Jump to content
simon.-

Hvordan kommer jeg ud af lejekontrakt? (andrahand)

Recommended Posts

Jeg har på nuværende tidspunkt en andrahands kontrakt, som jeg meget gerne vil ud af. I den (meget hjemmelavede) kontrakt jeg fik tilsendt står der blot: "Simon XX med personnummer kommer fran 10:e februari hyra lagenhet pa XX 5c av XX. Nar XX hittar ett lampligt lagenhetsbyte kommer Simon flytta med till den nya Iagenheten for att ha nagonstans att bo under fem manader." Der står intet om opsigelse i dette afsnit eller i resten af kontrakten. Mit svenske er ikke så godt, men hvad jeg kunne læse mig frem til på http://www.lokaljuridik.se/hyreslagtext_Hyrestid_och_uppsagning.htm så er opsigelserne som følgende for kontrakter med tidsbegrænsning samt uden nogen opsigelses aftale: 1. en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor, 2. en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader, 3. tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet, Så kommer de gyldne spørgsmål: 1) når min udlejer skriver at hun lejer den ud fra og med d. 10 feb, så skriver hun ingen slut dato, kun at jeg kan leje den så jeg har et sted at bo under 5 måneder - skal man så tolke det som en reel 5 måneders kontrakt, eller kan man tolke den som at jeg kan bo der i 5 måneder hvis jeg vil, men finder jeg noget andet kan jeg sige den op med kort varsel? 2) De skriver fra hjemmesiden som jeg referere til længere oppe at det afhænger af hyratiden. I dette tilfælde er hyratiden så den tid jeg har boet i lejligheden, eller den planlagte periode som står på kontrakten? Håber at I kan hjælpe Mvh. Simon

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget kluntet og uklart skrevet. Men der står i hvert fald ikke, at du har tegnet kontrakt for 5 måneder. Men du må jo bare forehøre dig med din udlejer, hvad I kan blive enige om. Normalt har man mindst 1 måneds opsigelsesvarsel, somme tider 3 måneder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for din hurtige tilbagemelding! Sagen er den at min udlejer er ret utilregnelig, desuden er hun gravid, og har mange humørsvingninger. Vi havde da jeg flyttede ind en diskution, om hvorvidt jeg måtte have gæster på besøg i lejligheden. Jeg endte med at sige, at hvis det skulle være på hendes måde, så måtte jeg opsige lejemålet og flytte snarrest muligt. Hun trak derefter i land, men sagde desuden at jeg ikke kunne opsige den, da vi jo havde en kontrakt. Hun har meget svært ved at leje lejligheden ud, da den er relativt dyr, og hvis jeg tog en snak med hende omkring opsigelse, så vil hun til en hver tid sige enten 5 måneder eller 3 - eftersom hun ved at jeg ikke har kendskab til lovgivningen her ovre. Af linket i min første tråd fremgår det at opsigelsen afhænger af hyratiden. Er hyratiden den periode som jeg har boet i lejligheden, eller den periode som jeg har planlagt at bo der? Og er det overhovedet relevant, hvis min lejekontrakt ikke er tidsbegrænset? Desuden et lille sidespring, så kom der i aftes et brev fra ejendommen omkring hendes husleje, hun betaler selv ca. 11.000 SEK til personen som ejer ejendommen - jeg betaler min udlejer 15.000 SEK altså ca. 37% mere. Lejligheden fuld møbleret (dog med en defekt opvaskemaskine, som hun ikke agter at få repareret, selvom den virkede ved indflytningen). Er dette en normal pris, eller tager hun mon overpris for lejligheden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt rigtig! Det er bare hvor lang opsigelsestid jeg har, fordi hun vil til en hver tid sige enten 3 eller 5 måneder. Så hvis det reelt kan gøres hurtigere ville det være at foretrække :) Desuden tager hun 37% mere hun selv betaler i husleje, og har lige talt med mine kollegaer, som siger at man max må tage 10% mere, end man selv betaler for en lejlighed som er møbleret - kan nogle be eller afkræfte dette?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, Hyresgästföreningen er god til den slags. Du kan også læse mere om regler på www.omboende.se Ved en møbleret lejlighed må man normalt lægge 10 % på huslejen. Men ikke 37 %! Så du kan trække hende i hyresnämden efterfølgende for "ockerhyra". http://www.metro.se/metrojobb/ockerhyra-sa-far-du-tillbaka-pengarna/Objiiy!34512/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites