Jump to content
sup3rior

Investering af penge som virksomhed...

Recommended Posts

Nu sidder der jo et par økonomisk kloge hoveder herinde, så det kan være I kan svare på den her... Kender I nogen banker hvor man som virksomhed kan sætte penge i værdipapirer o.lign. ligesom de fleste banker tilbyder til privatpersoner. Den eneste der lige falder mig ind som tager erhvervskunder til den slags er Saxo Bank, men det er jo investering af egen drift (og så skarp er jeg sku ikke så jeg kan forudsige hvor man får det bedste afkast/ikke taber alle sine penge). Danske banker er at foretrække da virksomheden er dansk, men svenske banker er ikke udelukket...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Muligvis opfattede jeg ikke om det også var rådgivning om investeringer du søgte. Andre muligheder kan være Sydbanks Investeringsrådgivning eller Jyske Banks Jyske Investeringspartner. Jeg har dog ingen erfaring med nogle af disse rådgivere. Det er muligt de ikke er kvalificerede eller bare er ude på at udnytte sine kunder.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Muligvis opfattede jeg ikke om det også var rådgivning om investeringer du søgte. Andre muligheder kan være Sydbanks Investeringsrådgivning eller Jyske Banks Jyske Investeringspartner. Jeg har dog ingen erfaring med nogle af disse rådgivere. Det er muligt de ikke er kvalificerede eller bare er ude på at udnytte sine kunder.
Selvfølgelig skal de kunne rådgive om deres produkter, men jeg er såmænd udemærkert klar over at de er sælgere mere end de er rådgivere så jeg undersøger naturligvis det produkt de vil tilbyde mig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er bare at henvende sig til nogle banker. Der er nok der gerne vil sælge. Men du skal tænke på risikostyring. Du skal ikke stole på at banken laver ordentlig risikostyring for dig. Jeg har hørt om virksomheder som har tabt næsten alt hvad de investerede fordi banken rådede dem til at lægge pengene i komplicerede instrumenter baseret på forex og sådan noget. Altså fuldstændig kamikazeinvesteringer, som blev pakket ind som lødige lav-risiko produkter... :( En måde du selv kan lave risikostyring på er at sprede dig ud over 3-4 formueforvaltere. En anden måde: Søg uvildig rådgivning. Kontakt f.eks dem her: http://www.miranova.dk/ En tredje måde: Selv om andre forvalter det så er det stadig dine penge, dit ansvar, og dig selv der bestemmer. Hovedreglen er aldrig at lægge alle sine æg i samme kurv, og lad ikke nogen overtale dig til det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er bare at henvende sig til nogle banker. Der er nok der gerne vil sælge. Men du skal tænke på risikostyring. Du skal ikke stole på at banken laver ordentlig risikostyring for dig. Jeg har hørt om virksomheder som har tabt næsten alt hvad de investerede fordi banken rådede dem til at lægge pengene i komplicerede instrumenter baseret på forex og sådan noget. Altså fuldstændig kamikazeinvesteringer, som blev pakket ind som lødige lav-risiko produkter... :( En måde du selv kan lave risikostyring på er at sprede dig ud over 3-4 formueforvaltere. En anden måde: Søg uvildig rådgivning. Kontakt f.eks dem her: http://www.miranova.dk/ En tredje måde: Selv om andre forvalter det så er det stadig dine penge, dit ansvar, og dig selv der bestemmer. Hovedreglen er aldrig at lægge alle sine æg i samme kurv, og lad ikke nogen overtale dig til det.
Vi er helt enige på det punkt, og jeg agter for øvrigt ikke at lægge penge i noget jeg ikke selv kan gennemskue hvad er. Så forsætter man sig ganske korrekt i den risiko du beskriver, og det gider jeg ikke. Så pengene bliver formentlig sat i nogle aktie depoter eller lignende, skal ihvertfald ikke ud i valutaspekulation eller andet som jeg ikke kender noget til :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu sidder der jo et par økonomisk kloge hoveder herinde, så det kan være I kan svare på den her... Kender I nogen banker hvor man som virksomhed kan sætte penge i værdipapirer o.lign. ligesom de fleste banker tilbyder til privatpersoner. Den eneste der lige falder mig ind som tager erhvervskunder til den slags er Saxo Bank, men det er jo investering af egen drift (og så skarp er jeg sku ikke så jeg kan forudsige hvor man får det bedste afkast/ikke taber alle sine penge). Danske banker er at foretrække da virksomheden er dansk, men svenske banker er ikke udelukket...
Regel 1: Undgå alle former for gearing. Regel 2: Hvis du ikke forstår hovedessensen i et investeringsprodukt, så hold fingrene væk. (dog er de fleste "sjove" produkter uddøde under finanskrisen) Jeg ville selv holde mig fra Saxo bank. Årsag giver jeg ikke på et offentligt forum. De fleste bankers erhvervsafdelinger burde kunne hjælpe. Det er rimelig vigtigt at den der rådgiver har styr på danske skatteregler, når det er et dansk selskab, hvorfor svenske banker næppe er nogen god idé. Det kommer meget an på størrelsen af den formue som skal investeres. Det er nok reelt først når man kommer op over nogen millioner at man begynder at få adgang til private banking afdelingerne og eventuelt rabat på omkostninger i forhold til almindelige mindre privatkunder. Hvis det drejer sig om investering af overskudslikviditet ville jeg sige, at for tiden er det slet ikke så dumt at dele sine penge op i klumper af max 740.000 kr. (statsgarantien) og sætte dem ind på de højrente bankkonti, som giver mest i rente. P.t. får man mere rente der end på stats og realkreditobligationer. Hold dig fra investeringsforeninger med korte obligationer - de er for dyre på omkostninger i forhold til at købe nogen selv eller sætte ind på højrentekonti. Lange obligationer vil jeg sige er overvurderet for tiden fordi de lange renter er historisk lave, og presset ned af forskellige kunstige årsager. Dem ville jeg ikke sætte særligt mange penge i. Investeringsafdelinger med aktier er ikke så tosset - men husk at selv på brede globale aktieafdelinger kan man godt tabe 50-55% i de værste tidsperioder. Så overvej nøje, hvor mange penge du vil sætte i dem, og hvor lang tid du kan blive ved med at holde dem og vente på at de retter sig, hvis nu noget går galt. På langt sigt vil aktier næsten altid give højere afkast end obligationer, men "langt sigt" er altså 25-30 år!. Med hensyn til hvilke afdelinger, som er bedst at vælge, er det svært at få uafhængig hjælp. Jeg gætter på at den bank du spørger anbefaler den investeringsforening, som har ca. samme navn. Med hensyn til småbankerne vil de nok anbefale de foreninger, som betaler mest i "formidlingsprovision". Men du kan godt gå ned og bede din bank om at købe investeringsafdelinger som "er i familie" med en anden bank.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites