benjaminsmor 10 Anmeld indhold Skrevet March 20, 2012 Efter flere timers søgning, kan jeg desværre ikke finde et lignende opslag herinde. So here goes.. Vi købte i 2007 en lejl i Bunkeflostrand, og er siden da flyttet tilbage til DK (lige efter finanskrisen). Vores søn går nu i en dansk skole, så der er ingen chancer for at vi flytter tilbage igen. Vi har lejet vores lejl ud i 2 år, hvorefter bostadsrrat foreningen udmeldte, at vi ikke længere må leje den ud. Så har vi kontaktet nogle div. ejendomsmæglere, som siger at max kan sælge den til 1 million svenske kr, og vi købte den til 1.9 i 2007. Da vi så fik accepteret at vi vil miste så meget, henvendte vi os til vores bank (nordea) i sverige, for at høre om hvilke muligheder vi har, for at betale restbeløbet, efter lejl ville blive solgt. INGEN! :O - dvs, vi må faktisk ik sælge den, medmindre vi selv skaffer de 700.000 sek vi kommer til at skylde. Da lejl. bliver solgt, er det så ikke længere et bolig lån, og da vi ikke har noget andet de kan bruge som garanti, må vi ikke "bare" køre videre på det lån vi har. Filialens direktør kom med et par forslag, men ingen af dem dur til noget. Vi kan flytte tilbage, selv skaffe pengene, eller få nogen til at garantere for dem (ingen vi kender har en rød øre eller ejendom). Så vi må hverken leje ud, eller sælge. Så vi gir både husleje, renter og afdrag hver måned på noget der står tomt!! Er der nogen der ved hvad man kan gøre i denne situation??? Mvh Melissa Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Defformero 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
benjaminsmor 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Marcello - ja det er noget lort! og så vidt jeg kan se ud fra din artikel, så er det "nemmere" at tale bankerne til fornuft i DK :( Vi har prøvet at ringe til gratis advokat hjælp, men ingen ved noget, da det er i sverige. Føler mig virkelig som en lus mellem to negle :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Siden du ikke har lyst til at flytte tilbage, ville jeg bare lade være med at betale både lån og husleje. Så blir den tvangssolgt. Så SKAL de finde en løsning sammen med jer....ellers får de ikke deres penge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 kender da til en enkelt herinde som har fået lov efter noget kamp, at fremleje den længere end de 2 år (også i Bunkeflo), så tror dit bedste bud er at forklare foreningen din situation og håbe på at de godkender det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 kender da til en enkelt herinde som har fået lov efter noget kamp' date=' at fremleje den længere end de 2 år (også i Bunkeflo), så tror dit bedste bud er at forklare foreningen din situation og håbe på at de godkender det[/quote'] Normalt må man ikke fremleje en bostadsrätt længere end 2 år i en bostadsrättsförening - det er helt normalt. Hvis for mange personer i en bostadsrättsforening lejer ud risikerer den så vidt jeg har hørt at skifte skattestatus til noget værre. Yderligere er en brf ikke så glad for at for mange blot er lejere - det gør at for stor en andel er ligeglade med bygningens ve og vel. Det er derfor man har den slags regler. Men der kan dog gives dispensation i særlige tilfælde i de fleste foreninger. Benjaminsmor: Få fat på formand og/eller kasserer og forklar din specielle situation, samtidigt med at du pænt beder om denne dispensation - i.e. bed om medlidenhed og se sølle ud!. Det er muligt at de synes, at det ikke er deres job, at holde hånden under folk, der er kommet galt afsted økonomisk i en bolighandel, men forklar dem i så fald, at hvis du ikke får lov til at leje den ud ender det formentlig med, at du ikke kan betale din månedsavgift til BRF'en, og det vil give både formand og kasserer en pokkers masse juridiske problemer og besværligheder, hvis de skal til at tvangsindkræve tilgodehavender hos nogen, som nu bor i Danmark og ikke kan betale. Jeg vil dog sige, at det er bedst at udgå at den bliver tvangssolgt og at i ender med en gæld på 700.000 uden nogen sikkerhed - den er ret så dyr at forrente. Renten stiger voldsomt, når der ikke længere er et boliglån, men et "privat/forbrugslån". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Siden du ikke har lyst til at flytte tilbage, ville jeg bare lade være med at betale både lån og husleje. Så blir den tvangssolgt. Så SKAL de finde en løsning sammen med jer....ellers får de ikke deres penge. Umiddelbart lyder det måske ikke så tosset, men er du sikker på der ikke er noget der kan komme tilbage og sparke dem i røven ved den model? Jeg har nada forstand på det, det er bare så ikke de gør noget der for helt andre ubehagelige konsekvenser. Hvilket dette skulle være aner jeg ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Normalt må man ikke fremleje en bostadsrätt længere end 2 år i en bostadsrättsförening - det er helt normalt. Hvis for mange personer i en bostadsrättsforening lejer ud risikerer den så vidt jeg har hørt at skifte skattestatus til noget værre. Yderligere er en brf ikke så glad for at for mange blot er lejere - det gør at for stor en andel er ligeglade med bygningens ve og vel. Det er derfor man har den slags regler. Men der kan dog gives dispensation i særlige tilfælde i de fleste foreninger. Den er jeg med på, også derfor jeg mener hun skal forklare det for foreningen og se om de ik kan lave en undtagelse.... er det bedste for begge parter i sådan en situation... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Jamen hvad er alternativet? Du kan ikke skifte bank....banken vil ikke lade dig sælge....de vil bare ha du betaler husleje og lån som normalt for at sikre sine penge. = ingen løsning indenfor overskuelig tid. Ved et tvangssalg blir de nødt til at ta' stilling hvis de vil ha' penge. MEN Benjaminsmor vil nu kunne spare hyren og bruge den til at betale af på lånet istedet. = meget hurtigere låneafvikling. Så istedet for 10.000 i hyre + lån, vil det være 10.000 + lån der blir afbetalt på resten af det beløb som hun kommer til at skylde, men hun er kommet ud af kløerne på banken og foreningen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Jamen hvad er alternativet? Du kan ikke skifte bank....banken vil ikke lade dig sælge....de vil bare ha du betaler husleje og lån som normalt for at sikre sine penge. = ingen løsning indenfor overskuelig tid. Ved et tvangssalg blir de nødt til at ta' stilling hvis de vil ha' penge. MEN Benjaminsmor vil nu kunne spare hyren og bruge den til at betale af på lånet istedet. = meget hurtigere låneafvikling. Så istedet for 10.000 i hyre + lån, vil det være 10.000 + lån der blir afbetalt på resten af det beløb som hun kommer til at skylde, men hun er kommet ud af kløerne på banken og foreningen. Ja den er jeg med på, det er bare så ikke de kommer i en juridisk klemme, som der ikke er tænkt på. Kan se det er Nordea de har, hvis de også har lån med Nordea i DK, kan Nordea måske gøre noget her. Jeg siger ikke det er en dårlig idé, jeg siger bare at jeg nok lige ville stemme den juridisk af inden jeg bare stoppede. Det kan også være hvis man siger til Nordea SE at de tvinger en til at gøre det du siger, at de så msåke er parat til at se på andre løsninger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Præcis. De skal bare ha' valget.... :) Så tager man den derfra. Vil de ikke, så skal man bare sætte sig på tværs og så må det jo bare gå den slaviske gang.... Men Lynges råd om at kontakte den danske filial kunne være en vej ud af tingene. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 J Kan se det er Nordea de har, hvis de også har lån med Nordea i DK, kan Nordea måske gøre noget her. Det var min tanke också. Jag kan förstå Nordea SE. Ni vill sälja en bostadsrätt, inte lösa hela skulden - och så lämnar ni landet!! Då hade jag nog också blivit lite nervös om jag varit långivare! Kan inte skulden överföras till Nordea DK? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
benjaminsmor 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Hej alle, og tak for jeres mange svar :D Jeg skal lige ha læst dem igennem da jeg lige har skimtet dem, men den løsning med at sige til banken at der ik er andre muligheder, virker god. Så kan det være de vil finde ud af noget. Måske også at gå på tvang, men må lige tjekke det juridiske. Er der nogen der ved hvor man kan gøre det? Jeg har prøvet at tale foreningen til fornuft, men de er iskolde. Og Nordea i Sverige og i Danmark "sammenarbejder" ikke på den måde. Det har jeg faktisk prøvet at gøre et par år tidligere. Men tak for jeres respons, det hjælper! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Kronofogden i Sverige foretager sig intet udover landets grænser, men for 700k kunne man godt forestille sig at Nordeas jurister kunne finde ud af at kontakte fogedretten i DK og få lavet ballade den vej rundt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rikke Rost 11 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Ja....men du står i RKI i 5 år hvis det er.....og så er du fri. Kan man afbetale 700.000 på 5 år? Men det havde været bedre om det havde været 1½ milliard. Så havde man kun fået ganske få år i spjældet.... :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Ja....men du står i RKI i 5 år hvis det er.....og så er du fri. Kan man afbetale 700.000 på 5 år? Men det havde været bedre om det havde været 1½ milliard. Så havde man kun fået ganske få år i spjældet.... :D Du er ikke fri, du skylder pengene til de er betalt tilbage... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
newport 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Støtter helt op på Rikke med at du skal meddele banken at du ikke betaler mere, og når de ikke vil være med at finde en løsning så nada Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Menace 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Havde nok først snakket med foreningen før jeg havde fortaget draktiske valg der kan påvirke Nu ved jeg ikke om jeg læser det korrekt, men det ligner at kronfogden, godt kan inddrive gæld i danmark: http://www.kronofogden.se/omkronofogden/internationellt.4.14db52b102ed4e5fe380002953.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Ganske á propos... http://politiken.dk/tjek/penge/ECE1574145/banker-naegter-boligejere-at-saelge-deres-boliger/?ref=nyhedsbrev_politiken-tjek Banker nægter boligejere at sælge deres boliger Flere end hundredetusinde danske boligejere er teknisk insolvente på grund af de faldende boligpriser. Det betyder, at de skylder mere på deres ejendom, end huset eller lejligheden er værd, og de vil derfor efter et salg stå tilbage med gæld. Derfor oplever nogle boligejere, at banker og realkreditinstitutter nægter et salg af deres bolig. »Det sker i et vist omfang, at boligejere nægtes at sælge deres boliger, men generelt er billedet, at det er muligt at finde en løsning med banken, realkreditinstituttet og andre panthavere, hvis man opfører sig realistisk«, siger formand for Danske Boligadvokater, Jan Schøtt-Petersen. Alle panthavere skal godkende salg Der er dog ingen tvivl om, at bankerne og realkreditinstitutter er i deres gode ret til at nægte et eventuelt salg, hvis de ikke ønsker et salg. »Den gæld, der er tinglyst på en ejendom, skal indfries eller overtages i et ejerskifte. Sælger skal sørge for, at alle panthavere siger god for salget«, siger Jan Schøtt-Petersen. Det gælder for dem, som ikke vil få dækket deres krav ved et salg, eller kun får kravet delvist dækket. Udover almindelige panthavere som banker og realkreditinstitutter gælder reglerne også for eventuelle udlæg i en ejerbolig. Det kan være, hvis man har ubetalte regninger, som gennem fogedretten er endt som et retsbestemt udlæg i ejerboligen. Hos Danmarks næststørste bank Nordea har man kun et kriterium, når man vurderer, om folk skal have lov til at sælge deres bolig. »Det er den absolutte undtagelse. Det sker for mindre end 1 ud af 100. Vi har ikke noget ønske om at stavnsbinde folk, så derfor siger vi kun nej, hvis vi oplever, at ejendommen ikke er prissat rigtigt. Vi laver en individuel vurdering af ejendommen, hvor vi kigger på, om det er den rigtige markedspris«, siger informationschef hos Nordea Claus Christensen. Banker er generelt forstående Ifølge boligadvokat Jan Schøtt-Petersen er det i det store billede relativt sjældent, at banker og realkreditinstittuter nægter et salg. Særligt hvis man som boligejer har opført sig loyalt overfor dem, som man skylder penge. »Det er vigtigt, at man kan fremstille sin sag på en seriøs og ordentlig måde. Man skal have forsøgt et salg på en reel måde. Det kan være ved at bruge en ejendomsmægler. Alle har jo en interesse i, at ejendommen er rigtigt prissat«, siger Jan Schøtt-Petersen. Noget af det, som bankerne også lægger vægt på, er, at man har en plan for, hvordan man vil betale den gæld af, som man står tilbage med efter et salg. Derfor ønsker banker og realkreditinstitutter som oftest en ordning inden salget er effektueret, så de kan se, hvordan de kan få deres penge tilbage igen. Til slut anbefaler Danske Boligadvokater, at man får noget rådgivning, så man kan lave realistiske vurderinger og samtidig få vejledning i forhold til kommunikationen med banker, realkreditinstitutter og andre panthavere Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Nu ved jeg ikke om jeg læser det korrekt, men det ligner at kronfogden, godt kan inddrive gæld i danmark: http://www.kronofogden.se/omkronofogden/internationellt.4.14db52b102ed4e5fe380002953.html Det ville undre mig meget om de i hvert fald ikke havde muligheden. I praksis har de dog en gang imellem forkludret selv de mest simple sager, selv inden for Sverige, så der kan være forskel på teori og praksis. Men en bank (især Nordea, som findes i Danmark også) kan jo sagtens komme til de danske retsinstanser og opkræve pengene derigennem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PSAUSA 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Kronofogden kan godt inddrive gæld i dk, eller mere korrekt overdrager han det hele til RKI! Havde nok først snakket med foreningen før jeg havde fortaget draktiske valg der kan påvirke Nu ved jeg ikke om jeg læser det korrekt, men det ligner at kronfogden, godt kan inddrive gæld i danmark: http://www.kronofogden.se/omkronofogden/internationellt.4.14db52b102ed4e5fe380002953.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Så har vi kontaktet nogle div. ejendomsmæglere' date=' som siger at max kan sælge den til 1 million svenske kr, og vi købte den til 1.9 i 2007. [/quote'] Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår det dér - er det ikke jer, der skal prissætte den SAMMEN med ejendomsmægleren? Har I overhovedet haft lejligheden til salg? Hvad er andre lejligheder i området blevet solgt for? Det vigtigste må da første og fremmest være at sætte lejligheden til salg og se om der er nogen som helst interesse? Tag evt. fat i ejendomsmægleren, som solgte jer lejligheden - de må da kunne forklare, hvordan en lejlighed kan miste næsten en million i værdi over 5 år!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
sup3rior 22 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Kronofogden kan godt inddrive gæld i dk' date=' eller mere korrekt overdrager han det hele til RKI![/quote'] Som det fremgår nedenfor kan Kronofogden ikke hjælpe udenlands... Men Nordea i dette tilfælde vil nok kontakte RKI og få deres inkasso afdeling i sving... Og så ryger vi på danske forhold med inkasso, fogedretten, udlæg i løn og alskens andre grimme ting... Nope, kan de ikke... i andet afsnit står der højt og flot: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Selvom det måske i sidste ende kan være en løsning at stoppe med at betale af på hyre og lån er det noget man skal have tænkt meget grundigt igennem først. Bliver en lejlighed solgt på tvang bliver salgsprisen formentlig endnu mindre end ved et salg gennem en mægler og dermed bliver gælden endnu større. Når man bagefter kun har en usikret restgæld kan renterne blive ret så store - www.nordea.se nævner p.t. en listepris på 9,95% pro anno i rente for "privatlån uden sikkerhed". Har man en usikret gæld på 800.000 skal der altså lægges små 80.000 om året bare i renter på det lån. (Man kan så trække omkring 1/4 fra i skat, så det er 60.000). Har I noget formue i Danmark eller noget af værdi? Ryger I på tvang i Sverige ryger I vel også før eller siden på tvang i Danmark, hvis banken sætter hårdt mod hårdt. I kan i værste fald risikere at den danske "kongens foged" gør udlæg i alt hvad I ejer, som er noget værd - det vil sige at han tager det og sælger det. Bor I i lejebolig er dette måske ikke så slemt eftersom at I så stadig kan blive boende, man må ikke tage seng og tv'et, mange ting er reelt næsten ingen ting værd når de er brugt og holdes derfor udenfor, og I skal efterlades med et realistisk rådighedsbeløb om måneden. Bor I derimod i ejerbolig kan den blive tvangs solgt også. Men I ryger i RKI og der går mange år før i kan få nogen former for kreditkort eller lån igen. Det burde dog være muligt at lave forhandlinger inden man kommer så langt ud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
benjaminsmor 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2012 Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår det dér - er det ikke jer, der skal prissætte den SAMMEN med ejendomsmægleren? Har I overhovedet haft lejligheden til salg? Hvad er andre lejligheder i området blevet solgt for? Det vigtigste må da første og fremmest være at sætte lejligheden til salg og se om der er nogen som helst interesse? Tag evt. fat i ejendomsmægleren, som solgte jer lejligheden - de må da kunne forklare, hvordan en lejlighed kan miste næsten en million i værdi over 5 år!? Vi har ik sat den til salg, da de ejendomsmæglere (flere forskellige) der kom, sagde at banken skulle give lov først. Og det med prisen er som det er. Jeg har tjekket i hemnet, og de ligger alle mellem 800.000 til 1,3 mil. Men jeg har set at dem der er sat højt, står til salg i rigtig lang tid. Og vi vil gerne af med den hurtigt, da det er svært at få til at køre rundt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites