denne tråd der lige skal sættes på plads... so here goes Ice, dine links virker ikke :S.. Link rettet... Hvilke objektiver vil du anbefale så? Nu du siger der klart er nogen der skal bruges penge på .. Med det behov du beskriver lyder det som du skal bruge noget vidvinkel og et allround. Har du penge så følgende setup være godt til Canon crop kamera Canon 8-15 f4L vidvinkel være godt til billeder inde i biler (men der skal nok lys i bilen før det bliver godt.) Canon 17-55 f2,8 nok det bedste zoom til Canon crop kamera serien i den vide ende. vil du spare lidt så kunne følgende setup være næsten lige så godt. Canon 10-22 f3,5-4,5 (men der skal nok lys i bilen før det bliver godt.) Tamron 17-50 f2,8 20 mm - det er fordi det er 20 mm og ikke har nogen zoom funktion. Edit: Det hedder et normal eller standard objektiv - http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_lens Det er ikke en normal, men en prime. på et crop kamera er et normal objektiv omkring 30mm, og på et fullframe er det 50mm det er det tætteste som man kan komme på det som øjet ser. Man sætter jo ofte ISO op for at få lys nok på billedet. Det nedsætter opløsningen. Det der sker når man tager billeder i for lidt lys er at det bliver undereksponeret, og at billedet bliver dårligt og mørkt, og man kan i værste fald miste data for de mørke farver, da de alle bare bliver sorte. når man så skruer op for iso, laver man sensoren mere følsom over for lys (man laver en forstærkning) og når man forstærker noget vil man også forstærke støjen, så billedet bliver mere "grynet". Når man går en blænde ned, fra for eksempel f8 - f5,6 fordobler man den mængde lys der kommer ind til sensoren gennem objektivet. og det er at foretrække frem for at justere iso op. En 24-70mm 2,8L er vel en af de mest foretrukne zoom objektiver blandt prof og semi prof fotografer?! Det er et fedt objektiv, men der er mange der ikke bruger det på crop kamera de det kan virke lidt "langt" 24-70 bliver jo til 38 - 112, men i kombination med et vidvinkel er det super.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er efterhånden en del ting i denne tråd der lige skal sættes på plads... so here goes vil du spare lidt så kunne følgende setup være næsten lige så godt. Canon 10-22 f3,5-4,5 (men der skal nok lys i bilen før det bliver godt.) Tamron 17-50 f2,8
Godt at få sat lidt ting på plads :) Tokina 11-16 mm f2.8 er dog også et godt bud på en vidvinkel syntes jeg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men hvis man anvender det på full auto' date=' og ellers bare render rundt med sit 18-55 kit objektiv er man meget bedre tjent med en anden type kamera som det her
Det argument kan jeg ikke helt følge. Hvorfor købe et PowerShot, som allerede er "stort og klodset" ift. et pocketkamera, hvor man ikke har muligheden for at udskifte objektiv, hvis man pludselig bliver mere bidt af det? Pris er måske det eneste jeg kan få øje på.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det argument kan jeg ikke helt følge. Hvorfor købe et PowerShot' date=' som allerede er "stort og klodset" ift. et pocketkamera, hvor man ikke har muligheden for at udskifte objektiv, hvis man pludselig bliver mere bidt af det? Pris er måske det eneste jeg kan få øje på.[/quote'] Ud fra mine erfaringer er der mange "statements" der spiller ind. Du skal bare købe et spejlrefleks hvis du vil have bedre billeder Hvis du skal have gode billeder så skal du have en stor sensor i kameraet Hvis du i dag har et lommekamera som for eksempel et Canon powershot SX230 og gerne vil opgradere for at bedre billeder og gerne vil se om det er noget for dig at gå ind i foto verdnen, så er der 2 muligheder. 1. Køb den store pakke med spejlrefleks og objektiver... og hvad skal man så have for at kunne tage de samme billeder som med sit lommekamera (her ser vi lige bort fra nogle ting for at gøre det simpelt) Dit lommekamera (SX230) 14 x optisk zoom svare til 28 - 392mm (FF) blænde er 3,1 - 5,9 lille sensor, stor cropfaktor så stor dybdeskarphed (svært at tage "uskarpe" billeder) billedstabilisator makro 5 cm fokus afstand. Canon SX40 35 x optisk zoom svare til 24 - 840mm (FF) blænde er 2,7 - 5,8 "lille" sensor, stor cropfaktor så stor dybdeskarphed (svært at tage "uskarpe" billeder) billedstabilisator makro 0 cm fokus afstand. Canon eos xxx Kit objektiv 18-55 svare til 28,8-88mm (FF) blænde er 3,5 - 5,6 større sensor, mindre støj og mindre dybde skarphed (man skal tænke over dybdeskarphed og gøre noget for at få det hele skarpt (blænde ned)) makro 25 cm afstand. vi skal altså mindst ud og købe en 150-500mm for at få noget der ligner de 800mm for at få næsten samme range som et SX40, og måske også et 70-200 for at lukke hullet. selv hvis man vælger et 18-270 er man ikke i nærheden af den range. (her taler vi minimum 7000-10000 for et hus og en 18-270) hvis man bruger pengene så er kvaliteten også bedre i den range man har. Der er ikke nogen tvivl om at en foto entusiast vil altid vælge spejlrefleks, og det kan ikke diskuteres at det giver de bedste billeder hvis man kan finde ud af og bruge det og er frisk på at slæbe rundt på mange kilo kamera og objektiv. Men jeg har set mange købe et spejlrefleks, fordi de har læst på nettet at det giver bedre billeder og flere muligheder, men det gider ikke rende rundt med det 70-300 der følger med, og det er altid det forkerte objektiv der sidder på mår billedet skal tages :-) hvis man køber et SX40 så har man samme muligheder for at styre kameraet, man har "hele pakken" fra start, og det koster kun halvdelen af at starte på spejlrefleks, og når så man så skal ud og købe sit første spejlrefleks så ved man hvad behovet er.... så man kan lege med lav DOF mm. Der er selvfølgelig folk der ikke passer ind i dette senarie...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
[...]på et crop kamera er et normal objektiv omkring 30mm, og på et fullframe er det 50mm det er det tætteste som man kan komme på det som øjet ser.[...]
Hvilke "normal" linser er gode, til nybegynder? Jeg tænker primært til bl.a. portræt og billeder af malerier. Jeg har den billige 50mm fra Canon, men med crop-faktor, synes jeg at jeg skal lige lovlig langt væk fra eks. et maleri eller facaden på en bygning mv. Jeg har så prøvet at tage et billede af sådan et kvadratisk maleri med kit-linsen (18-55), og så bliver kanterne på maleriet buede. Vil man undgå det med en normal linse? Jeg har kigget på følgende, som er relativt billige at starte ud med: Canon EF 28/2,8 Canon EF 35/2,0 Eller måske denne, som jeg ved lidt overtalelse (primært af mig selv og gode anbefalinger) kan gå med til i pris. Eneste ulempe jeg hører om denne, er at nogen oplever problemer at den ikke fokuserer ordentlig, men som man vistnok "bare" for foto-butikken hvor man køber den til at justere. Sigma EX 30/1,4 DC HSM for Canon Men hvis de "buede" billeder jeg egentlig prøver at komme af med ikke afhjælpes af en "normal" linse, er der pt. ikke den store idé for mig at bruge penge på det endnu :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan et 35 mm objektiv er ikke skidt hvis det er bygget til DX huset. Jeg har et 35 mm i Nikon version og det er rigtig godt til netop portrætter og den slags. Hvis man tager billederne med lav f-værdi er det mulighed for en super fin bokeh, eventuelt køb nogen ND filtre til så man kan anvende stor blændeåbning i dagslys. Det sidste sælges billigt og effektivt på ebay. De buede kanter er nok en egenskab ved dit kitobjektiv. Det kan måske rettes op, for eksempel har Adobe Lightroom profiler på en masse objektiver som retter mistegninger. Læs test af det/de objektiver du mangler på nettet, der er helt sikkert test-shots hvor man kan se om de tegner rent.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites