Jump to content
PIDDI

Udlånsrente

Recommended Posts

Lige over de 4% er også hvor vi er nået til hos SBAB. Men det er også en del når man sammenligner med da vi købte i 2009. Da gav vi 1.25% Det er dog lidt sjovt at se at man ved de fleste banker for tiden kan låse renten i 5år ca 1point lavere end flex. Det læser jeg som en forventning fra økonomerne om at renten har toppet og vil falde over de næste år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig i at det er meget billigt i DK p.t. men ser man tilbage i tiden er renteniveauet stadig meget lavt. Den første bil vi lånte til i 1991 gav vi 18% i rente :), så set i det perspektiv er det stadig rimeligt billigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går jo op og ned renterne i både DK og SE, til næste år er de måske ens eller den Svenske er lavest, who knows. Man kan ikke flytte frem og tilbage over sundet alt efter hvor renterne er lavest. Som mange har sagt tidligere herinde, hvis den eneste grund til at man flytter til SE er økonomien, så bliv hjemme;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig flytte frem og tilbage går ikke!! Det eneste vi kan være sikre på er at selvom Reporenten igen falder kraftigt hvilket flere eksperter mener i løbet af 2012, så følger bankerne ikke med ned på samme måde som sidst, da de ønsker et større "buffer"!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det eneste vi kan være sikre på er at selvom Reporenten igen falder kraftigt hvilket flere eksperter mener i løbet af 2012' date=' så følger bankerne ikke med ned på samme måde som sidst, da de ønsker et større "buffer"!![/quote'] Det er vi helt enige om, ser vi jo allerede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er bare monsterdyrt at bo i Sverige pt. Lån i DK er 1/3: http://epn.dk/privat/bolig/finans/article2721696.ece Ved godt der kommer diverse skatter, men syntes godt nok den svenske rente er høj!!
Nu lader det til at den danske journalist har glemt, at der er noget som hedder "bidragssatser" på realkreditlån, hvilket man jo også skal betale. Det er omkring 0,7% til 0,8% ekstra. Det vil i praksis sige en form for kredittillæg. Dette er stigende i Danmark. I Sverige er kredittillægget + profitmargin desværre historisk højt på boliglån. Den kunne godt finde på at falde lidt i nærmeste fremtid, omend slet ikke ned til niveauerne fra før 2008. At de risikofrie pengemarkedsrenter er højere i Sverige end i Danmark p.t. skal nok rette sig over tid. Lige nu er STIBOR 3m = 2,31% (i.e. Sverige) mens CIBOR 3m = 0,99% (i.e. Danmark). Den svenske Riksbank kommer til at sætte reporenten ned. Summa sumarum: Jeg tror ikke at "rabatten" ved at låne i Danmark i stedet for Sverige vil blive ved med at være der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det var ærgerligt. Hvad vælger I så?
Vi kører en rørlig (3 mdr) indtil videre, men lægger det nok om til en 2 eller 3 års lån. Vi er lige ved at planlægge fremtiden - hva vi egentlig vil fremover...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er jo fordi du har bundet dit bundlån at den er så høj
Nej, mit låner ikke bundet. Banken begunder den høje rente med at vi for 3 år siden fik en 100% finansiering. Det er deres absolutte bedste rente og Nordea siger vi skal være velkommen til at låne penge et andet sted og indfri det dyre lån!? Det må vi jo så gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' mit låner ikke bundet. Banken begunder den høje rente med at vi for 3 år siden fik en 100% finansiering. Det er deres absolutte bedste rente og Nordea siger vi skal være velkommen til at låne penge et andet sted og indfri det dyre lån!? Det må vi jo så gøre.[/quote'] Syntes bare ikke det giver mening det du skriver med at du har en højere rente på dit bundlån end dit top lån..... kan forstå det hvis du har byttet op og ned på det, og da i har lånt 100% så er top lånet jo ikke et huslån men nok et privatlån, da i ikke havde til udbetalingen.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' mit låner ikke bundet. Banken begunder den høje rente med at vi for 3 år siden fik en 100% finansiering. Det er deres absolutte bedste rente og Nordea siger vi skal være velkommen til at låne penge et andet sted og indfri det dyre lån!? Det må vi jo så gøre.[/quote'] Kom nu ind i kampen! :lol: I dit tidligere indlæg har du byttet om på hvad der er bottenlån og toplån. Ellers er du i hvert fald blevet tørret solidt på renten på dit bottenlån. p.s.: Bottenlån: Den "nederste" del af lånet. Står først i kreditorrækken i tilfælde af at låntager ikke kan betale. Man kan normalt ikke låne mere end 75-85% af husets værdi på den måde. Laveste renter fås på disse lån, da de har mest sikkerhed for banken.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Syntes bare ikke det giver mening det du skriver med at du har en højere rente på dit bundlån end dit top lån..... kan forstå det hvis du har byttet op og ned på det' date=' og da i har lånt 100% så er top lånet jo ikke et huslån men nok et privatlån, da i ikke havde til udbetalingen.......[/quote'] Jo det er huslån. Lånet er delt op i 3 dele. Det jeg kalder bundlånet er den mindste del af lånet i de 3 dele. Det er da muligt at jeg bytter rundt på toplån og bundlån. Det mindste lån(bundlånet er på 220.000 og toplånet ( det højeste lån) er på omkring 2.2.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jo det er huslån. Lånet er delt op i 3 dele. Det jeg kalder bundlånet er den mindste del af lånet i de 3 dele. Det er da muligt at jeg bytter rundt på toplån og bundlån. Det mindste lån(bundlånet er på 220.000 og toplånet ( det højeste lån) er på omkring 2.2.
Så bytter du rundt, bundlånet er altid det største og til den laveste rente, og toplånet i dit tilfælde de 220.000 og sikker lagt som et alm privatlån, deraf den høje rente. Tror næppe du får det meget anderledes andre steder, foruden at huset nu er vurderet meget højere end da i købte det ...... og i på den måde har noget friværdi. Der er stortset ingen banker der låner 100% ud i dag, der skal du ligge 15% i udbetaling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' mit låner ikke bundet. Banken begunder den høje rente med at vi for 3 år siden fik en 100% finansiering. Det er deres absolutte bedste rente og Nordea siger vi skal være velkommen til at låne penge et andet sted og indfri det dyre lån!? Det må vi jo så gøre.[/quote'] Nordea er jo tvunget til at tage høje renter, ellers kan de jo ikke opnå en forrentning på 15% som de har budgetteret med :fight: Desværre er du/I nok rimeligt bundet til Nordea, medmindre I har en god friværdi. Check Handelsbanken - er selv lige skiftet fra Nordea til Handelsbanken i Danmark. Rigtig god kommunikation og 2% lavere rente på et lån til firmaet :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites