Troejborg 10 Anmeld indhold Skrevet March 21, 2012 Er der nogen herinde, der har forstand på Canons spejlrefleks kameraer?? Vores gamle kamera, er desværre gået i stykker... Den vil slette ikke autofokusere mere og ej heller tage et billed overhovedet :(.. Det var blot et 500D.. Vi kunne godt tænke os noget større og mere anvanceret... Kameraet skal bruges til photosessions af forskellig art - oftest af større objekter.. Er der egentlig ret meget forskel fra 500D til 600D eller til 60D?? Vi er allermest hooked på 5D, meeeen det synes pengepungen ikke... Så kigger vi lidt på 7D også, selvom dette også er lidt i den dyre ende, men kunne absolut godt være en mulighed... Hvor får man mest for pengene? og hvad kan bedst svare sig når man "blot" er amatør fotograf? Har set 600D på tilbud i Siba til 9000 svkr tror jeg det var... Men aner ikke om det er dét værd... Hilfe please :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2012 EDIT: Har så lige set man kan få 600D til en 5-6000 dkr, hvis det skulle være.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Det er ikke kameraet der tager gode billeder - men fotografen! ;) Du har lige nævnt en bunke kameraer der kan dække de fleste brugsscenarier - men som ikke nødvendigvis kan dækkes af bare ét af kameraerne. Så du må nok præcisere lidt mere, hvad det skal bruges til. ("Større objekter" er ikke specielt sigende...og slet ikke hvis de begynder at bevæge sig) Og når vi så har dét på plads, så kan vi begynde at snakke objektiver og nødvendigt tilbehør :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Jeg har et 7D og det er et supercam! Jeg har et par hvide glas til det og det gør altså en stor forskel! Go for it! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Her ville jeg bare høre om kamraet som standard.... Ikke med alt muligt tilbehør :)... Photosessions af biler f.eks.... Hvor de står stille altså... Men skal samtidig også bruges til close billeder af mindre ting... Brian: hvad har du måttet smide for det kamera og hvorhenne? Vi overvejer meget kraftigt 7D'eren :) Hvad er hvide glas? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Men altså, hvis et 500D tidligere har kunnet opfylde vores behov... så må et 7D kunne gøre det 10x bedre..... Kunne bare godt tænke mig det var lidt billigere :P Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
briped 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Købte mit 600D sidste år i MediaMarkt til under 6000 sek. Så vidt jeg husker var den eneste forskel på 500D og 600D at der er HD video optagelse og swivel skærm på 600D. Jeg fatter dog stadig ikke at bruge det andet end i automatik tilstand og lidt i aperture tilstand :-P Swyped på min Samsung Galaxy S II, med Tapatalk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Købte mit 600D sidste år i MediaMarkt til under 6000 sek. Så vidt jeg husker var den eneste forskel på 500D og 600D at der er HD video optagelse og swivel skærm på 600D. Jeg fatter dog stadig ikke at bruge det andet end i automatik tilstand og lidt i aperture tilstand :-P Swyped på min Samsung Galaxy S II, med Tapatalk 500D har også HD optagelse :).... Ja, den der vip skærm der, er det eneste jeg kan finde, der evt. udgør en forskel.... Herhjemme bliver kameraet brugt flittigt... Og det bliver brugt med mange forskellige indstillinger også... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 http://www.globalmediapro.com/ Nogen der kender denne side i øvrigt?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Der er ingen diskussion om at hvis man kender sit spejlrefleks kamera er det det der giver det bedste muligheder for gode billeder... Men hvis man anvender det på full auto, og ellers bare render rundt med sit 18-55 kit objektiv er man meget bedre tjent med en anden type kamera som det her Jeg vil til en hver tid mene at hvis man har brug for 7D, 5D eller 1D så ved man også hvilket man skal vælge... Det er klart at man med et 7D i full auto vil få bedre billeder end med et lomme kamera til 500 kroner, men prøv bare at læse på nettet hvor mange der har problemer med at bruge et 7D, og derfor ikke kan få "skarpe billeder" (har selv EOS 7D, med 17-55 f2.8, 70-200 f2.8L, 100-400 f4,5-5,6L, 8-15 f4L samt em masse andet skrammel) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Jeg er jo Nikon-dreng så jeg kender ikke Canon modellerne. Men jeg vil sige - at med et nyt kamera i 5-6000 kroners klassen for huset og så gode objektiver som matcher det i skal tage billeder af så er I ret godt kørende. Eventuelt noget flash/lys hvis I skal lave indendørs optagelser. Det er da ikke sådan at det ikke kribler i fingerne her for at ville have et lækkert fullframe kamera - men jeg har bare ikke et niveau (endnu) der kan retfærdiggøre prisen. Det er jo ikke bare gjort med huset, når man så skal ud og købe objektiver der matcher kamerahuset så begynder det for alvor at blive dyrt. For eksempel: Jeg bruger et 35 mm f1.8 DX objektiv til portræt/model foto og det fungerer fremragende - i særdeleshed når man tænker på at det er et objetiv til 1400 dkk. Havde jeg nu haft et fullframe kamera så "skulle" jeg jo have et Nikon 85 mm f1.4 FX objektiv i stedet for og så er prisen pludselig nærmere 10.000 dkk.... Og der er da SLET ingen tvivl om at det sidste er et super objektiv men det er prisen så også! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Altså kameraet kommer ikke til at blive brugt på auto... Vi kommer til at rode en masse med hvad den kan, og indstille kameraet efter hvad der er behov for.. Lige nu, for os, handler det bare om at finde ud af hvilket kamera, vi skal investere i.... Og så må tilbehør komme derefter... Jeg fandt et 7D med to objektiver "Canon EF-S 18-55mm Lens and Canon 55-250mm Lens".... Er man så ikke rimelig godt dækket ind, med disse to objektiver til en start?... Jeg er ikke så meget inde i det her med objektiver, da det oftest ikke er mig der bruger kameraet osv.... Jeg prøver bare at blive lidt klogere via denne tråd :) Og super råd i kommer med btw, tak :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Et 55-250 mm objektiv er efter min mening ikke "spot on" hvis I skal fotografere stillestående biler og småting. Jeg ville kigge efter et vidvinkel objektiv hvis jeg skulle fotografere biler, specielt hvis det også er af interiør. Tokina har et lækkert lysstærkt og rimelig prisfornuftigt 11-16 mm f2.8: http://www.tokinalens.com/products/tokina/atx116prodx-a.html . Det har jeg i Nikon udgaven og det er rigtig fint til prisen. Og så noget lidt længere end 18-55 mm, fx 18-105/200 eller hvad Canon nu har til all-round brug, biler udefra og småtings fotografering. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Et 55-250 mm objektiv er efter min mening ikke "spot on" hvis I skal fotografere stillestående biler og småting. Jeg ville kigge efter et vidvinkel objektiv hvis jeg skulle fotografere biler, specielt hvis det også er af interiør. Tokina har et lækkert lysstærkt og rimelig prisfornuftigt 11-16 mm f2.8: http://www.tokinalens.com/products/tokina/atx116prodx-a.html . Det har jeg i Nikon udgaven og det er rigtig fint til prisen. Og så noget lidt længere end 18-55 mm, fx 18-105/200 eller hvad Canon nu har til all-round brug, biler udefra og småtings fotografering. Okay... Der blev jeg lige en del klogere.... Så jo stærre mm rækkevidde, eller hvad man skal sige, jo mindre vidvinkel og jo mere langt ude i horisonten agtigt... og jo mindre mm rækkevidde, jo mere vidvinkel og derved bedre til tæt på objekter.. Er det rigtigt forstået? Sådan nogenlunde... Det kan da egentlig godt være, vi bare skal investere i et 600D, som vist skulle svare til vores gamle... og så istedet bruge pengene på nogle bedre objektiver... hmmmm tænke tænke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Okay... Der blev jeg lige en del klogere.... Så jo stærre mm rækkevidde, eller hvad man skal sige, jo mindre vidvinkel og jo mere langt ude i horisonten agtigt... og jo mindre mm rækkevidde, jo mere vidvinkel og derved bedre til tæt på objekter.. Er det rigtigt forstået? Sådan nogenlunde... Det kan da egentlig godt være, vi bare skal investere i et 600D, som vist skulle svare til vores gamle... og så istedet bruge pengene på nogle bedre objektiver... hmmmm tænke tænke Som tommelfinger regel ja, det med vidvinkel og zoom! Men det afhænger meget af konstruktionen, og også lidt af om det er et fullframe kamera som 5D eller 1D Jeg har et 7D med en Tamron 18-270 ikke verdens bedste zoom, men fint objektiv til ferierejsen. Har også en 50mm 1,4 og en 100mm 2,8 (med den røde ring:-)). Og en Canon 580 flash. De prof optager spillefilm med 7D og et skulderstativ, mon ikke de har fået justeret kameraet så de får skarpe billeder?! :D Held og lykke med jeres køb. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ice 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Du kan sammenligne de forskellige brændvidder her det giver et billede af hvad du får med hvis du vælger 28mm mod feks. 15mm, du skal bare være opmærksom på at du vil få meget forvrængning og skæve linier ved meget vide vidvinkler. Der er klart objektiver der skal bruges penge på, for det giver muligheder for at lege mere med DOF (dybteskarphed) i lavere lys, og giver generelt bedre fokus og skarpe billeder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Ice, dine links virker ikke :S.. Hvilke objektiver vil du anbefale så? Nu du siger der klart er nogen der skal bruges penge på :).. Nu du skriver, at det giver bedre fokus f.eks... Gør det så også, at baggrunden bliver mere sløret?? Det er nemlig en ting, der har været savnet i det gamle kamera vi havde, så vidt jeg kunne forstå :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Med vidvinkel (mindre mm) får du mere med i billedet på en given afstand end med større mm. Det er smart i en bil f.eks. fordi du sjældent kan komme særlig langt væk fra det du vil tage billeder af - men det bruges også af ejendomsmæglere fx hvor man så lettere kan få hele rummet med på billedet. En ulempe ved vidvinkel er at den kan fortegne billedet noget så man skal lige øve lidt med det for at blive god til det. Derimod kan du sagtens bruge 55 mm til at tage billeder af små ting med. Det er mere et spørgsmål om hvor tæt på objektivet kan fokusere. Prøv engang at google "wide angle vs normal" der er en del forklaringer med billeder hvor man kan se forskellen. Jeg ville gå efter et "dårligere" kamera og så købe et par gode objektiver i stedet for det omvendte. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Hvad siger i til sådan et som det her http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameraobjektiver/HAMA300234/sigma-10-20mm-canon-objektiv Eller er sigma generelt ikke et godt mærke ? :S Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Med vidvinkel (mindre mm) får du mere med i billedet på en given afstand end med større mm. Det er smart i en bil f.eks. fordi du sjældent kan komme særlig langt væk fra det du vil tage billeder af - men det bruges også af ejendomsmæglere fx hvor man så lettere kan få hele rummet med på billedet. En ulempe ved vidvinkel er at den kan fortegne billedet noget så man skal lige øve lidt med det for at blive god til det. Derimod kan du sagtens bruge 55 mm til at tage billeder af små ting med. Det er mere et spørgsmål om hvor tæt på objektivet kan fokusere. Prøv engang at google "wide angle vs normal" der er en del forklaringer med billeder hvor man kan se forskellen. Jeg ville gå efter et "dårligere" kamera og så købe et par gode objektiver i stedet for det omvendte. Jeg kan godt se hvad du mener med det med vidvinkel..... Men øvelse gør mester :D Jeg tror også, vi lidt er ude i og købe det samme som det gamle kamera - og så bare investere i bedre objektiver... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
RS6 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Hvad siger i til sådan et som det her http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameraobjektiver/HAMA300234/sigma-10-20mm-canon-objektiv Eller er sigma generelt ikke et godt mærke ? :S Den er ikke så lysstærk.....men ellers er Sigma vel ok, har en gammel svend til mit gamle 35mm kamera Hvad vil du bruge den til, kun bygninger udendørs? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Den skulle så primært benyttes til billeder af biler i interiøet f.eks. til en start i hvert fald.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Hvad siger i til sådan et som det her http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/kameraobjektiver/HAMA300234/sigma-10-20mm-canon-objektiv Eller er sigma generelt ikke et godt mærke ? :S Sigma laver ganske gode glas! Dette er dog ikke det du mangler da det ikke tegner rent nok når du kommer ned på 10-12mm. 15-16mm som nederste værdi så er du rigtig godt dækket ind. Mht kamera er jeg 100% sikker på du ikke vil få mere ud af at købe et 7D fremfor fx 600D. Det er i 98% af tilfældene en dårlig fotograf og ikke dårligt grej der er skyld i dårlige billeder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Sløret baggrund får du ved at vælge stor blændeåbning -> lille tal. For eksempel er det her billede af min datter taget med 35 mm objektiv på F1.8. Du skal vælge A priority på kameraet og så vælge et lavt tal. Hvis du skal dyrke det udendørs kan du med fordel købe et par ND filtre som kan dæmpe lyset da den store blændeåbning slipper meget mere lys ind - så derfor kan det være svært at bruge i skarpt lys. Billedet her er taget med en ND8 filter foran objektivet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Troejborg 10 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2012 Sigma laver ganske gode glas! Dette er dog ikke det du mangler da det ikke tegner rent nok når du kommer ned på 10-12mm. 15-16mm som nederste værdi så er du rigtig godt dækket ind. Mht kamera er jeg 100% sikker på du ikke vil få mere ud af at købe et 7D fremfor fx 600D. Det er i 98% af tilfældene en dårlig fotograf og ikke dårligt grej der er skyld i dårlige billeder. Okay super... Jeg kigger lige lidt videre på den slags objektiver så :).. De billeder vi har taget med vores gamle 500D, blev rigtig gode... Og man kan sige, et 600D indeholder vel stadig nogle rigtig finde funktioner/indstillinger man kan lege lidt mere - som så kan gøres endnu bedre/sjovere med lidt forskellige objektiver.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites